טשטוש הגבול בין הפורמאלי לבלתי –פורמאלי בסמינר הקיבוצים: פדגוגיה חברתית בהכשרת מורים

תחילה מציג ד"ר ניר מיכאלי שלוש תמונות מתוך התכנית הניסויית; לאחר מכן הוא סוקר וממפה גישות תאורטיות העוסקות בחינוך הבלתי-פורמלי; מדגיש את הגישות הרואות בבלתי-פורמליוּת תפיסת הוראה-למידה שלמה; לבסוף מציע את הפדגוגיה החברתית כמושג שעשוי לייצג אותה תפיסת הוראה בלתי-פורמלית ונציג את עיקריה.



שותפות הסטודנטים באה לידי ביטוי גם בקורסים עצמם – שדרה של קורסים המעוצבים כ'קהילות למידה', והמתאפיינים בכך שהסטודנטים הופכים לפעילים בבניית תכנית הלימודים ובהובלת השיעורים עצמם, בעוד המרצים הופכים למעין מנחים. השאיפה היא שכל סטודנט ישולב בקהילת לומדים ויהיה מעורב באחד ממעגלי ההשפעה המגוונים המתקיימים במכללה . בדרך זו חווים הסטודנטים מעורבות והשפעה, ולא רק משוחחים על אודותיה. המשותף והמאחד את שלוש התמונות האלה הוא הייעוד שבבסיסן - הרצון לטפח מורים בעלי מכוונות ומחויבות חברתית עמוקה.



בהגות החינוכית ניתן למצוא גישות המבקשות לראות בבלתי-פורמליות תפיסת הוראה–למידה הניתנת להגשמה גם במסגרות הפורמליות. ג'ף וסמית (Jeffs & Smiths, 1996) מאמינים שלמחנכים פורמליים ובלתי-פורמליים יש הרבה מאוד מן המשותף וכי שתי הקבוצות פועלות תוך אינטראקציה עם הסביבה הפורמליים מנסים לנהל את הסביבה בעוד הם קובעים מטרות ויעדים ברורים, ומתוך שליטה באמצעות מטלות, פעילויות ודרכי הערכה . בלתי-פורמליים מסתמכים על ה'שיחה'. למרות ההבדלים, גם מחנכים פורמליים משלבים פעולות בעלות סממנים בלתי-פורמליים, וגם הבלתי-פורמליים משלבים פעולות בעלות אופי פורמלי . כך מציעים לראות את הבלתי- פורמלי והפורמלי כשתי נקודות קיצון היוצרות רצף, כאשר כל איש חינוך מציב את עצמו על אחת מהנקודות לאורכו.
לייב ווונגר (Lave & Wenger, 1991) דנו במושג הלמידה הלא-פורמלית ומיפו את מרכיביה הבולטים. במושג “למידה ממוקמת" ( situated learning ), הם הדגישו את הזיקה שבין יחיד וחברה ומשמעותה לתהליכי למידה הן ברמה הקוגניטיביתו הן ברמה הרגשית. הם סברו, כי למידה מערבת את כל ישות ושל האדם , וההנחה שבבסיסה היא כי קיימת זיקה לא רק בינה לבין פעילויות ספציפיות, אלא גם בינה לבין קהילות חברתיות.
על כן, ללמוד – בנוסח הלא-פורמלי - פירושו להפוך למשתתף, לחבר בקהילה ולסוג מסוים של בן אדם . על פי נקודת ראות זו, למידה יכולה רק בחלקה לאפשר פעילויות חדשות, למלא משימות או תפקידים חדשים ולשלוט בהבנות חדשות. פעילויות, משימות, תפקידים והבנות הם חלק ממערכות רחבות יותר ובהן הם מקבלים את משמעותם. מדבריהם של לאב ווונגר משתמע שלמידה הכרוכה בחידוש מתרחשת בסביבה שמתקיימים בה חידושים, וכי בסביבה שמרנית, הלמידה כרוכה בשימור.





בבסיסה של דרך זו מונח ייעוד פוליטי חברתי, הנישא על גבי השקפת עולם של המחנכים בצד טיפוח ריבונות מחשבתית וביקורתיות אצל התלמידים. בעוד הדגם האידיאולוגי והדגם הניטרלי מאלחשים את המחשבה החופשית, הפדגוגיה החברתית מבקשת לעוררה ולשכללה. אל מול תהליכי האדישות, הציניות וההתרחקות מהשיח הפוליטי, המאפיינים את העידן הפוסט-מודרני והאוחזים במיוחד בדור הצעיר, מנסה הפדגוגיה החברתית להצמיח מודעות, מחויבות ומעורבות בספירה הציבורית.


הלימוד החורג מחלל הכיתה מעשיר את הלמידה באופנים אלה: הוא מקשר בין התיאוריות והמושגים הנלמדים בכיתה למציאותו מכניס סוגיות מתוך המציאות לחלל הכיתה; הוא מגוון את הלמידה והופך אותה לחווייתית ומעניינת ומטפח גישה המחויבת לסביבה והמעודדת טיפוח עמדה כלפי המציאות.

מקורות
דרור, י'. (2001 ). תוכניות פורמליות ובלתי פורמליות לחינוך ערכי בישראל ובעולם. בתוך: י' עירם, ש' שקולניקוב, י' כהן וא' שכטר (עורכים ) , צמתים – ערכים וחינוך בחברה הישראלית , 319-237 , ירושלים: משרד החינוך, לשכת המדענית הראשית.
כהנא, ר' (1976 ). דרכי הפעולה העיונית בתנועת הנוער. ירושלים: משרד החינוך.
כהנא, ר' (2004). לקראת תיאוריה של בלתי פורמליות והשלכותיה ביחס לנעורים. בתוך: ז' גרוס וי' דרור (עורכים )חינוך כאתגר חברתי , 151-131. תל אביב: רמות, אוניברסיטת תל אביב.
כהנא, ר' (2007 ). נעורים והקוד הבלתי-פורמלי. תנועות נוער במאה העשרים ומקורות הנעורים הפוסט- מודרניים. ירושלים: מוסד ביאליק והמכון לחקר החינוך, האוניברסיטה העברית.
Beckerman Z, Burbules, N., Silberman–Keller, D. (Eds.). (2005). Learning in places: The informal education reader. New York : P. Lang

תחילה מציג ד"ר ניר מיכאלי שלוש תמונות מתוך התכנית הניסויית; לאחר מכן הוא סוקר וממפה גישות תאורטיות העוסקות בחינוך הבלתי-פורמלי; מדגיש את הגישות הרואות בבלתי-פורמליוּת תפיסת הוראה-למידה שלמה; לבסוף מציע את הפדגוגיה החברתית כמושג שעשוי לייצג אותה תפיסת הוראה בלתי-פורמלית ונציג את עיקריה.



שותפות הסטודנטים באה לידי ביטוי גם בקורסים עצמם – שדרה של קורסים המעוצבים כ'קהילות למידה', והמתאפיינים בכך שהסטודנטים הופכים לפעילים בבניית תכנית הלימודים ובהובלת השיעורים עצמם, בעוד המרצים הופכים למעין מנחים. השאיפה היא שכל סטודנט ישולב בקהילת לומדים ויהיה מעורב באחד ממעגלי ההשפעה המגוונים המתקיימים במכללה . בדרך זו חווים הסטודנטים מעורבות והשפעה, ולא רק משוחחים על אודותיה. המשותף והמאחד את שלוש התמונות האלה הוא הייעוד שבבסיסן - הרצון לטפח מורים בעלי מכוונות ומחויבות חברתית עמוקה.



בהגות החינוכית ניתן למצוא גישות המבקשות לראות בבלתי-פורמליות תפיסת הוראה–למידה הניתנת להגשמה גם במסגרות הפורמליות. ג'ף וסמית (Jeffs & Smiths, 1996) מאמינים שלמחנכים פורמליים ובלתי-פורמליים יש הרבה מאוד מן המשותף וכי שתי הקבוצות פועלות תוך אינטראקציה עם הסביבה הפורמליים מנסים לנהל את הסביבה בעוד הם קובעים מטרות ויעדים ברורים, ומתוך שליטה באמצעות מטלות, פעילויות ודרכי הערכה . בלתי-פורמליים מסתמכים על ה'שיחה'. למרות ההבדלים, גם מחנכים פורמליים משלבים פעולות בעלות סממנים בלתי-פורמליים, וגם הבלתי-פורמליים משלבים פעולות בעלות אופי פורמלי . כך מציעים לראות את הבלתי- פורמלי והפורמלי כשתי נקודות קיצון היוצרות רצף, כאשר כל איש חינוך מציב את עצמו על אחת מהנקודות לאורכו.
לייב ווונגר (Lave & Wenger, 1991) דנו במושג הלמידה הלא-פורמלית ומיפו את מרכיביה הבולטים. במושג “למידה ממוקמת" ( situated learning ), הם הדגישו את הזיקה שבין יחיד וחברה ומשמעותה לתהליכי למידה הן ברמה הקוגניטיביתו הן ברמה הרגשית. הם סברו, כי למידה מערבת את כל ישות ושל האדם , וההנחה שבבסיסה היא כי קיימת זיקה לא רק בינה לבין פעילויות ספציפיות, אלא גם בינה לבין קהילות חברתיות.
על כן, ללמוד – בנוסח הלא-פורמלי - פירושו להפוך למשתתף, לחבר בקהילה ולסוג מסוים של בן אדם . על פי נקודת ראות זו, למידה יכולה רק בחלקה לאפשר פעילויות חדשות, למלא משימות או תפקידים חדשים ולשלוט בהבנות חדשות. פעילויות, משימות, תפקידים והבנות הם חלק ממערכות רחבות יותר ובהן הם מקבלים את משמעותם. מדבריהם של לאב ווונגר משתמע שלמידה הכרוכה בחידוש מתרחשת בסביבה שמתקיימים בה חידושים, וכי בסביבה שמרנית, הלמידה כרוכה בשימור.





בבסיסה של דרך זו מונח ייעוד פוליטי חברתי, הנישא על גבי השקפת עולם של המחנכים בצד טיפוח ריבונות מחשבתית וביקורתיות אצל התלמידים. בעוד הדגם האידיאולוגי והדגם הניטרלי מאלחשים את המחשבה החופשית, הפדגוגיה החברתית מבקשת לעוררה ולשכללה. אל מול תהליכי האדישות, הציניות וההתרחקות מהשיח הפוליטי, המאפיינים את העידן הפוסט-מודרני והאוחזים במיוחד בדור הצעיר, מנסה הפדגוגיה החברתית להצמיח מודעות, מחויבות ומעורבות בספירה הציבורית.


הלימוד החורג מחלל הכיתה מעשיר את הלמידה באופנים אלה: הוא מקשר בין התיאוריות והמושגים הנלמדים בכיתה למציאותו מכניס סוגיות מתוך המציאות לחלל הכיתה; הוא מגוון את הלמידה והופך אותה לחווייתית ומעניינת ומטפח גישה המחויבת לסביבה והמעודדת טיפוח עמדה כלפי המציאות.

מקורות
דרור, י'. (2001 ). תוכניות פורמליות ובלתי פורמליות לחינוך ערכי בישראל ובעולם. בתוך: י' עירם, ש' שקולניקוב, י' כהן וא' שכטר (עורכים ) , צמתים – ערכים וחינוך בחברה הישראלית , 319-237 , ירושלים: משרד החינוך, לשכת המדענית הראשית.
כהנא, ר' (1976 ). דרכי הפעולה העיונית בתנועת הנוער. ירושלים: משרד החינוך.
כהנא, ר' (2004). לקראת תיאוריה של בלתי פורמליות והשלכותיה ביחס לנעורים. בתוך: ז' גרוס וי' דרור (עורכים )חינוך כאתגר חברתי , 151-131. תל אביב: רמות, אוניברסיטת תל אביב.
כהנא, ר' (2007 ). נעורים והקוד הבלתי-פורמלי. תנועות נוער במאה העשרים ומקורות הנעורים הפוסט- מודרניים. ירושלים: מוסד ביאליק והמכון לחקר החינוך, האוניברסיטה העברית.
Beckerman Z, Burbules, N., Silberman–Keller, D. (Eds.). (2005). Learning in places: The informal education reader. New York : P. Lang
מעניין לראות עשר שנים אחרי..
מה תוצאות התנסות תפיסת ההכשרה שמטרתה הייתה לקדם יצירת מנהיגות של מורים שיישאו תפיסת תפקיד חברתית רחבה. מבט שמכוון לילד ורואה בו עולם שלם, ומאידך מחויב ואחראי למיומנויות פדגוגיות, המאפשרות להם לעצב את ההוראה כפעילות חינוכית-ערכית.
כיוון ככללי נכון אך לא מספיקד"ר יצחק עזוזלהלן מספר תגובות למאמר:א. צריך להבהיר את משמעות האמירה " לטעת בהקשר מושגי את חוויית ההתנסות". חיבור זה מחייב אופן חשיבה שונה מזה הפורמאלי והבלתי פורמאלי. אותו אופן חשיבה המתחייב מהחיבור ביניהם שמייצר סתירות בהכרח. מה שלא מאפשר המשך השימוש במושג "ראוי", שאופייני לקוטב הפורמאלי ולקוטב הבלתי פורמאלי, כול אחד בדרכו הקיצונית. מה שמבטא אידיאולוגיה במובן שהמאמר מתנגד לו בהמשך.ב. כדי שהמשפט " הן מאפשרות לו לחדד את התובנה, שעולמו של התלמיד רחב ועמוק הרבה מזה הנחשף בבית הספר" יהיה משמעותי לא מספיקה שותפות מלאה אלא שינוי אופניי החשיבה, וכדי שזה יקרה לסטודנטים המרצים שלהם צריכים לשנות את אופניי החשיבה.ג. " הרצון לטפח מורים בעלי מכוונות ומחויבות חברתית עמוקה" אינו מספיק ולעיתים אף מסוכן. כך למשל גם מורים קומוניסטים, פאשיסטיים, נאצים, פונדמנטליסטיים וכד הם בעלי מחויבות חברתית עמוקה – כול אחד לפי דרכו. מתבקשת השאלה איך מחוייבות זו לא הופכת לפנאטית, ומנגד לא דועכת???ד. "חריגה מההכשרה הדיסציפלינרית הקונוונציונלית, של הכנסתו של השדה הבלתי-פורמאלי אל חוט השדרה של ההכשרה ושל הפיכת הסטודנטים לפעילים ולמעורבים" הכרחית אך לא מספיקה. תלוי איך משלבים ביניהם? ובמיוחד מה היחס לרעיון "תיקון חברתי", שעלול להפוך לדיקטטורי בקלות – זה מה שקורה לאידיאולוגיות מצליחות בשלבי ההצלחה שלהן לצבור כוח. ה. הסעיף שעוסק ב"טשטוש גבולות בין הפורמלי לבלתי-פורמלי בהוראה" יוצר הבחנות חיצוניות, שמתעלמות מהצורך לשנות את אפוניי החשיבה כשמחברים את השדות הללו. אופניי חשיבה שלא מטשטשות אל מתמודדות עם המאפיינים השונים של סוגיי החשיבה בניסיון ליצור חיבורים שאף אחת מהן – הפורמאלי והבלתי פורמלי – אינן סובלות.ו. נאמר: " מדבריהם של לאב ווונגר משתמע שלמידה הכרוכה בחידוש מתרחשת בסביבה שמתקיימים בה חידושים, וכי בסביבה שמרנית, הלמידה כרוכה בשימור". חדשנות כשלעצמה אינה מטרת החינוך – תחום הטכנולוגיה בתהליך של חדשנות מתמדת, שהיא לוגית בעיקרה, ולא לזה מתכוונים בחינוך המוצע. מדובר בחדשנות יצירתית, שמפתחת יכולת להתמודד עם מציאות מורכבת, דינאמית ורוויה בסתירות. מה שחשיבה אקדמית לא רק שאינה מאפשרת אלא הורסת.ז. מדברים הבאים עולה שכמות לכאורה מספיקה: " רוג'רס אלן (Rogers, 2004 ) מציע ליצור רצף בין החינוך הפורמלי לבלתי-פורמלי במשמעות של מידת ההשתתפות וההשפעה של הלומדים על תהליכי הלמידה. ככל שאלו רבים יותר, מדובר בלמידה בלתי-פורמלית". לא רק שהיא אינה מועילה בהכרח, היא עלולה להזין אם הפעילות אינה מלווה בשינוי אופניי החשיבה, ואלו אפשריים אם מקיימים את סעיף ב' לעיל ועוד.ח. "דרור מצביע על האפשרות לאמץ את ממדי הכוללנות בדרגות קווי התיחום בין הפורמלי לבלתי-פורמלי." כדי ליצור כוללנות יש הכרח לשנות את אופניי החשיבה, כיוון שכול שילוב כוללני מכיל סתירות בהכרח. לכן אין זה מקרי שהחינוך הפורמאלי מתחלק כול הזמן לדיסציפלינות ותת דיסציפלינות. כבר וובר עמד על כך.ט. "פרקטיקה המחוללת דימויי זמן ומקום המזינים ומוזנים דרכה ובאמצעותה". סילברמן קלר הושפעה מבחטין, שהושפע מתורת היחסות המורחבת. כדי להבין את משמעות הדברים צריך ליצור אופניי חשיבה שונים ממה שמוכרים לנו מהחשיבה הפורמאלית והבלתי פורמאלית, כול אחת מהן בנפרד. החיבור אינו אפשרי כמובן מאליו של שני אופניי החשיבה. הוא שטענתי לעיל – יש צורך בפיתוח אופניי חשיבה חדשים (ולא במובן הלוגי). סילברמן קלר מציעה "פרקטיקה המחוללת תהליכי הוראה-למידה פנומנולוגיים". קאנט היה סופר פורמאלי, והוסרל ניסה לתקן את הכשלים בתורתו, והאמונה שלו ב"אפוכה" כתנאי ל"אובייקטיביות" שאינה אפשרית (חקר המוח בשנים האחרונות מאשש זאת) היא תוצר של חשיבה פורמאלית. י. "פרקטיקה המחוללת והמוזנת בתהליכי הוראה-למידה דו-שיחיים ורב-שיחיים". זה נכון אם זוכרים שלא מדובר ב"דיא-לוג", אלא בשיח, וזה אינו אותו דבר. דיאלוג פרושו דיאה=דרך לוג=לוגיות – דרך הלוגיקה, שהחינוך הפורמאלי מקדש והחינוך הבלתי פורמאלי מתעב. שניהם טועים.יא. "פרקטיקה שהמשחק בה מעצב את הזיקה שבין מציאות לבין סבירות". ניסוח שניצר דיכוטומיות בין מציאות לבין סבירות. המציאות הריאלית מובנת לבני אדם רק דרך סבירויות, בעוד שחיבה אידיאולוגית (פורמאלית ובלתי פורמאלית) מאמינה במציאות שחפה מסבירויות. המשחק כשלעצמו אינו מספיק. כך למשל, שחמט, אף שהוא משחק, הוא אחד מהביטויים המובהקים לחשיבה פורמלית.יב. " מתארים את הלמידה ככזו המתרחשת בשלל מקומות ומנסים לקעקע את הבכורה של הלמידה הפורמלית". לא מספיק לטעון זאת כאילו מדובר במובן מאליו! חובה להבהיר ולנמק מדוע???יג. "גישות תיאורטיות אלה משותפות בניסיון לאפיין את הייחוד הפדגוגי הטמון בחינוך הבלתי-פורמלי בכדי לאפשר להציבו על מישור אחד עם החינוך הפורמלי. " לאור הדברים שציינתי עד כאן, שהם רק קצה קצהו של ההסבר, לא מדובר במישור אחד, שהוא לוגי בהכרח. מדובר בחיבור של "שדות" לכדי שדה משותף, וקצרה היריעה מלהסביר.יד. "כדי לחדד את התפיסה המבקשת לסלול דרך המשלבת את העולמות הפורמליים והבלתי-פורמליים יש צורך בהמשגה חדשה. נשתמש במושג “הפדגוגיה החברתית" שהוצע במסגרת מחקר שהתחקה אחר האידיאולוגיה והפעילות החינוכית של הקבוצות השיתופיות החדשות מיכאלי (2008)." שום תבנית אידיאולוגית לא יכולה ליצור חיבורים משמעותיים בין שדות הסותרים זה את זה.טו. " הדרך השלישית משלבת את הצבתו של עמוד אש ערכי ברור ומובחן, עם התבוננות ביקורתית סדירה על החברה. שילוב זה נטען גם במחויבות לפעולה, להשפעה ולתיקון שנוכחותם נדירה למדי במערכת הפורמלית". אלא שזו אינה יכולה להיות הביקורת המוכרת שהחשיבה הפורמאלית הציע לנו, ולכן או שהחינוך הפורמאלי מקדש אותה, אוא שהחינוך הבלתי פורמלי מתעב אותה. זו חייבת להיות ביקורתיות במובן שונה לחלוטין מהמוכר, שלא ניתן להרחיב כאן. ראו ספרי (עזוז, מהרסייך ומחריבייך מאוהבייך יצאו, 2012). ביקרות שמסוגלת להתמודד עם הרעיון " של קליינברגר (1961) למצוא את האיזון הנכון בין חיזוק הביטחון הפנימי של האישיות ובין טיפוח עוז רוחה להטיל ספק ולהיאבק עם בעיות, בין הבטחת אחדותו של הציבור ובין עידוד עצמאותו ויוזמתו האינטלקטואלית של היחיד". ביקורת שפועלת בתוך סתירות ולא שמנסה לסלק אותן כפי שהחשיבה הפורמאלית מנסה.טז. " אולי היסוד העוצמתי ביותר בעולם הבלתי- פורמלי – ההבנה שהלימוד האמיתי מתבצע תוך כדי פעילות ובעיקר תוך כדי עשייה אותנטית. העולם הבלתי-פורמלי מספק שתי מדרגות יישומיות: על גבי הראשונה מצוי עולם מתודולגי עשיר , המאפשר לתרגם כל נושא וכל תוכן למהלך משחקי המתבסס על מעורבות, פעילות ויצירה של הלומדים; על גבי האחרת ניצבת ההבנה שנשיאה בתפקידים ובמטלות ‘אמיתיות ' (אותנטיות ) היא זו המספקת תנאים ללמידה משמעותית ורלוונטית, כלומר, המומחיות נוצקת מפעילות." במקום שקיימת מומחיות במובן המוכר שיצרה החשיבה הפורמאלית היא אינה רלוונטית למציאות הריאלית. גם כאן קצרה היריעה מלהסביר ולכן אסתפק בקלישאה של הפרופסורים (הביטוי העליון למומחיות אקדמית) יושבים ב"מגדלי שן". קרי, מנותקים מן המציאות. ואיני רוצה להזכיר כאן את מה שניטשה טען לגבי אותם פרופסורים.ד"ר יצחק עזוזבית המדרש למורי עםהמכללה האקדמית בית ברל
מאמר יפה. מעמיק ובהיר ובעיקר יישמי. כחוקרת בתחום וכרזת חברתית אני מסכימה ותומכת בנאמר. יש לשלוח אותו לבכירי מנהל חברה ונוער ומשרד החינוך
מעניין לראות עשר שנים אחרי..
מה תוצאות התנסות תפיסת ההכשרה שמטרתה הייתה לקדם יצירת מנהיגות של מורים שיישאו תפיסת תפקיד חברתית רחבה. מבט שמכוון לילד ורואה בו עולם שלם, ומאידך מחויב ואחראי למיומנויות פדגוגיות, המאפשרות להם לעצב את ההוראה כפעילות חינוכית-ערכית.
כיוון ככללי נכון אך לא מספיקד"ר יצחק עזוזלהלן מספר תגובות למאמר:א. צריך להבהיר את משמעות האמירה " לטעת בהקשר מושגי את חוויית ההתנסות". חיבור זה מחייב אופן חשיבה שונה מזה הפורמאלי והבלתי פורמאלי. אותו אופן חשיבה המתחייב מהחיבור ביניהם שמייצר סתירות בהכרח. מה שלא מאפשר המשך השימוש במושג "ראוי", שאופייני לקוטב הפורמאלי ולקוטב הבלתי פורמאלי, כול אחד בדרכו הקיצונית. מה שמבטא אידיאולוגיה במובן שהמאמר מתנגד לו בהמשך.ב. כדי שהמשפט " הן מאפשרות לו לחדד את התובנה, שעולמו של התלמיד רחב ועמוק הרבה מזה הנחשף בבית הספר" יהיה משמעותי לא מספיקה שותפות מלאה אלא שינוי אופניי החשיבה, וכדי שזה יקרה לסטודנטים המרצים שלהם צריכים לשנות את אופניי החשיבה.ג. " הרצון לטפח מורים בעלי מכוונות ומחויבות חברתית עמוקה" אינו מספיק ולעיתים אף מסוכן. כך למשל גם מורים קומוניסטים, פאשיסטיים, נאצים, פונדמנטליסטיים וכד הם בעלי מחויבות חברתית עמוקה – כול אחד לפי דרכו. מתבקשת השאלה איך מחוייבות זו לא הופכת לפנאטית, ומנגד לא דועכת???ד. "חריגה מההכשרה הדיסציפלינרית הקונוונציונלית, של הכנסתו של השדה הבלתי-פורמאלי אל חוט השדרה של ההכשרה ושל הפיכת הסטודנטים לפעילים ולמעורבים" הכרחית אך לא מספיקה. תלוי איך משלבים ביניהם? ובמיוחד מה היחס לרעיון "תיקון חברתי", שעלול להפוך לדיקטטורי בקלות – זה מה שקורה לאידיאולוגיות מצליחות בשלבי ההצלחה שלהן לצבור כוח. ה. הסעיף שעוסק ב"טשטוש גבולות בין הפורמלי לבלתי-פורמלי בהוראה" יוצר הבחנות חיצוניות, שמתעלמות מהצורך לשנות את אפוניי החשיבה כשמחברים את השדות הללו. אופניי חשיבה שלא מטשטשות אל מתמודדות עם המאפיינים השונים של סוגיי החשיבה בניסיון ליצור חיבורים שאף אחת מהן – הפורמאלי והבלתי פורמלי – אינן סובלות.ו. נאמר: " מדבריהם של לאב ווונגר משתמע שלמידה הכרוכה בחידוש מתרחשת בסביבה שמתקיימים בה חידושים, וכי בסביבה שמרנית, הלמידה כרוכה בשימור". חדשנות כשלעצמה אינה מטרת החינוך – תחום הטכנולוגיה בתהליך של חדשנות מתמדת, שהיא לוגית בעיקרה, ולא לזה מתכוונים בחינוך המוצע. מדובר בחדשנות יצירתית, שמפתחת יכולת להתמודד עם מציאות מורכבת, דינאמית ורוויה בסתירות. מה שחשיבה אקדמית לא רק שאינה מאפשרת אלא הורסת.ז. מדברים הבאים עולה שכמות לכאורה מספיקה: " רוג'רס אלן (Rogers, 2004 ) מציע ליצור רצף בין החינוך הפורמלי לבלתי-פורמלי במשמעות של מידת ההשתתפות וההשפעה של הלומדים על תהליכי הלמידה. ככל שאלו רבים יותר, מדובר בלמידה בלתי-פורמלית". לא רק שהיא אינה מועילה בהכרח, היא עלולה להזין אם הפעילות אינה מלווה בשינוי אופניי החשיבה, ואלו אפשריים אם מקיימים את סעיף ב' לעיל ועוד.ח. "דרור מצביע על האפשרות לאמץ את ממדי הכוללנות בדרגות קווי התיחום בין הפורמלי לבלתי-פורמלי." כדי ליצור כוללנות יש הכרח לשנות את אופניי החשיבה, כיוון שכול שילוב כוללני מכיל סתירות בהכרח. לכן אין זה מקרי שהחינוך הפורמאלי מתחלק כול הזמן לדיסציפלינות ותת דיסציפלינות. כבר וובר עמד על כך.ט. "פרקטיקה המחוללת דימויי זמן ומקום המזינים ומוזנים דרכה ובאמצעותה". סילברמן קלר הושפעה מבחטין, שהושפע מתורת היחסות המורחבת. כדי להבין את משמעות הדברים צריך ליצור אופניי חשיבה שונים ממה שמוכרים לנו מהחשיבה הפורמאלית והבלתי פורמאלית, כול אחת מהן בנפרד. החיבור אינו אפשרי כמובן מאליו של שני אופניי החשיבה. הוא שטענתי לעיל – יש צורך בפיתוח אופניי חשיבה חדשים (ולא במובן הלוגי). סילברמן קלר מציעה "פרקטיקה המחוללת תהליכי הוראה-למידה פנומנולוגיים". קאנט היה סופר פורמאלי, והוסרל ניסה לתקן את הכשלים בתורתו, והאמונה שלו ב"אפוכה" כתנאי ל"אובייקטיביות" שאינה אפשרית (חקר המוח בשנים האחרונות מאשש זאת) היא תוצר של חשיבה פורמאלית. י. "פרקטיקה המחוללת והמוזנת בתהליכי הוראה-למידה דו-שיחיים ורב-שיחיים". זה נכון אם זוכרים שלא מדובר ב"דיא-לוג", אלא בשיח, וזה אינו אותו דבר. דיאלוג פרושו דיאה=דרך לוג=לוגיות – דרך הלוגיקה, שהחינוך הפורמאלי מקדש והחינוך הבלתי פורמאלי מתעב. שניהם טועים.יא. "פרקטיקה שהמשחק בה מעצב את הזיקה שבין מציאות לבין סבירות". ניסוח שניצר דיכוטומיות בין מציאות לבין סבירות. המציאות הריאלית מובנת לבני אדם רק דרך סבירויות, בעוד שחיבה אידיאולוגית (פורמאלית ובלתי פורמאלית) מאמינה במציאות שחפה מסבירויות. המשחק כשלעצמו אינו מספיק. כך למשל, שחמט, אף שהוא משחק, הוא אחד מהביטויים המובהקים לחשיבה פורמלית.יב. " מתארים את הלמידה ככזו המתרחשת בשלל מקומות ומנסים לקעקע את הבכורה של הלמידה הפורמלית". לא מספיק לטעון זאת כאילו מדובר במובן מאליו! חובה להבהיר ולנמק מדוע???יג. "גישות תיאורטיות אלה משותפות בניסיון לאפיין את הייחוד הפדגוגי הטמון בחינוך הבלתי-פורמלי בכדי לאפשר להציבו על מישור אחד עם החינוך הפורמלי. " לאור הדברים שציינתי עד כאן, שהם רק קצה קצהו של ההסבר, לא מדובר במישור אחד, שהוא לוגי בהכרח. מדובר בחיבור של "שדות" לכדי שדה משותף, וקצרה היריעה מלהסביר.יד. "כדי לחדד את התפיסה המבקשת לסלול דרך המשלבת את העולמות הפורמליים והבלתי-פורמליים יש צורך בהמשגה חדשה. נשתמש במושג “הפדגוגיה החברתית" שהוצע במסגרת מחקר שהתחקה אחר האידיאולוגיה והפעילות החינוכית של הקבוצות השיתופיות החדשות מיכאלי (2008)." שום תבנית אידיאולוגית לא יכולה ליצור חיבורים משמעותיים בין שדות הסותרים זה את זה.טו. " הדרך השלישית משלבת את הצבתו של עמוד אש ערכי ברור ומובחן, עם התבוננות ביקורתית סדירה על החברה. שילוב זה נטען גם במחויבות לפעולה, להשפעה ולתיקון שנוכחותם נדירה למדי במערכת הפורמלית". אלא שזו אינה יכולה להיות הביקורת המוכרת שהחשיבה הפורמאלית הציע לנו, ולכן או שהחינוך הפורמאלי מקדש אותה, אוא שהחינוך הבלתי פורמלי מתעב אותה. זו חייבת להיות ביקורתיות במובן שונה לחלוטין מהמוכר, שלא ניתן להרחיב כאן. ראו ספרי (עזוז, מהרסייך ומחריבייך מאוהבייך יצאו, 2012). ביקרות שמסוגלת להתמודד עם הרעיון " של קליינברגר (1961) למצוא את האיזון הנכון בין חיזוק הביטחון הפנימי של האישיות ובין טיפוח עוז רוחה להטיל ספק ולהיאבק עם בעיות, בין הבטחת אחדותו של הציבור ובין עידוד עצמאותו ויוזמתו האינטלקטואלית של היחיד". ביקורת שפועלת בתוך סתירות ולא שמנסה לסלק אותן כפי שהחשיבה הפורמאלית מנסה.טז. " אולי היסוד העוצמתי ביותר בעולם הבלתי- פורמלי – ההבנה שהלימוד האמיתי מתבצע תוך כדי פעילות ובעיקר תוך כדי עשייה אותנטית. העולם הבלתי-פורמלי מספק שתי מדרגות יישומיות: על גבי הראשונה מצוי עולם מתודולגי עשיר , המאפשר לתרגם כל נושא וכל תוכן למהלך משחקי המתבסס על מעורבות, פעילות ויצירה של הלומדים; על גבי האחרת ניצבת ההבנה שנשיאה בתפקידים ובמטלות ‘אמיתיות ' (אותנטיות ) היא זו המספקת תנאים ללמידה משמעותית ורלוונטית, כלומר, המומחיות נוצקת מפעילות." במקום שקיימת מומחיות במובן המוכר שיצרה החשיבה הפורמאלית היא אינה רלוונטית למציאות הריאלית. גם כאן קצרה היריעה מלהסביר ולכן אסתפק בקלישאה של הפרופסורים (הביטוי העליון למומחיות אקדמית) יושבים ב"מגדלי שן". קרי, מנותקים מן המציאות. ואיני רוצה להזכיר כאן את מה שניטשה טען לגבי אותם פרופסורים.ד"ר יצחק עזוזבית המדרש למורי עםהמכללה האקדמית בית ברל
מאמר יפה. מעמיק ובהיר ובעיקר יישמי. כחוקרת בתחום וכרזת חברתית אני מסכימה ותומכת בנאמר. יש לשלוח אותו לבכירי מנהל חברה ונוער ומשרד החינוך