דף פריט
29-08-2018

להיות טיוטור-מנחה של עמיתים: משימה אפשרית?

רייכנברג, ר', שגיא, ר' ומבורך, מ' (עורכות) (2016). להיות טיוטור-מנחה של עמיתים: משימה אפשרית? תל אביב: מכון מופ"ת.

"אני חייבת לטיוטורית הרבה מההתפתחות המקצועית שלי, חייבת לה הרבה. היא לימדה אותי שאילת שאלות על המובן מאליו"; "אני רואה את התפקיד של הטיוטור כחוט השדרה של ההתמחות. הוא בעיני כמנצח על תזמורת שמצליח להוביל קבוצה של מרצים מכל המכללות לחינוך ויחד עם זאת לתרום להתפתחותי המקצועית וללמידה האישית שלי ושל עמיתיי". (מפי מתמחות הלומדות בבית הספר ללימודי התמחות מקצועית במכון מופ"ת)

מיהו הטיוטור - מנחה עמיתים? מה מאפיין את תפקידו? ומה מייחד אותו מכל תפקידי ההנחיה וההדרכה המוכרים במקצועות האקדמיים השונים? ספר זה יעסוק בשאלות אלה תוך כדי הצגת מגוון מודלים של הנחיה טיוטוריאלית הפועלים בבית הספר ללימודי התמחות מקצועית, וינסה לעמוד על תרומתה של הנחיה ייחודית זו להתפתחותם המקצועית-אקדמית של סגל המרצים מהמכללות לחינוך.

כל פרקי הספר הם פרי מחקריהם של אנשי סגל בית הספר. על יסוד מגוון מתודולוגיות מחקריות הם מסרטטים את תפיסת התפקיד של הטיוטור-מנחה מנקודת מבט כפולה: הן של המתמחים-המרצים הלומדים הן של הטיוטורים-המנחים.

הספר נועד להעשיר ולהרחיב את הידע בתחום ההנחיה בכלל ובתחום הנחיית עמיתים בפרט. מעגל רחב של אנשי חינוך ואחרים העוסקים בהנחיה עשוי למצוא בו עניין כמו גם כלי עזר שמיש ומועיל.

הספר מגוון מאוד ועשיר בהיבטים השונים הנוגעים בתופעה של הנחיית עמיתים. הוא מביא פסיפס מרשים של נושאים [...] הפרקים המחקריים מבוססים על מגוון של מתודולוגיות [...] יש בו כדי לעורר עניין בקורא ולתרום תרומה משנית של היכרות עם סגנונות מחקר בתחום החינוך. (פרופ' יצחק גילת, מכללת לוינסקי לחינוך)

ד"ר רבקה רייכנברג, מרצה בכירה וחוקרת, ראשת בשיתוף של ערוץ הלימודים ובית הספר ללימודי התמחות מקצועית, עומדת בראש ההתמחות הדרכה, הנחיה והוראה. מחקריה עוסקים בהתמחות בהוראה, בחשיבה רפלקטיבית בזיקה להוראה והדרכה ובהתפתחות מקצועית של מורי מורים.

 ד"ר רחל שגיא, חוקרת בכירה ברשות המחקר, ההערכה והפיתוח במכללת לוינסקי לחינוך וטיוטורית בהתמחות מחקר והערכה. מחקריה עוסקים בהתנהגות של חיפוש עזרה של בני נוער, ברווחה נפשית של מתבגרים ומורים ובהתפתחות מקצועית של מורי מורים ומתכשרים להוראה.

פרופ׳ מרים מבורך, ראשת בשיתוף של ערוץ הלימודים ובית הספר ללימודי התמחות מקצועית ועומדת בראש ההתמחות מחקר והערכה. נשיאת מכללת לוינסקי לחינוך בדימוס. מחקריה עוסקים במודלים מנטליים של הוראה ולמידה, בהתפתחות פרופסיונלית של מורי מורים, במנהיגות בגיל הרך ובתהליכי שינוי בהכשרת מורים.

לקטלוג הספרים במכון מופ"ת

תוכן עניינים ופתח דבר

מה דעתך?
    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?