לחלץ את ההוראה מדפוס הימ"מ
מקור וקרדיט:
מאיה בוזו , גל פישר. "לחלץ את ההוראה מדפוס הימ"מ",הד החינוך, אוגוסט 2008 , גיליון מס' 7 ע"ע 30-33 .
אזלת ידן של הרפורמות הפדגוגיות מתבטאת בראש ובראשונה מהתעלמות מתהליכי האינטראקציה בכיתה. הרפורמות אינן מתמקדות בהוראה ובלמידה בכיתה אלא במשתנים היקפיים כגון תכנית הלימודים , טיפוח מנהיגות שעות תגבור, הקטנת הכיתות, סטנדרים ועוד. דלת הכיתה נותרה נעולה בפני שינויים היקפיים. המאפיינים הנוכחיים של האינטראקציה הכיתתית המוכתבת על ידי המורה משקפת מאפיינים של אווירה מונולוגית – המורה מנסה להשליט סדר באמצעות דפוס היחסים שהוא מכתיב. אינטראקציה זו ממוקדת בתוצר או מוכוונת תשובה , ואינה מזמנת חשיבה עצמאית וביקורתית.
המאפיינים של דיבור כיתתי ראוי יותר הם : המורה פותחת בשאלה מאתגרת , וזו מעצבת במידה רבה את המשך הדיבור שלה ושל התלמידים. לאחר הצגת השאלה המאתגרת מספקת המורה שהות לחשיבה . שהות זו עולה בקנה אחד עם הסוגיה שהועלתה ותשובות התלמידים אכן ארוכות מאלו הנהוגות בדפוס הימ"מ ( המורה יוזם, התלמידים מגיבים , המורה מעריך ) השכיח כיום בכיתות. ככלל, פעולות הדיבור של המורה מעטות ותכליתן לעודד אינטראקציה בין הלומדים. המורה אינה מספקת משוב שיפוטי , אלא מנגידה בין טענות שונות של הלומדים, מעבדת אותן ומחזירה אותן למרחב הדיון הכיתתי להמשך הליבון. הרעיון הוא שפעולות הדיבור המכוונות של המורה מובילות להעמקה מוקפדת התורמת לבניית רעיונות התלמידים ולשכלולם.
ברוח גישתו של ויגוצקי אפשר להניח כי שכלול היכולות הקוגניטיביות של היחיד תלוי גם באינטראקציה החברתית של היחיד עם המורה ועמיתיו. כמו כן שכלול היכולות של קבוצה לומדת תלוי בתפקידם של הלומדים והמורה כפרטים. הגדלת זמן ההמתנה לתשובה מ1.2 שניות בממוצע ל-4 שניות מובילה להגדלת מספר התלמידים המשתתפים בדיבור הכיתתי ולתשובות איכותיות יותר מצדם. מומלץ גם להקטין את מספר השאלות על מנת להגדיל את זמן דיבור התלמידים ולאפשר להם לשכלל את רעיונותיהם . "טיפ" נוסף הוא עידוד האינטראקציה בין התלמידים. מתן הזדמנויות רבות ככל האפשר לפעולת דיבור בין תלמידים לתלמידים – דיבור בזוגות על סוגיה כלשהי לפני הדיון בכיתה , רפלקסיה מילולית במסגרת עבודה קבוצתית , התייחסויות של תלמידים לרעיונות של עמיתיהם במהלך דיון בכיתה ועוד – מעלה את רמת השיח ו"משדר" ערכים חינוכיים חשובים (מאיה בוזו , גל פישר) .
yyya
שלום ושבוע טוב, אני סטודנטית לתואר שני בהוראת המדעים, מעוניינת בכלי מחקר הבודק אינטראקציה בשיעור האם תוכלו להפנות אותי???תודה מראש תהילה