במרחק נגיעה מן התדר – לקות למידה לא מילולית (NLD)

 
יום עיון של מרכז שניידר בשיתוף גף ליקויי למידה במשרד החינוך ( שפ"י )  25.5.08. תקצירי הרצאות יום העיון.  מארגני יום העיון בחרו להאיר את צידה הפחות מוכר של לקות הלמידה ולהתמודד עם שאלות הקשורות בהבנת המימדים הייחודיים הקשורים ללקות למידה לא מילולית. במהלך יום עיון  חשוב זה נעשה ניסיון להתמודד עם השאלות ע"י התבוננות במישורים שונים: שאלות הקשורות בהיבטים התוך-אישיים כגון יכולת לעבד רמזים לא מילוליים , יכולת ויסות , טמפרמנט בסיסי , כישורי שפה וכיו"ב.  שאלות הקשורות בקשר הורה-ילד ושאלות הקשורות בהשפעה ההדדית של הסביבה הלימודית והחברתית של הילד על התפתחותו הרגשית והחברתית.
בשאלה כיצד מתפתחת הבנה חברתית –רגשית , עסקה הרצאתה של פרופסור עדנה כצנלסון . ד"ר רעיה אריאל עסקה בלקות למידה לא מילולית NLD – מהי לקות זו ? מהם המאפיינים הנוירו-פסיכולוגיים?   מהו הדיון המחקרי העדכני כיום בתופעה. הרצאותיהם של יעל ברוקנר וד"ר עופר גולן עסקו בשיטות הטיפול בקשיים אלו.
 
 
שם המונח באנגלית :   NVLD : Non Verbal Learning Disability
ראה גם :  לקות למידה לא-מילולית – אפיונים ודרכי טיפול
מקור וקרדיט : גילדה פלטי ועירית כהן

יש להם זיכרון מילולי יוצא מן הכלל, אבל זיכרון חזותי דל. הם שמים לב לפרטים אבל מפספסים את התמונה השלמה. הם רוכשים את יסודות הקריאה במהירות, אך מתקשים בהבנת הנקרא, בעיקר של חומר חדש, ובקריאה בין השורות. יש להם מודעות פונולוגית גבוהה, וזיכרון טוב לצלילים ולמילים, אבל הזיכרון החזותי שלהם דל והם מתקשים לאיית מילים המכילות תבניות איות לא צפויות. הם סובלים מקואורדינציה נמוכה ולעיתים ממסורבלות מוטורית, וטובים בספורט אישי יותר מאשר בספורט קבוצתי. הם שוכחים להכין שיעורי בית, נראים שאינם מוכנים לשיעור, מתקשים לעקוב אחרי הוראות, אבל במשימות שבהן אינם מתקשים הם מתגלים כחרוצים, עקביים ומכוונים למטרה. הם מתקשים באינטראקציה חברתית, אבל יש להם חוש צדק חברתי ויושר אישי יוצאים מגדר הרגיל. מאשימים אותם בעצלות, חוסר שיתוף פעולה וגרוע מזה, אבל כל אלה רחוקים מהאמת. יש להם לקות למידה לא-מלולית (NVLD).

לקות למידה לא-מילולית תוארה כבר ב 1987 על ידי
Rourke, אולם אינה מוכרת בקרב פסיכולוגים, מאבחנים ואנשי חינוך. ילדים שסובלים מ NVLD הם בעלי כישורים לשוניים טובים ולעיתים קרובות, בעיקר בגיליים הצעירים, הם נתפשים כמבריקים בשל יכולות הזכירה, אוצר המלים והקריאה הגבוהות שלהם. מכיוון שהלמידה בבית-הספר נמדדת בעיקר לפי ההבעה הלשונית – כתובה ומדוברת – של התלמידים, לעיתים הקשיים שלהם לא נחשפים לעיני ההורים או המחנכים בשנות לימודיהם הראשונות, או שקשייהם מצטיירים כהפרעות התנהגותיות ורגשיות בלבד, ולא כביטויים של ליקויי למידה. מאחר ולילדים עם לקות למידה לא- מילולית יש גם קשיים במיומנויות מוטוריות מסוימות, במתמטיקה, באינטראקציה חברתית ובתפקודים רגשיים מסוימים, חלקם מאופיינים כבעלי קשיים גרפו-מוטוריים, ליקויי למידה או קשיים רגשיים. עם זאת, לקות למידה לא-מילולית היא בעלת אפיונים ייחודיים שמבדילים אותה מהמכלול הרחב של ליקויי למידה.
 
בעיות חברתיות של ילדים בעלי לקויות למידה לא מילוליות. הנושאים שנסקרו בעבודה הם:הגדרות של ליקויי למידה תוך התייחסות למושג הכללי בכלל ולליקויי למידה לא מילוליים. לאחר מכן נבדקו הסיבות לבעיות החברתיות.
  • לליקויי למידה יש בעיות חברתיות.
  • לליקויי למידה לא מילוליים יש יותר בעיות חברתיות מאשר ללקויי למידה אחרים וללא ליקויי למידה בגלל המאפיינים הייחודיים שלהם שכוללים קשיים בקריאת שפת גוף והבנה של האינטונציה של הקול

מה דעתך?

    מבקשת לדעת עם הלקות כוללת חוסר הבנת קודים חברתיים והתנהגות בלתי מותאמת לגיל הילד בסיטואציות חברתיות

    פורסמה ב 06/06/2010 ע״י תות

    כתבה מקצועית ומעניינת במיוחד, תודה.כמו כן רציתי לדעת האם חינוך מיוחד / כיתה קטנה היא הפתרון לילד בן 14 הנמצא כיום במערכת החינוך הרגילה אשר ממליצה כבר שנתיים להעבירו לחינוך מיוחד עקב בעיית התקשורת הלא מילולית (שעליה כמובן הם לא 'עלו' רק לאחר איבחון פסיכולוגי שני)תודה מראש על התשובה,רינת

    פורסמה ב 20/02/2012 ע״י רינת לידס

    אשמח שתשלחו לי למייל חומר נוסף ויותר מפורט על נושא זה.תודה רבה

    פורסמה ב 01/10/2012 ע״י טליה צפתי
    מה דעתך?