שטח פרטי: קונים הישגים, מנציחים פערים

רמת ההוראה הירודה, התנאים הפיזיים הבלתי נסבלים, הצפיפות וחוסר המשמעת גורמים לתלמידים רבים לפנות למורים פרטיים. תעשיית המורים הפרטיים משגשגת, ומגדילה את הפערים בין מי שיש לו למי שאין.
 
לפי דו"ח שערך לפני כשנה פרופ' דן בן דוד, מנהל מרכז טאוב לחקר המדיניות החברתית ומרצה בכיר בחוג למדיניות ציבורית באוניברסיטת תל-אביב, כ- 38% מתלמידי חטיבות הביניים בישראל נאלצים להשלים מדי שבוע לפחות ארבע שעות לימודי מתמטיקה מחוץ לכותלי בית הספר, למשל במסגרת שיעורים פרטיים. הממוצע במדינות המפותחות (OECD) נמוך בהרבה - 15% בלבד.  
 
בשנים האחרונות, התרחבה מאוד תופעת הפנייה למורים פרטיים גם במקצועות הומניים כמו היסטוריה, ספרות, תנ"ך ולשון. השימוש במורים פרטיים התפשט אפילו לגיל הרך, וכיום הורים רבים לוקחים אפילו פעוטות לשיעורי הדרכה פרטיים, מחשש לקשיי קליטה בהשתלבותם בגני הילדים.
 
אם בעבר תלמידים התביישו בכך שנעזרו במורים פרטיים, הרי שהיום לא רק שהבושה נעלמה, אלא שהתלמידים מתגאים בכך שהם לומדים אצל מורים פרטיים. כיום המורים בבתי הספר מעודדים את התלמידים החלשים לקחת שיעורי עזר ואף ממליצים להורים על מורים פרטיים טובים. בשיחות אישיות עם ההורים המורים מציינים שהילד מתקשה בלימודים וכדאי לקבל שיעורים פרטיים לחיזוק.
 
העלייה בביקוש לשיעורים פרטיים היא בעיקר עדות לחוסר האמון של ההורים במערכת החינוך הציבורית, שבה "המורה מתפקד פחות ופחות כאיש הוראה, ויותר כעובד סוציאלי, פסיכולוג, שוטר או קצין ביטחון, בשל בעיות המשמעת", כפי שמתארת את המצב  ד"ר מריטה ברבש, סגנית נשיא המכללה לחינוך, אחוה ומנהלת ההכשרה לעובדי הוראה.
 
תעריפי השיעורים הפרטיים נעים כיום בין 100-200 ₪. כשמדובר בסכומים כאלה, הילדים משכבות סוציו-אקונומיות נמוכות נאלצים לוותר על שיעורי עזר עם מורים פרטיים. כך ילדים אלה נשארים מאחור. מחירי השיעורים הפרטיים מאלצים את ההורים למצוא פתרונות יצירתיים. בכדי להוזיל עלויות, יזם יו"ר ועד ההורים במודיעין בשיתוף עם הורים נוספים בתיכון עירוני ב' בעיר פיילוט אשר במסגרתו ייתקיימו שיעורים פרטיים בקבוצות קטנות. בכל קבוצת לימוד ישנם כחמישה ילדים. באופן זה מוזילים את עלויות השיעורים הפרטיים וכן נותנים לילדים חווית לימוד משותפת.
 
ממשרד החינוך נמסר כי "רוב התלמידים הנעזרים בשיעורים פרטיים לומדים בחינוך העל-יסודי, בעיקר בשל הרצון לשפר הישגים שהם לא בהכרח נמוכים". במשרד מציינים כי במסגרת רפורמת "אופק חדש" בחינוך היסודי ובחטיבות הביניים, ניתנות לתלמידים יותר מ-2 מיליון שעות פרטניות בשנה לצורך שיפור ההישגים. עוד אומרים שם כי במסגרת תוכנית היעדים של משרד החינוך לשיפור ההישגים הלימודיים, החל משנת הלימודים הקודמת (תש"ע), ניתנה תוספת של כ-25,000 שעות לימוד כתגבור למתקשים לצורך שיפור הישגים בבחינות הבגרות. כמו כן, הקצה המשרד 10 מיליון שקלים להעלאת מספר התלמידים הלומדים 4 ו-5 יחידות לימוד במקצועות מתמטיקה, פיזיקה, כימיה וביולוגיה".
 
 
    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya