למידה חברתית רגשית: מיפוי מושגי, בסיס תיאורטי ואמפירי

שפרלינג, ד' (2018). למידה חברתית רגשית: מיפוי מושגי, בסיס תיאורטי ואמפירי. ל' יוספסברג בן-יהושע (עורכת). תל אביב: מכון מופ"ת

מיומנויות חברתיות-רגשיות, הקרויות לעתים גם מיומנויות לא קוגניטיביות, הן מיומנויות בייצור מטרות לטווח רחוק, בעבודה עם אחרים ובניהול רגשות. כלולות בהן מיומנויות משנה כנחישות, תשוקה להגשמת יעדים, חברתיות, כבוד לזולת, דאגה, הערכה עצמית, אופטימיות וביטחון. בין השאר, הכוונה היא לתהליך שבו פרטים לומדים לזהות ולנהל רגשות, לדאוג לאחרים, לקבל החלטות טובות, להתנהג באופן מוסרי ואחראי, לפתח מערכות יחסים חיוביות ולהימנע מהתנהגויות שליליות. בתהליך זה מיושמות מיומנויות וחברתיות, רגשיות, התנהגותיות ואישיותיות הנדרשות להצלחה בלימודים, בעבודה, במערכות יחסים ובחיים האזרחיים. למידה חברתית-רגשית קרויה באנגלית Social Emotional Learning, וידועה בקיצור SEL.

סקירת מידע זו, שהוגשה לוועדת המומחים בנושא טיפוח מיומנויות רגשיות חברתיות במערכת החינוך של היזמה למחקר יישומי בחינוך (האקדמיה הישראלית למדעים), מבקשת למפות את תחום הלמידה החברתית הרגשית באופן מושגי, תיאורטי ואמפירי. בין השאר, מציגה הסקירה את הזיקה בין הלמידה החברתית-רגשית לבין הפסיכולוגיה החיובית והחינוך לאופי, מוטיבציה ומיומנויות המאה ה-21. בנוסף לכך, דנה הסקירה בקשרי הגומלין שבין הלמידה החברתית-רגשית למיומנויות חברתיות רגשיות של עובדי הוראה, למסוגלות עצמיות של תלמידים ולאקלים בית ספרי. לסיום, מבססת סקירת המידע את הטענה כי הלמידה החברתית-רגשית תורמת לרווחה האישית של תלמידים, לקידום התנהגותם המיטיבה ולהפחתת התנהגותם השלילית, להצלחתם בכיתה, בבית הספר ומחוצה לו, ליחסיהם הבין-אישיים ולתפקודם בחברה.

לסקירה המלאה

לקריאה נוספת

התערבויות לטיפוח מיומנויות חברתיות רגשיות (Social Emotional Learning; SEL) והטמעתן במערכת החינוך

מה דעתך?
    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?