הכתה הפרונטלית לא הולכת לשום מקום, בינתיים

"נכון, קיימות שיטות למידה עדכניות וחדשניות, למשל הלמידה ההיברידית שפרופ' אורן קפלן מתאר , וטכנולוגיות הלמידה שהולכות ומשתכללות ..ועדיין, אני לא ממהרת להספיד את הלמידה הפרונטאלית… יחד עם זאת, אני חושבת שכמה "ויטמינים" יכולים לשפר את איכותה:

• הויטמין הראשון שאני מציעה הוא שיטת למידה: "הכיתה ההפוכה" – לומדים את התוכן לפני השיעור ובמפגש הלמידה עצמו מתרגלים, נותנים דגשים, עונים על שאלות ועוד. השיטה הזו מאפשרת להתעכב על הנושאים המורכבים, לדלג בקלילות על הנושאים הפשוטים והבסיסיים וכן ליישר קו בין הלומדים.

• הויטמין השני הוא בבחינת "Back to the basic" – הפעלות, הפעלות ועוד הפעלות – כדאי לשלב שאלות עירור צורך, שאלות הבנה ושאלת גירוי, שילוב משחק או תחרות יסייע לעורר את הלומדים ולהגביר את האפקטיביות של הלמידה.

• הויטמין האחרון הוא שיטה נוספת וחדשנית יחסית – למידה בשני ערוצים – הערוץ הראשי הוא ההרצאה עצמה והערוץ המשני מתקיים בין הלומדים לבין עצמם ולעיתים גם בליווי מנחה נוסף – זה יכול להתבצע באמצעות צ'אט או קבוצת "whatsapp" בה הלומדים שואלים שאלות ומעבירים פידבקים בזמן אמת. השיטה מאפשרת "בדיקת דופק" של הלומדים לאורך ההרצאה ואיתור נקודות לא ברורות (ריבוי שאלות) או נושאים נפיצים או ברורים מדי וכן מאפשר ללומדים לנתב את הקשב שלהם ללמידה במקום לעיסוק אחר בסמארטפון שלהם.

לסיכום, לדעתי הלמידה הפרונטלית כאן כדי להישאר. האתגר שלנו כאנשי הדרכה הוא להפוך אותה לאפקטיבית, מובנת ומעניינת. כולנו כיום "סובלים" מהצפה סנסורית, משודרים אלינו מגוון גירויים בכל רגע נתון, עלינו להבין זאת ולתעל את הקשב המפוצל לטובת הלמידה. הבנה זו תשמש אותנו גם בהחייאתה של הכיתה הפרונטלית.

למאמר המלא של ד"ר עומרית אבנשטיין


    לפריט זה התפרסמו 1 תגובות

    "הכיתה ההפוכה" אינה רק חשיפה למידע מוקדם, אלא יכולה להיות פעילות לימודית בפני עצמה. ראו בהרחבה כאן: http://pedagogya.wordpress.com/2013/10/21/%D7%94%D7%A4%D7%95%D7%9A-%D7%A2%D7%9C-%D7%94%D7%A4%D7%95%D7%9A-%D7%9E%D7%AA%D7%99-%D7%95%D7%90%D7%99%D7%9A-%D7%9B%D7%93%D7%90%D7%99-%D7%9C%D7%94%D7%A9%D7%AA%D7%9E%D7%A9-%D7%91%D7%A8%D7%A2%D7%99/

    פורסמה ב 19/02/2014 ע״י חובב יחיאלי
    מה דעתך?
yyya