פורטל תוכן להוראה ולהכשרת מורים

  • סיכום

    אוניברסיטת אוקספורד מלמדת את הסטודנטים שלה כיצד להשתמש בבינה מלאכותית כדי שיוכלו ללמוד בצורה יעילה וחסכונית יותר. בסרטון זה מראה גיילס מק'מאלן – יוצר סרטונים על מדע הלמידה – כיצד הם עושים זאת. לדבריו, הבינה המלאכותית יכולה לשנות ולהאיץ את תהליך הלמידה שלכם. היא יכולה להפוך למורה מוכשר עבורכם, ועמדה זו מבוססת היטב מבחינה מחקרית. כך למשל, מחקר מצא כי בינה מלאכותית משפרת ביצועים אקדמיים ויעילות בלמידה, אך סביר למדי שאינכם משתמשים בה כראוי.

  • תקציר

    בעזרת פסיפס עשיר של יצירות מן הספרות העברית נבחנות בספר זה סוגיות חינוכיות שונות. גלגולי דמויות המורים והתלמידים בספרות העברית לסוגותיה נפרשים כאן לאורך כמאה שנים, מיוסף חיים ברנר בראשית שנות העשרים של המאה שעברה ועד היום הזה. בצד יצירות של בכירי הסופרים, מוצגים כאן סיפורי מתמחים בהוראה, שזו יצירת הספרות הראשונה שכתבו, ואף קטעים מיומני ההוראה של המחברת.

  • סיכום

    בכנס דלתא הראשון, שהתקיים במכון מופ"ת ב-30.12.2024, הוצגו שמונה מחקרים במדעי הלמידה שהתפרסמו בשנת 2024, ונערך דיון בשאלה על מה אפשר ללמוד מהם וליישם בכיתה.

  • סיכום

    בבית הספר היסודי מינאמי איקבוקורו בטוקיו, בזמן שרוב התלמידים בני השש והשבע יוצאים הביתה, ארבע תלמידות נשארות בכיתה. הן לא נשארו למבחן – הן פשוט בתורנות ניקיון. עם מטאטאים בגודל מיוחד המותאם לילדים, הן עובדות בתיאום מושלם כמו צוות מיומן. "זה לא סתם ניקיון", מסביר מנהל בית הספר סאטו הירושי, "זו דרך ללמד אותם אחריות".

  • סיכום

    אדם בוקסר, מורה למדעים מבריטניה, מתאר בהרצאה זו שניתנה במסגרת כנס במכון מופ"ת את את מסעו בהוראה, תוך הדגשת השינוי שחל בשיטותיו החינוכיות. בתחילת דרכו, הוא התמקד בלמידה בקבוצות ובשיטות של גילוי ולמידה מבוססת חקר, אך גילה שלשיטות אלו יש מגבלות משמעותיות בהשגת למידה אפקטיבית. קריאת מחקרים חשפה בפניו את חשיבות ההוראה הישירה על פני שיטות חקר, במיוחד בשל ההשפעה של עומס קוגניטיבי.

  • תקציר

    כיום מתייחסים ל-ADHD כמשהו שיש לך או שאין לך. לגישה בינארית זו לאבחון יש שתי תוצאות. הראשונה היא שטיפול בכולם כאילו הם חולים ממלא את מערכות הבריאות. רשימות ההמתנה להערכות ADHD באנגליה הן עד עשר שנים ארוכות; מערכת החינוך המיוחד מתוחה עד הקצה. התוצאה השנייה מתרחשת כאשר ADHD מטופל כליקוי שצריך לתקן. זה מוביל לבזבוז נורא של פוטנציאל אנושי. לכפות על עצמך להתאים ל"נורמלי" זה מתיש ויכול לגרום לחרדה ודיכאון.

  • סיכום

    ברור כי אין פתרון קסם או דרך אחת פשוטה להניע הורים בלתי-נוכחים למעורבות. עם זאת, דווקא במקרים האלו אסור להתעלם וזוהי חובה מוסרית להביע עניין ולהציע עזרה וגישור. ישנם, אם כן, כפי שמוצג במאמר זה, כמה רעיונות יעילים שבכוחם להצית מחדש את הקשר ולבנות מערכת יחסים מועילה עם אותם הורים