המודל של פינלנד בחינוך ממשיך לעורר עניין , אך היישום במערכות חינוך אחרות אינו פשוט

ההתעניינות של מערכות חינוך בעולם במאפייני מערכת החינוך בפינלנד הולכת וגוברת , יש מדינות שנוטות לקבל החלטה אסטרטגית לאמץ את המודל הפיני הלכה למעשה ולא רק בדיבורים. כך לדוגמא, מערכת החינוך הבריטית נערכת לאמץ את קווי המתאר של מערכת החינוך בפינלנד במחוז וווילס , אך מתמודדת עם שמרנות והתנגדות רבה של הפיקוח החינוכי וגורמים נוספים .סדרת סרטי וידאו קצרים ב- BBC הכוללים ראיונות עם מורים ומחנכים בפינלנד, הם חלק מתהליך הכשרת הלבבות בבריטניה לשינוי באיכות המורים שהם מבקשים ליזום .

נקודת המוצא של השינוי המתוכנן , יש לסמוך על המורים, להעצים אותם לתת בהם אמון ולהגביל את הביורוקרטיה החינוכית סביבם. הסוציולוגים טוענים כי קשה לאמץ תרבות ארגונית זרה. מדובר , בראש ובראשונה בשינוי חברתי וגם ישראל סובלת מבעיות דומות לאלו של מערכת החינוך הבריטית. גורם משמעותי במתנגדי השינוי הם ההורים והקהילה.

מתוך סרטי הווידאו הקצרים ניתן לראות כי המורה בפינלנד פועל כיזם חינוכי , הנהנה מאימון רב ויכול לשנות כמעט כל דבר בהוראה ובתוכניות ההוראה.

המעניין הוא בעוד בריטניה ( ואולי ישראל) מדברות על המודל הפיני בחינוך הרי מדינות דרום מזרח אסיה ובראשם סינגפור כבר נערכות הלכה למעשה לקראת יישום , אבל גם להן קשה לשנות תרבות ארגונית.

לדיווח

לסרטי הוידאו הקצרים בBBC :

Diary of a Ysgol Friars maths teacher in Finland

Let teachers teach, say Finnish authorities

ראה גם : מאפיינים של מערכת החינוך הפינית

ראה גם :

"בשנים המוקדמות בהתפתחותם של הילדים, מקיף אותם בית הספר בפינלנד בחוויה שהיא בראש ובראשונה חוויית ביטחון ורווחה, כדי לאפשר להם להתפנות ללמוד - בלי לדרוש מהם להשיג הישגים ובלי לצפות שייהפכו למכונות למידה. בקצה העליון של חינוך החובה, בתיכון, מוכוונת מערכת החינוך להכין את התלמידים לשוק העבודה או ללימודים גבוהים. החינוך המקצועי, מציין סאלברג, הוא גלגל הצלה של 30% מהתלמידים, שבלעדיו לא היו ממשיכים ללמוד אחרי כיתה י'. בשנה האחרונה של חינוך מקצועי - מהסוג שישראל הפנתה לו עורף - משתלבים התלמידים בעבודה באופן כמעט מלא. הרמה של החינוך המקצועי ועדכניותו בפינלנד גבוהות בהרבה משהיו לפני 30 שנה, אומר סאלברג בגאווה"

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya