פורטל תוכן להוראה ולהכשרת מורים
-
תקציר
הספר אסטרטגיות הוראה חדשניות בחינוך לשוני של השפה הערבית בשילוב כלים דיגיטליים ויחידות לימוד עוסק בחמש אסטרטגיות חדשניות בהוראת מרכיבי החינוך הלשוני של השפה הערבית. בספר מוצגים ההיבטים התאורטיים שעליהם נשענת כל אסטרטגיה, תוך שימת דגש על יעילותה בחלק מהמשתנים החינוכיים. כמו כן מצורפות יחידות הוראה מתוקשבות המבוססות על אסטרטגיות למידה אקטיביות, כדי לתת מענה לפערים לימודיים, חברתיים ורגשיים, לפתח מיומנויות של המאה העשרים ואחת ובדרך זו להשיג את מטרות החינוך הלשוני.
-
סיכום
סייעות בגיל הרך מתמודדות לעתים קרובות עם גורמי לחץ הקשורים לעבודה וחווים שחיקה. מחקר זה בדק את ההשלכות עבור סייעות אלה של התערבות חד-פעמית בתרפיה מבוססת מיינדפולנס ששילבה מיינדפולנס עם ציור וצילום במסגרת קבוצתית. במחקר איכותני זה, דגימת נוחות של 16 סייעות בגיל הרך גויסה לאחר שהשתתפו בהתערבות המדוברת כחלק מתוכנית הכשרה. בוצעו ראיונות קליניים למחצה כדי לחקור את חוויותיהם במהלך ההתערבות.
-
סיכום
מחקר זה בחן את הקשרים הייחודיים בין מוזיקה למתמטיקה כפי שהם נתפסים על ידי ארבע קבוצות של מומחים: מתמטיקאים ומוזיקאים מקצועיים, וכן מכשירי מורים בשני תחומים אלה. נחקרו ארבע קבוצות של משתתפים, הכוללות תיאורטיקנים ומחנכים מאוניברסיטאות ישראליות שונות. במהלך ראיונות חצי-מובנים, משתתפי המחקר נשאלו על השקפותיהם בנוגע לקשרים בין מתמטיקה למוזיקה.
-
תקציר
מערכת החינוך הישראלית נוסדה בשנת 1948 עם הקמת המדינה היהודית. מאז התרחשו 15 רפורמות במטרה לשפר מערכת זו, כולל את תנאי ההעסקה של המורים. חוקרי חינוך שבחנו רפורמות אלה מבחינים בין שינויים גלובליים ומקומיים, המכונים גם שינויים מסדר ראשון או מסדר שני. כך למשל, השינוי שהוצע על ידי ועדת דברת נחשב לשינוי מהסדר השני, משום שניסה לשנות את תשתית המערכת, את חזונה ואת האידיאולוגיה שלה. ועדת דברת, שכונתה 'כוח המשימה הלאומי לקידום החינוך בישראל', ביקשה ליזום את הרפורמה הגדולה והמקיפה ביותר במערכת החינוך בעשור הראשון של המאה ה-21. רפורמה זו כללה סדרה של המלצות ארגוניות, פדגוגיות, מבניות ותקציביות, אך יישום ההמלצות היה כרוך בהוצאה תקציבית גדולה, שהממשלה לא אישרה. לפיכך, מרבית ההמלצות מעולם לא יושמו.
-
סיכום
-
תקציר
שותפויות מחקר-פרקטיקה (RPPs) התפתחו תיאורטית במהלך העשור האחרון והן כעת תחום מתרחב במהירות של רפורמה במחקר ובפרקטיקה החינוכית. ספרות המחקר מתארת שותפויות כאלה כשיתופי פעולה ארוכי טווח והדדיים בין מורים וחוקרים החוקרים בעיות פרקטיות. חוקרים ואנשי מקצוע עובדים יחד ברוח של הדדיות כדי לפתח שאלות מחקר, לאסוף נתונים, ליישם התערבויות ולנתח ולהשתמש בממצאים. מחקר והוראה צפויים להיות רלוונטיים יותר למדיניות ולפרקטיקה כאשר מורים וחוקרים עובדים יחד מתוך כבוד ואמון הדדיים. למרות ש-RPPs חולקים מאפיינים רבים, הם יכולים להשתנות משמעותית בתצורות ובאינטראקציות של השותפים, בעוצמת העבודה ובתפוקות הצפויות.
-
סיכום
בבתי הספר התיכוניים דוברי הערבית בישראל, בין-טקסטואליות היא חלק בלתי נפרד מתכנית הלימודים החדשה בשפה וספרות ערבית. תכנית לימודים זו מייחסת חשיבות רבה ליכולתם של תלמידים לערוך השוואה שיטתית ורב-ממדית בין שני טקסטים ולזהות תופעות ספרותיות בין-טקסטואליות, כגון פרודיה או רמיזה. עם זאת, מתודולוגיית ההוראה המקובלת של בין-טקסטואליות בבתי ספר תיכוניים מבוססת על הדגמה של התופעות ללא פיתוח יכולתם של הלומדים למצוא קשרים בין טקסטים. כתוצאה מכך, התלמידים מתקשים לזהות ולנתח בין-טקסטואליות באופן עצמאי, וקושי זה ממשיך ללוות אותם בלימודיהם האקדמיים, קושי המשתקף בהישגיהם הנמוכים יחסית בבחינות הבגרות בערבית