דף פריט
30-08-2018

התפיסות של המורים את יחסיהם עם תלמידיהם בעידן הפייסבוק

Alona Forkosh-Baruch, Arnon Hershkovitz. "Teachers' Perceptions of their Relationships with their Students in the Facebook Era".


מאמר זה מציג מחקר הבוחן את היחסים בין תקשורת בין המורה לתלמיד בהתבסס על הפייסבוק ואת היחסים בין המורה לתלמיד.

מטרת המחקר הייתה לאפיין את התפיסות של התלמידים לגבי התקשורת בין המורה לתלמיד תוך שימוש באתרי רשתות חברתיות, בייחוד בפייסבוק (מאחר שהוא פופולרי בישראל).

במחקר השתתפו 11 תלמידים ישראליים בחטיבת הביניים ובבית הספר התיכון, בגילאים 14-18.

ראיונות נערכו עם כל המשתתפים ונותחו תוך שימוש במתודולוגיית ניתוח תוכן.

הממצאים מציעים כי תקשורת בין המורה לתלמיד בפייסבוק הייתה ברובה רפלקציה של התקשורת ביניהם בכיתה; זה איפשר למורים לתמוך בתלמידים הן מבחינה לימודית והן מבחינה רגשית לפי דרישה, וכך לתרום לרווחתם הנפשית של תלמידיהם.

למרות זאת, התקשורת הייתה מוגבלת: התלמידים בדרך כלל לא התעניינו בחייהם הפרטיים של מוריהם ובדרך כלל לא שיתפו את מוריהם בנושאים אישיים.

אולם, פייסבוק היה שימושי עבור חלק מהתלמידים כאמצעי זמין לתקשורת עם מוריהם.

באופן כללי, התפיסות של התלמידים את התקשורת בין מורה לתלמיד המבוססת על אתרי הרשתות החברתיות הייתה תלויה בהרגשה של קירבה למורה באופן כללי; בדוגמאות אלה, התקשורת באתרי הרשתות החברתיות הייתה יעילה עבור שני הצדדים.

המחברים מסכמים שמדיניות האוסרת תקשורת מסוג זה עשויה להיות הרסנית עבור המורים והתלמידים הרוצים להשתמש באתרי הרשתות החברתיות כערוץ תקשורת נוסף.


קישור לתקציר המאמר באנגלית מתוך חוברת התקצירים של הכנס השישי בהכשרת מורים

ראה גם:
תנו למורים להחליט מה הסטטוס שלהם

מה דעתך?
    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?