המודל של פינלנד בחינוך ממשיך לעורר עניין , אך היישום במערכות חינוך אחרות אינו פשוט
ההתעניינות של מערכות חינוך בעולם במאפייני מערכת החינוך בפינלנד הולכת וגוברת , יש מדינות שנוטות לקבל החלטה אסטרטגית לאמץ את המודל הפיני הלכה למעשה ולא רק בדיבורים. כך לדוגמא, מערכת החינוך הבריטית נערכת לאמץ את קווי המתאר של מערכת החינוך בפינלנד במחוז וווילס , אך מתמודדת עם שמרנות והתנגדות רבה של הפיקוח החינוכי וגורמים נוספים .סדרת סרטי וידאו קצרים ב- BBC הכוללים ראיונות עם מורים ומחנכים בפינלנד, הם חלק מתהליך הכשרת הלבבות בבריטניה לשינוי באיכות המורים שהם מבקשים ליזום .
נקודת המוצא של השינוי המתוכנן , יש לסמוך על המורים, להעצים אותם לתת בהם אמון ולהגביל את הביורוקרטיה החינוכית סביבם. הסוציולוגים טוענים כי קשה לאמץ תרבות ארגונית זרה. מדובר , בראש ובראשונה בשינוי חברתי וגם ישראל סובלת מבעיות דומות לאלו של מערכת החינוך הבריטית. גורם משמעותי במתנגדי השינוי הם ההורים והקהילה.
מתוך סרטי הווידאו הקצרים ניתן לראות כי המורה בפינלנד פועל כיזם חינוכי , הנהנה מאימון רב ויכול לשנות כמעט כל דבר בהוראה ובתוכניות ההוראה.
לדיווח
לסרטי הוידאו הקצרים בBBC :
Diary of a Ysgol Friars maths teacher in Finland
Let teachers teach, say Finnish authorities
ראה גם : מאפיינים של מערכת החינוך הפינית
ראה גם :