דף פריט
30-08-2018

התפיסה האינטגרטיבית של ביה"ס "נאות-לון": למידה במרחב מתוקשב בכל מקום , תפקיד וזמן

בית חינוך ניסויי " נאות לון" , באר שבע
 
 במסגרת יום העיון שנערך במכון מופ"ת   "בדק בית לשיעורי בית"  ב15 לפברואר 2009  הציגה  הגב' שרה אסרף , מנהלת ביה"ס נאות לון בבאר שבע תפיסה אינטגרטיבית ללמידה במרחב מתוקשב המעשירה  ומאתגרת את כל המכלול של שיעורי הבית וגם את הקשר עם הבית.  ביה"ס "נאות לון" בבאר שבע  כולל כ460 תלמידים , כיתות א'- ו'   ו15 כיתות אם. לכל תלמידי ביה"ס יש בבית מחשב משלהם ובכל כיתה יש מחשב למורה ולוח אינטראקטיבי. בקרוב יותקן בביה"ס נאות לון ענן אינטרנט אלחוטי שיאפשר חיבור אינטרנט מכל כיתה ומכל עמדת עבודה של מורה. מבחינה פדגוגית ביה"ס " נאות לון" מאמין באמונה שלמה בתפיסת הילד השלם . עפ"י תפיסת צוות המורים , ביה"ס והבית משלימים אחד את השני ויוצרים למידה שיתופית תוך שבירת מחיצות זמן , מקום, תפקיד  ומרחב. מדובר בתהליך הוליסטי שבו תומך פורטל ביה"ס באינטרנט .
במסגרת פורטל המקוון בביה"ס נאות לון יש לכל מורה אתר משלה המנוהל ישירות על ידה . המורה יכולה לעלות קבצים , להעלות תכנים ,  להעלות מטלות , ליצור לוח חדשות כיתתי , לנהל את פורום הכיתה המקוון ועוד.
מבחינת צוות ביה"ס , האינטרנט מרחיב את סביבת הלמידה וזה משפיע על סוג המטלות שביה"ס יכול לתכנן וליישם מעבר לכותלי הכיתה ומעבר לגבולות ביה"ס. תפיסה זו אפשרה לביה"ס "נאות לון" שהיה בתקופת המלחמה בעזה תחת איום מוחשי של משגרי הקאסמים , להמשיך ולתפקד באופן מלא , גם כאשר ביה"ס היה סגור פיזית. התלמידים המשיכו באמצעות פורטל ביה"ס באינטרנט ללמוד מהבית והמורות הפעילו את מרחבי הלמידה המקוונים של כל כיתה באופן עצמאי והנחו את מפגשי הכיתות בפורומים המקוונים. במסגרת פורטל ביה"ס " נאות לון" יש , כאמור,  לכל כיתה מרחב למידה מתוקשב הפעיל מעבר להכנת שיעורי בית והמייצג גם את ההווי הכיתתי. במסגרת הפעילות הרציפה של אתר הכיתה שיעורי הבית מוסדרים מראש ולא ניתנים בדקה ה-90 . המורה מציבה מראש באתר  האינטרנט הכיתתי את המטלות והתלמידים יכולים מבעוד מועד לבחור מטלה מקוונת שמתאימה להם או משימה ארוכת טווח בה הוא מעוניין להתמקד . בזכות האינטרנט הרחיבו בביה"ס נאות לון  את התפיסה של שיעורי בית: לא מטלות שינון ותרגול אלא מטלות מעוררות עניין ואתגר. יש אבחנה בין מטלות קצרות טווח ומטלות ארוכות טווח והתלמיד יכול לתכנן מבעוד מועד את סוג המטלה בה בחר.   רוב השיעורים מתקיימים בפורומים המקוונים של כל כיתה , התלמידים מעלים את מטלות שיעורי הבית לפורום  ומקבלים משוב מהמורה . בחלק מימי השבוע המורה נגישה בשעות אחר הצהריים בפורום של הכיתה או שמתקיימת תורנות וירטואלית של מורה בשכבה .
 
לא רק לכל כיתה יש אתר משלה,  גם לכל תחום דעת ( כגון מתמטיקה , אנגלית ) יש סביבה מתוקשבת אינטגרטיבית השיתופית למורות המלמדות את אותו מקצוע לימוד. כל מורה מקצועית יכולה לעשות קישור לחומרים של מורה עמיתה , לבחור חומרים המתאימים לה או להעלות חומרים ייחודיים משלה למרחב השיתופי המקוון של תחום הדעת. בצורה כזו המורות יכולות להיעזר במשאבי הלמידה של הקולגות שלהן להוראת תחום הדעת.
 
נדבך נוסף וייחודי במערכת הלמידה המקוונת של ביה"ס נאות-לון , הם היחידות המקוונות . למעשה היחידה המקוונת היא קורס וירטואלי של נושא העשרה שלא נלמד במסגרת תכנית הלימודים המחייבת של ביה"ס. מדובר על קורס וירטואלי משותף לתלמידי השכבה שפותח ע"י צוות המורים השכבתי או צוות המורים המקצועי . היחידה המקוונת  כוללת מטלות מקוונות משל עצמה המחייבות את התלמידים ללמוד באופן עצמאי או עם מורה המעבירה את היחידה המקוונת בזמן נתון באינטרנט בשעות אחר הצהריים. כאן מדובר במטלות ארוכות טווח הנמצאות באתר ביה"ס . ניסיון ביה"ס "נאות לון" מלמד כי ההורים נהנים מאד לעבוד עם התלמידים על היחידה המקוונת באינטרנט. לא מדובר על מטלה מעיקה או על תחום מרחיב דעת שמעשיר את התלמידים והן את ההורים. כאן הצליח ביה"ס נאות לון לשנות מהיסוד את תפקיד ההורים במכלול של ביה"ס- בית-שיעורי בית. ההורים אינם צריכים להתמודד באופן מעיק עם שיעורי בית לתרגול חוזר ומשנן אלא צריכים לאפשר  לילדים להיכנס לאינטרנט וללמוד את היחידה המקוונת. יש גם מקרים בהם ההורים שותפים לפיתוח של יחידות מקוונות ובכך הם תורמים לביה"ס מתחומי הידע המיוחדים להם.
 
לסיכום, הסביבה המתוקשבת של ביה"ס  "נאות לון" המשלבת את מטלות הבית בתהליכי הוראה/למידה/הערכה מכשירה את התלמיד לפיתוח מיומנויות מידע וחשיבה מעבר למסגרות המצמצמות של תוכניות הלימודים הקיימות ויוצרות רצף לימודי מאתגר ומעורר מוטיבציה בין ביה"ס לבית.
 
ראה גם : מצגת מצורפת מצד ימין .
 

מה דעתך?
    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?