דף פריט
29-08-2018

הזמן הכפרי בבית הספר בכר באבן יהודה

אפרתי, י' (ינואר, 2015). הזמן הכפרי בבית הספר בכר באבן יהודה. שיעור חופשי, 112, 5.

כבר במבט ראשון נראה בית ספר היסודי "בכר" באבן יהודה כמין שמורה כפרית. החצר, או למען הדיוק, מערכת החצרות המסועפת, כוללת מגרשי משחקים, עצים גדולים, גומות עם חלוקי נחל מצוירים, פינת חי קטנה, ערוגות תבלין ושבילים שסביבם בנוי המוסד החינוכי, המשתרע על פני 12 דונמים.

אם זה מזכיר למישהו ימים רחוקים מאוד, הוא צודק לגמרי. בית הספר בנוי באקלקטיות חיננית, כולל מבנים צמודי קרקע ודו-קומתיים, וניכר כי הוא נבנה וגדל בהדרגתיות לאורך השנים, במטרה לתת מענה לאוכלוסיית המושבה המתפתחת וסביבתה.

הסביבה הטבעית, השטחים הנרחבים ושפע הצמחייה כמו הצמיחו ב"בכר" את אחד מעוגניו של המוסד – גן קיימות מורכב ומגוון, המהווה חלק חשוב מהוראת המדעים בבית הספר. התפתחות הגן, הלמידה בסביבה המגוונת והמוטיבציה של התלמידים מינפו את רעיון פיתוח הייחודיות הבית-ספרית במדעים. בסיוע החזון המשותף והתגייסותם של המועצה המקומית ומחלקת החינוך, הוסכם על בניית קמפוס המדעים – שנחנך בשנה שעברה.

המבנה המודרני הבולט על רקע הסביבה תוכנן ועוצב בטעם. צבעיו נעימים והוא מעוטר בקורותיהם של מדענים חשובים – מארי קירי, ניוטון ואיינשטיין ואפילו עדה יונת. הקמפוס כולל מעבדות מדעים מצוידת היטב, חדר קולנוע, חלל לעבודה קבוצתית גם מוזיאון קטן לאסטרונומיה.

"זה חלום שהתגשם", אומרת אביבה מורדקוביץ', המנהלת את בית הספר בשבע השנים האחרונות וגם הובילה אותו לזכייה בפרס החינוך השנה. "הוראת המדעים מגיל צעיר על ידי מורים אקדמאים מנוסים היא מפתח חשוב לעידוד הסקרנות והחשיבה העצמאית של ילדים", היא מנמקת, וגם מדברת בשבחי הלמידה בדרך של התנסות מעשית וחווייתית.

"יש לי סיפוק רב מהוראה כאן ומכך שיש לנו תנאים כל כך טובים שמאפשרים לילדים לעבור חוויה תוך כדי הלמידה", אומרת המורה מג'דולין בשארה, בוגרת לימודי כימיה המתחילה בשנה הבאה את לימודיה לתואר השני. עמיתתה, המורה למתמטיקה לנא עיראקי, לא מתאפקת: "גם אני רוצה חדר מיוחד למקצוע", היא אומרת בחיוך.

שתיהן מגיעות ל"בכר" מדי בוקר מטירה, ושתיהן חוו בשנה הראשונה קשיים כמורות ערביות. היום, הן מסכימות, אנחנו אי קטן של דו-קיום ושפיות. מורדקביץ' מהנהנת בהסכמה: "בבית הספר יש קולות שונים וחשוב שהתלמידים ייחשפו לגיוון מוקדם ככל האפשר".

אורי עזריאלי, חקלאי ואיש עסקים בעברו שפעל שנים רבות בהנהגת הורי "בכר", מרכז בשנים האחרונות את הפן המעשי של גן הקיימות וממונה על תרגום התיאוריה שנלמדת בכיתה ובמעבדה לרמה המעשית. בעקביות ושיטתיות הוא מרחיב את מעגל הפעילות המאפשר לילדים למידה עצמאית ברמה גבוהה.

כך למשל, נבנה בשיתוף מלא של התלמידים נחל קטן ואמת מים, וגם חממה לגידולים הידרופונים ואקוואפוניים, שבהם נערכות עבודות חקר הכוללות מעקב אחר הגידולים, מדידה ושקילה, השוואת מצעי הצמיחה שלהם ועוד. ויש אפילו מערכת סגורה שמדגימה סימביוזה של צמחים ודגים, כשמי בריכת הדגים מזינים את הצמחים, אלה מטהרים בתהליך כימי את המים שחוזרים לדגים וחוזר חלילה. עיקרון המיחזור והחיסכון במים דומיננטי בכל אגפיו של הגן הבוטני והאקולוגי, שבקרבתו נבנו גם שתי כיתות חוץ.

ויש עוד כמה דברים שעושים ב"בכר": לומדים מחול ונגינה על חליליות ואורגניות, נפגשים עם עולם הרפואה ומתקרבים לעולמם של שרקנים, ארנבות ונחשים, ומנסים אפילו להגיע לחלל. ויש גם פרק על מנהיגות, חשוב לא פחות ממדעים וראוי לסקירה נפרדת.

סיכום המאמר נכתב בידי צוות פורטל מס"ע

מה דעתך?
    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?