רעיונות נועזים לשיפור הכשרת מורים והוראה: מה שאנו רואים, שומעים וחושבים- מאמר מערכת
- רעיונות נועזים לטרנספורמציה מבוססת מעשה (practice-focused) -
- רעיונות נועזים למעורבות במאבק פוליטי –
- רעיונות נועזים לשינויים היזומים מבפנים - חשיפת ההוראה עשויה לסייע למורים לטפח הדדיות בשיפור הוראתם, בפיתוח אחריותיות מקצועית ובחיזוק קשרים רגשיים, חברתיים ואינטלקטואליים תוך שימוש בטכנולוגיה. הטיעון מעוגן במחקר המתמקד ביתרונות של חשיפה זו ובתיאוריה התומכת בקיומן של קהיליות למידה(Liebermann & Pointer-Mace, 2010). מאמר נוסף מתייחס לקשר בין לימודים לבין התנסות ומזהה את הבעיות הגורמות לנתק בין שני מרכיבים אלה בתוכניות ההכשרה (Zeichner, 2010). המאמר השלישי בנושא זה מראה כיצד לקשור את המחקר והמעשה בקורס אוניברסיטאי על ידי ביצוע של ניסוי חברתי- רעיון שהוצע ושופר כבר בעבר (Dewey,1964a, Brown,1992). בניסוי החוקר הוא שותף מעורב המניע את הפוטנציאל לשינוי בקרב המתכשרים להוראה וההקשר שבו הם מתפתחים (Gutierez & Vossoughi, 2010). מהם המסרים העולים מן המאמרים? הראשון מתייחס לכך שיש לקיים מאמצים פנימיים כדי ליצור קשרים חזקים בין תיאוריה ומעשה, ובהם, למשל, יצירת תרבות מקצועית המעודדת מורים לחשיפת ההוראה ולבחינתה, אינטגרציה של מחקר בהוראה, הכשרה ולמידה ועוד. מסר שני הוא ששינויים היזומים מבפנים צריכים לנצל את הפוטנציאל הקיים בטכנולוגיות חדשות (Lampert & Ball, 1998). המסר השלישי הוא שניתן לבסס שינויים פנימיים על חזון חינוכי חדש של מה שניתן לעשות. רעיונות אלה בדרך כלל נובעים ממקורות חיצוניים או שאולים מתחומים אחרים. הרעיונות הנועזים המובעים במאמרים אלה תורמים ליכולת להתגבר על הבידוד של המורה ועל האופי הקטוע של תוכניות ההכשרה.
- רעיונות נועזים להכשרת מורים לשונות – החלק מהאתגר העומד בפני מורים המתמודדים עם שונות הוא בכך שהתלמידים שונים מהם, ובאים עם תפישות וערכים והרגלי למידה היוצרים שונות בתפישת הלמידה בבית הספר (Ogbu & Simons, 1994,Banks, et al., 2005). המאמר הראשון בקבוצה זו טוען שיש לפתח בצורה אחידה יותר את תוכניות ההכשרה להוראה המתמודדת עם שונות תוך מתן תשומת לב רבה לשינוי האמונות של המתכשרים בדבר למידה, תלמידים והקשרים הנדרשים להוראה כזו (Milner, 2010). מאמר נוסף מתאר את התרחבות אוכלוסיות לומדי האנגלית לעומת הכמות והאיכות הבלתי הולמות של המורים המסוגלים ללמד כהלכה תלמידים אלה (Garcia, et al, 2010). הכותבים מציע דגם הכשרה המבוסס על הוראה מגיבה תרבותית (culturally responsive teaching) שבליבה ההבנה של המורים את דינמיקת השפה בחיי תלמידיהם ובקהילותיהם. המאמר השלישי (Gay,2010) מביא סקירה של האמונות הבעייתיות של מתכשרים להוראה על צבע, המשפיעות על קבלת החלטות רלוונטיות לקוריקולום ולהוראה. דגם ההכשרה המוצע צריך לכלול רפלקציה, מחקר עצמי, פיתוח דוגמאות משמעותיות לסטודנטים, שימוש בשירה ובמטאפורות וכתיבה של "אני מאמין" אישי הנענה לשונות זו.
ביבליוגרפיה
Brown, A.L. (1992). Design experiment: Theoretical and methodological challenges in creating complex interventions in classroom settings, Journal of the Learning Sciences, 2, 141-178.
Bullough, R. (2010). Parables, storytelling and teacher education, Journal of Teacher Education, 6(1-2).
Cochran-Smith, M. (2001). Constructing outcomes in teacher education: Policy, practice and pitfalls, Education Policy Analysis Archives, 9(11), retrieved September, 2, 2009
Darling-Hammond, L. (2010). Teacher education and the American future, Journal of Teacher Education, 6(1-2), 35-47
Darling-Hammond, L., & Cobb, V.L. (1996).The changing context of teacher education, In: F. B. Murray (Ed.), The teacher-educator’s handbook, San Francisco: Jossey-Bass, 14-60.
Dewey, J. (1964a,).The child and the curriculum, In: R.D. Archambault (Ed.), John Dewey on education, Chicago: University of Chicago Press, 339-358.
Fairbanks, et al., (2010).Beyond knowledge: Exploring why some teachers are more thoughtfully adaptive than others, Journal of Teacher Education, 6(1-2).
Feiman-Nemser, S., & Remillard, J. (1996). Perspectives on learning to teach, In: F. B. Murray (Ed.), The teacher-educator’s handbook, San Francisco: Jossey-Bass,
Friera, P. (1970). Pedagogy of the oppressed, NY: Herder and Herder.
Garcia, E., et al., (2010).Developing responsive teachers: A challenge for a demographic reality, Journal of Teacher Education, 6(1-2), 132-142.
Gay, G. (2010).Acting on beliefs in teacher education for cultural diversity, Journal of Teacher Education, 6(1-2), 143-152.
Grumet, R.G/ (2010). The public expression of citizen teachers, Journal of Teacher Education, 6(1-2), 66-76.
Gutierez, K.D., & Vossoughi, S. (2010). Lifting off the ground to return anew: Mediated praxis, transformative learning and social design experiments, Journal of Teacher Education, 6(1-2), 100-117.
Kennedy, M. (2010).Against boldness, Journal of Teacher Education, 6(1-2), 16-20
Kersting, et al., (2010). Teachers’ analyses of classroom video student learning of mathematics: Further explorations of a novel measure of teacher knowledge, Journal of Teacher Education, 6(1-2).
Kuhn, T. S. (1962). The structure of scientific revolutions, Chicago: University of Chicago Press.
Kumashiro, K.K. (2010).Seeing the bigger picture: Troubling movements to end teacher education, Journal of Teacher Education, 6(1-2), 56-65.
Labaree, D. (2010).Teach for America and teacher education: Heads they win, tails we lose, Journal of Teacher Education, 6(1-2), 48-55.
Lampert, M. (2010).Learning teaching in, o[ from and for practice: What do we mean? Journal of Teacher Education, 6(1-2),
Lampert, M., & Ball, D. (1998). Teaching, multimedia and mathematics, NY: Teachers College Press.
Liebermann, A., & Pointer-Mace, D. (2010).Making practice public: Teacher learning in the 21st century, Journal of Teacher Education, 6(1-2), 77-88.
Milner, H.R., (2010).What does teacher education have to do with teaching? Implications for diversity studies, Journal of Teacher Education, 6(1-2), 118-131.
Shulman, L. S. (2004). The wisdom of practice: Managing complexity in medicine and teaching, In: S. M. Wilson (Ed/), The wisdom of practice: Essays on teaching, learning and learning to teach, San Francisco: Jossey-Bass,251-271.
Sunzi, (2003). The art of war/ Tzu Sun, NY: Barnes & Noble Classics.
Zeichner, K. (2010). Rethinking the connections between campus courses and field experiences in college- and university-based teacher education, Journal of Teacher Education, 6(1-2), 89-99.
Zeichner K. M., & Conklin, H.G.(2005). Teacher education programs, In: M. Cochran-Smith & K, Zeichner (Eds.), Studying teacher education, The report of the AERA, 645-735.
Zumwalt, K., & Craig, E. (2005a). Teachers’ characteristics: Research on the demographic profile, In: M. Cochran-Smith & K, Zeichner (Eds.), Studying teacher education, the report of the AERA, 111-156..
Zumwalt, K., & Craig, E. (2005b). Teachers’ characteristics: Research on the indicators of quality, In: M. Cochran-Smith & K, Zeichner (Eds.), Studying teacher education, the report of the AERA, 157-260.