איפה הילדים ילמדו ביקורתיות?

דקל, נאוה. "איפה הילדים ילמדו ביקורתיות?". הד החינוך: אל המאה ה- 21. גיליון 7, כרך פ"ה. תמוז תשע"א, אוגוסט 2011. עמ' 44- 47.


התכנסות של מורים בנושא עקרוני הקשור לתכנית הלימודים אינה אירוע שגרתי. זו אחת הסיבות לעניין המיוחד שעורר כנס החירום הארצי של המורים לאזרחות שהיה ב- 30 ביוני בסמינר הקיבוצים ונקרא "לוקחים אחריות על האזרחות". הרקע להתכנסות ולתחושת החירום שעמדה באוויר הייתה תכניתו של משרד החינוך להכניס שינויים בהוראת מקצוע האזרחות בתיכון. השינויים נועדו להדגיש את היותה של מדינת ישראל יהודית וציונית. לשינויים בתכנית הלימודים התלוותה החלפתם של יו"ר ועדת המקצוע במשרד החינוך פרופסור ידידה שטרן ושל חברת הועדה פרופסור סוזי נבות, שהתנגדו לשינויים. ליו"ר הועדה החדש התמנה פרופסור אשר כהן, חבר במכון לאסטרטגיה ציונית ומרצה בכיר באוניברסיטת בר-אילן.

גל אורון, מורה לאזרחות בבית הספר "הריאלי" בחיפה, דן בחשיבות מקצוע האזרחות לשמירה על ערכי הדמוקרטיה ולעידוד חשיבה ביקורתית. נאהיה פריג', מורה לאזרחות בכפר קאסם, הדגישה את הסכנה הטמונה בהיחלשות הערכים האוניברסליים בהוראת האזרחות, ערכים אשר עומדים בבסיס המסגרת לשותפות בין יהודים לערבים. יו"ר ועדת המקצוע היוצא, פרופסור ידידיה שטרן, הביע התנגדות לתיוג הפוליטי של הדיון.

מנגד, יו"ר המזכירות הפדגוגית במשרד החינוך , צבי צמרת גרס כי התכנית צריכה להציג את הכוס המלאה ושלא ראוי ללמוד אזרחות במחשבה ביקורתית. שטרן סיפר לקהל כי חברי ועדת המקצוע התנגדו לעמדתו של צמרת לפיה יש להציג את מדינת ישראל רק כמדינה יהודית ודמוקרטית וטענו שהתלמידים חייבים להכיר אידיאולוגיות מגוונות בחברה הישראלית. שטרן קבל על היעדר המדיניות של משרד החינוך בכל מה שנוגע להצגת הנרטיב הערבי, מצב שבעטיו כל מורה עושה את הישר בעיניו. ד"ר ריקי טסלר, מרצה בבית הספר לחינוך של האוניברסיטה העברית ויו"ר הפורום האקדמי ללימודי אזרחות, טענה שתפיסת העולם של משרד החינוך מדירה את האוכלוסייה הערבית, ואילו אזרחות היא המקצוע היחיד המסוגל לבנות את הזהות הישראלית המשותפת.

 כשבועיים לאחר הכנס אישר משרד החינוך שינויים בתכנית הלימודים באזרחות. לדברי גל אורון אין בתכנית שאושרה מהפכה, אולם "השינויים הם עוד שלב בהפרת האיזון בין דמוקרטיה ללאומיות". כמו כן אורון דיווח כי המורים הקימו את הפורום "מועצת מורים למען האזרחות", והם מתכננים להיפגש שוב בתחילת ספטמבר כמו גם להוציא חוברת שתציג גרסה משלהם לתוכני הלימוד השנויים במחלוקת.

לדברי אורון המורים רוצים להיות שותפים אמתיים וגורם משפיע בכתיבת תכנית הלימודים. אם שאיפה זו תתממש אין ספק שכנס המורים לאזרחות יהווה נקודת ציון בדרך לשינוי במעורבותם החברתית של המורים בישראל.

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya