פורטל תוכן להוראה ולהכשרת מורים
-
תקציר
-
תקציר
מעבר לחוויה הלימודית-אקדמית, בית הספר הינו מרחב בו התלמידים מפתחים זהות אישית וערכית, יחסים בינאישיים וכישורים חברתיים ומיומנויות תקשורת, ובד בבד מוצבים להם גבולות. את כל המיומנויות החשובות האלו עדיין אי אפשר לפתח בזירות דיגיטליות. אדרבא, הסתמכות מוגזמת על למידה טכנולוגית עלולה להוביל לבידוד דיגיטלי, ללחץ חברתי-דיגיטלי ולפגום ביחסים בינאישיים.
-
סיכום
מאמר זה מבהיר מדוע וכיצד יש להתאים את מערכי השיעור, יחידות הלימוד ותוכנית הלימודים לדור התלמידים הנוכחי (דור ה-Z ודור ה-Alpha). חשוב מאוד לעורר את תלמידי החטיבה העליונה לחשיבה באמצעות שאלות פתוחות שאין עליהן תשובה חד משמעית ואפילו לשקול להכניס שאלות כאלו למבחנים עם ציון. כבר בחטיבה העליונה, מומלץ שהלומדים יתנסו באפיקים רציניים ומהותיים דוגמת תכנון ערים, צפיפות אוכלוסין או ניהול משברים. בנוסף, בבתי ספר יסודיים ועל-יסודיים, כדאי לחלק בתחילת השנה סקרי או משחקי הכר-את-התלמיד, לעיין בתשובות התלמידים ולתרגם את תחביביהם ומשאלותיהם לתרגילים או מערכי שיעור.
-
תקציר
מחקר זה גורס כי דווקא המרחק מבית הספר בחופשת הקיץ הופך את השיבה ללימודים למבהילה ומאתגרת פי כמה. אובדן השגרה היומיומית וסדר היום ומחסור בתמיכת עמיתים וצוותי הוראה הופכים את ההסתגלות המחודשת לבית הספר ב-1.9 לחוויה קשה ומלחיצה. על רקע זה, המאמר מנחה מדוע וכיצד בתי הספר והורים, במאמץ משותף, נדרשים להתערבות קיץ שמטרתה לשמר שגרה לימודית, לטפח שייכות חברתית ולגבש חוסן מנטלי.
-
תקציר
פעם, היה נהוג להטיל על תלמידים שסיימו את המטלה בהצלחה ומוקדם להצטוות למתקשים ולעזור להם. או, לחילופין, לנווט את הרמה הפדגוגית לכיוון הממוצע הכיתתי, וכפועל יוצא מכך לקצץ את כנפי המצטיינים. היום, ברור כי הדרך הנכונה והמקובלת היא הוראה מותאמת. אבל, האם הדבר אכן אפשרי? כיצד מיישמים ומטמיעים הוראה מותאמת כיתתית? כריסטינה דאובט, חוקרת חינוך ומורה לשעבר, מציעה להלן פרוטוקול של יישום הוראה מותאמת בכיתות א'-י"ב.
-
תקציר
מחקרים עדכניים מוכיחים שברגע שבית הספר נותן לתלמידים להביע את דעתם, לעגן את תחומי העניין שלהם בלמידה, לעסוק בתחומי לימוד יוצאי-דופן וחדשניים ולבחור את לוח הזמנים המתאים עבורם, הם נוטים להפגין מעורבות, נוכחות והתלהבות ואף להניב תוצרים. בהקשר זה, מוצגות במאמר זה המלצות והצעות שימושיות עבור מורי, מחנכי ומנהלי חטיבות הביניים.
-
תקציר
מחקרים חדשים מראים את ההשפעה של שימוש בכלי AI ללמידה – הלומדים מצליחים להשיג תוצאות טובות יותר בזמן הלמידה, אבל הביצוע העצמאי שלהם, נפגע. הם גם מציגים "עצלנות קוגניטיבית" – ומפעילים פחות חשיבה ומטה-קוגניציה בזמן הלמידה. באותו הזמן, אנחנו מוצאים גם דוגמאות שבהן נעשה שימוש מושכל בבינה מלאכותית ללמידה שהניבו תוצאות טובות. לפניכם המלצות מבוססות המחקר לשימוש מושכל ופורה בבינה מלאכותית: