חרדת מתמטיקה, זיכרון עבודה וביצועים במתמטיקה בקרב תלמידי תיכון

Passolunghi, M. C., Caviola, S., De Agostini, R., Perin, C., & Mammarella, I. C. (2016). Mathematics Anxiety, Working Memory, and Mathematics Performance in Secondary-School Children. Frontiers in Psychology, 7(42), 1-8.

חרדת מתמטיקה (Mathematical anxiety) מוגדרת כ"תחושה של מתח וחרדה שמפריעה למניפולציה של מספרים ופתרון בעיות מתמטיות במגוון רחב של מצבים בחיי היומיום ובמסגרות אקדמיות". מחקרים קודמים מציעים שחלק ניכר מהילדים בבית הספר היסודי ובתיכון סובלים מחרדת מתמטיקה, המקושרת בצורה שלילית למיומנויות חישוב. תיאוריות יעילות העיבוד והשליטה בקשב מציעות שגם זיכרון העבודה (Working memory) ממלא תפקיד חשוב ברגשות חרדה מסוג זה.

המחקר הנוכחי מתכוון לנתח את ההישגים האקדמיים והפרופילים הקוגניטיביים של תלמידים בעלי חרדה גבוהה ממתמטיקה וחרדה נמוכה ממתמטיקה. בפרט, נבחרו 32 תלמידים בעלי חרדה גבוהה ממתמטיקה ו-34 תלמידים בעלי חרדה נמוכה ממתמטיקה, הלומדים בכיתות ו' עד ח', בהתאם לגיל, מגדר, חרדה כללית ואוצר מלים. שתי הקבוצות נבחנו בפענוח הקריאה, הבנת הנקרא, הישגים במתמטיקה, זיכרון מילולי לטווח קצר וזיכרון עבודה.

הממצאים הראו שתלמידים בעלי חרדה גבוהה ממתמטיקה היו חלשים במספר מדדים של הישגים במתמטיקה, אך לא במיומנויות קריאה וכתיבה. תלמידים אלו דיווחו על ציונים נמוכים יותר בביצועים של הזיכרון לטווח קצר ושל זיכרון העבודה (עם קשיים הקשורים בעיכוב מידע לא רלוונטי) מאשר ילדים בעלי חרדה נמוכה ממתמטיקה. בנוסף, רגרסיה לוגיסטית הראתה שהחולשות בשליטה מעכבת ושליפת עובדות היו המשתנים החזקים ביותר לסיווג ילדים כבעלי חרדה גבוהה או נמוכה ממתמטיקה.

קישור למאמר באנגלית

ראו גם:

חרדת מתמטיקה, תפיסה עצמית במתמטיקה ומסוגלות עצמית במתמטיקה של לומדים מבוגרים בהשוואה לסטודנטים "מסורתיים" לתואר ראשון

מה דעתך?
    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?