מס"ע - שימוש במצגות ממוחשבות - יתרונות ובעיות
פורטל תוכן בהוראה והכשרת מורים
יום שלישי 21 פברואר 2017
מכון מופ"ת שער הפורטל
פורטל תוכן בהוראה והכשרת מורים
04.05.06 סיכום    הדפסה מאמר
תגובות
מאמר ותגובות

שימוש במצגות ממוחשבות - יתרונות ובעיות

מהמדור: דרכי הוראה

מקור: PowerPoint – הכל צפוי, והרשות נתונה, על הגובה, כתב-עת לענייני הוראה בחינוך הגבוה, גיליון 5, עמ' 46-48

רבים מאנשי הסגל האקדמי משלבים בהרצאותיהם מצגות ממוחשבות, שדרך כלל תוך שימוש בתוכנת Power Point, כדי לשפר את תהליך ההוראה ולהגביר את מידת העניין של המשתתפים. בדומה למצגת גם כל הטכנולוגיות להוראה המוכרות לנו- הטלוויזיה והוידיאו, הרשמקול, מטול השקפים ומטולי התמונות למיניהם – גיוונו את היכולת של סגל ההוראה להמחיש את נושאי השיעור.

אלא שקיים מתח בין השימוש במצגת המעמיד בראש הבניית מסרים קלים ופשוטים לבין האידיאה האקדמית הדורשת מהסטודנטים להתמודד עם מסרים מורכבים. הכרת הבעיות תאפשר למרצים לערוך מצגות יעילות יותר ולצמצם את ההשלכות השליליות של כשלים המובנים במצגות הממוחשבות:

יתרונות:

בהירות בהרצאה – מאלצת את המשתמש לארגן את המידע באופן שיטתי ובהיר, תוך שימוש בכותרות ובתת-כותרות.

חיסכון בזמן – השימוש במצגת חוסך זמן בניהול השיעור ומאפשר הצגה של תרשימים, טבלאות וצילומים.

עניין וסקרנות – המצגות משנות את מרקם השיעור, ויוצרת שפה עשירה של סימנים המאפשרת לגוון את העברת המסרים.

עיבוד המידע – הסטודנטים נחשפים לרעיונות מגובשים ונוסחים בבהירות. עם יכולים להעתיק את מערך השיעור ואינם נדרשים לריכוז ממושך בעיבוד המידע.

הצגת "מפת הדרכים" של המרצה – המצגת מסייעת למרצים לזכור את מבנה ההרצאה ולשלוט בה.

יעילות בניהול השיעור – המצגת מצמצת את הצורך של המרצים להכתיב את תכני השיעור.

בעיות:

פגיעה ביכולת הריכוז בשיעור – המרצה עלול להתמקד במצגת מבלי להכניס שינויים בשיעור או לגוון את שיטות ההוראה. שימוש ממושך במצגת לאורך כל השיעור, גם אם היא ערוכה היטב, פוגם ביכולת הריכוז של המאזינים.

הכתבה של מבנה השיעור- המצגת שהוכנה מראש עלולה למנוע התפתחות דינמית של השיעור בהתאם לתגובות הסטודנטים ומגבילה את מרחבי החשיבה של המשתתפים בשיעור.

הפנמה רופפת של חומר הלימוד – מרצים לא מעטים משתמשים במצגות באופן שגוי – הם מקריאים את הכתוב במצגת ללא הוספת הסברים ומציגים שקפים עמוסים הפוגמים בהבנה של חומר הלימוד. הסטודנטים אינם נדרשים למאמץ בארגון הדברים בלשונם. לעומת זאת בשיעורים ללא מצגת הם נדרשים להקשיב למרצה ולסכם את דבריו. כשסטודנטים רושמים הערות במהלך ההרצאה, מתרחש גם תהליך של עיבוד המידע. הם נדרשים לרמת חשיבה של הבנה ולא רק של ידע או זכירה. הם מנסחים את הרעיונות בשפה שלהם.

הצגת תמונה חלקית – קיים כשל מובנה במצגות; אחד האילוצים שלהן הוא המסר הקצר או "עיקרי הדברים" על חשבון העמקה והרחבה של רעיונות, עד כדי כך שמתעורר רושם של שטחיות.

המצגת מאלצת את המשתמשים להסתמך על נקודות בהצגת תכנים ולכן הרעיונות מתמצתים לכותרות בלבד. כתוצאה מכך הסטודנטים נחשפים לתוצאה חלקית ומעוותת. יש לציין מרצים ש"שחררו עצמם מכבלי המצגת" המציגים שקף יחיד ומדברים עליו במשך זמן ממושך.

המצגת מצמצמת באופן מוגזם את הצגת הנתונים. טבלאות Power Point מכילות בד"כ ב-12 פריטי מידע. הגרפים והתרשימים מציגים במצגת נתונים סטטיסטיים חלקיים המעוותים את המשמעות המקורית. מצד שני מצגת עמוסה תכביד על קהל הסטודנטים.

דרך אפשרית לצמצם את המתח בין שתי האופציות היא הכנת מצגת בהירה וקליטה (קלה לעיבוד) וליווי כל שקופית בהסברים, כך שתוצג התמונה  המלאה בנושא הסוגיה הלימודית.

שימוש שגוי במצגות:

א. חוסר קשר עם הסטודנטים – מרצים שבקשר עין ממושך עם מסך המחשב פוגמים ביצירת קשר עין עם הסטודנט.

ב. גילוי המידע כולו מראש – מרצים המעוניינים להציג את "מפת הדרכים" של הרצאתם ומציגים את כל מערך השיעור בהתחלה פוגמים ברמת הסקרנות והעניין בשיעור.

ג. עומס אפקטים ופעלולים – יש מרצים המעמיסים אפקטים ופעלולים חזותיים בהרצאה או עושים שימוש מוגזם בצבעים עזים וגופנים שונים אף שאינם משרתים את תוכן ההרצאה ומסיחים את דעת הסטודנטים.

שימוש יעיל במצגות:

א. הצגת מידע מורכב – ניתן להכין את המצגת ב"שני קולות" – הקול הראשון בצבע אחד, ובו המסגרת לתמונה כולה, והוקל השני, שיוצג בצבע שונה, הוא קישור פשוט מן המצגת לדפי מידע המשלימים את התמונה ככל האפשר.

ב. "הכל צפוי והרשות נתונה" – הרשות נתונה בידי המרצה לשנות את השיעור. כדאי, ולעתים הכרחי, לחרוג מהשיעור המובנה והמתוכנן ולהסתגל להתפתחויות בשיעור.

ג. עריכה מקצועית - תהליך ההוראה מחייב בחינה מתמדת של שילוב מצגות בשיעורים ובימי עיון. יש להתאים את דרך השימוש לקהל היעד, לסגנון הלמידה של הסטודנטים, לחומר הנלמד, למטרות ההרצאה, לשיטה הפדגוגית וגם לכישורי הפרזנטציה של המרצה. חשוב לערוך מחדש את המצגת לאור הניסיון הקודם ולאור הצרכים החדשים והמידע שנאסף בשיעורים.

ד. נגישות לסטודנטים – חלוקת תדפיסי המצגות עשויה להקל על הסטודנטים כך שלא יידרשו לרשום את דברי המצרה, וחלוקה שלהם בתום השיעור גם תפגע בתהליך הלמידה. לכן הדרך היעילה ביותר היא לספק מראש לסטודנטים תקצירים שבהם מופיעים הרעיונות העיקריים, וכך רק הסטודנטים שנכחו בשיעור יבינו את התקציר.

לטענת בר המתח בין הבעיות ליתרונות בשימוש במצגות ממוחשבות מהווה אתגר להוראה יצירתית. ההתלבטות אינה מחייבת בהכרח בחירה של אחת האופציות, אלא "מזמינה משא ומתן על עיצוב השיעור ועל דרכי ההוראה באדקמיה.

לקריאה משלימה מומלץ לעיין במאמרים של אדוארד טאפט (Tufte) – תיאורטיקן ו"נביא זעם" של נושא הצגת המידע בעידן הדיגיטלי:

Power Point Is Evil

Edward Tufte Gives Presentation Advice

תגובות (1)

14.02.17 דורית מרום    |   353581
שילוב מצגות הוא אטרקטיבי ביותר מבחינתי, אני עושה שימוש רב במצגות בשיעורים. התלמידות מבחינתי אסופות ללמידה משמעותית ומעניינת.

שליחת תגובה

  (הכתובת לא תוצג באתר)
בטל שלח