מס"ע - השתלבותן וקליטתן של מורות ערביות בבתי ספר יסודיים במגזר היהודי: יחסי שיתוף פעולה או יחסי עוינות?
פורטל תוכן בהוראה והכשרת מורים
26.05.13 לינק    הדפסה מאמר
תגובות
מאמר ותגובות

השתלבותן וקליטתן של מורות ערביות בבתי ספר יסודיים במגזר היהודי: יחסי שיתוף פעולה או יחסי עוינות?

מהמדור: סביבות למידה

ג'מילה אלנאשף ד"ר אורי כהן ד"ר אודרי אדי-רקח
אוניברסיטת תל אביב החוג למדיניות ומינהל בחינוך

מערכת החינוך במדינת ישראל עוברת שינויים רבים בשנים האחרונות. אחת התופעות המעניינות ביותר היא השתלבותן ההולכת וגוברת של מורות ערביות בהוראה בבתי הספר במגזר הממלכתי יהודי. הן עוסקות בהוראת שפות ערבית ואנגלית והן בהוראת המדעים ומתמטיקה.

תיאוריית המגע גורסת כי מגע מתמשך וצבירת ידע בין חברי קבוצות אתניות שונות יכולים לתרום לשינוי בעמדות היחיד כלפי יחידים מקבוצה אתנית שניה, ושזה בתורו מוביל לשינוי עמדותיו כלפי כלל הקבוצה השונה.

המוסד החינוכי מתפקד כסוכן חברתי, דרכו אפשר לשמר את ההגמוניה או להבנות מחדש את מערכות היחסים בין קבוצות שונות בחברה. מאפייני ביה"ס הייחודיים מאפשרים יצירת מגע אישי וממושך אשר דרכו אפשר להפיג סטריאוטיפים ודעות קדומות לגבי קבוצות אתניות שונות.

מטרת המחקר היא אפיון וניתוח התופעה של מורות ערביות בבתי ספר במגזר היהודי. המחקר יתאר את מימדי התופעה ומאפייניה, יבחן את המוטיבציה של המורות לעבודה בבתי הספר במגזר היהודי, את תהליך קליטתן וימפה את האתגרים המיוחדים איתן המורות מתמודדות בסביבה הבית ספרית ומחוצה לה.

מתודולוגית המחקר הינה לפי השיטה איכותנית, וכלי המחקר הינו ריאיון עומק חצי מובנה מוקלט בעזרת מצלמת וידאו.

ע"פי הממצאים הראשוניים נמצא כי המורות הערביות רואות בעבודתן אתגר מקצועי, חברתי ואישי. יש להן חזון והוא כולל שבירת סטריאוטיפים והפצת ידע חיובי כלפי חברת האם שלהן. הן רואות בעבודתן "ייעוד". המורות ציינו כי הן מרגישות השתייכות וכי ישנה הכלה לשונות שלהן בקרב קהילת ביה"ס.

למחקר זה חשיבות רבה הן מבחינה תיאורטית והן מבחינה פרקטית למערכת החינוך הישראלית ולקובעי המדיניות. המחקר יאפשר ביסוס תשתית למחקרים אחרים אשר ידונו בשילוב מיעוטים אתניים שונים במערכת החינוך הישראלית. בנוסף, רוב הספרות המחקרית עוסקת במקרים של אוכלוסיות מהגרים שמשולבות במערכת החינוך אך נדיר למצוא ספרות שעוסקת במקרים של הוראה בקרב קבוצות אתניות "ילידות" עם היסטוריה של סכסוך מתמשך.

מקור וקרדיט : המכללה האקדמית לחינוך , מכללת גורדון , חיפה , כנס מגמות מינהל החינוך 2013 , 26 למאי 2013

ראה גם :

התוכנית החדשה של משרד החינוך: מאות מורים ערבים ילמדו בבתי ספר יהודיים

המענה למחסור במורים במקצועות הליבה - מורים מהמגזר הערבי: משרד החינוך יוזם תוכנית חדשה שבמסגרתה 500 מורים ערבים ילמדו בבתי ספר יהודיים וישולבו בהם כמורים מן המניין בתוך 5 שנים. המורים יתמחו בלימוד מקצועות הליבה ומאה מהם ילמדו כבר בשנה הבאה

תגובות (9)

17.07.17 סנא אבו רומאנה    |   המוסד ללימודים אקדמיים מל"א
ערב טוב
אשמח לקבל את המאמר המלא.
תודה
01.03.17 שרון שושני    |   מכללת גורדון
איך אפשר לקבל את המאמר המלא?
23.02.17 אילנית איטון
מעוניינת לקבל את המאמר המלא, כיצד ניתן?
08.01.17 עביר דביאת
היי, אני מעוניינת לקבל את המאמר המלא.. איך אוכל להשיג אותו?
תודה מראש
06.04.16 נור עאדל    |   מכללת בית ברל
אני מעוניינת במאמר המלא , איך אפשר להשיג אותן?
06.04.16 רוני אילוז    |   לוינסקי
שלום, אני מעוניינת לקבל את המאמר המלא לצורך עבודה אקדמית בתחום. כיצד אפשרי? תודה, רוני
02.03.16 שני ברודי    |   האוניברסיטה העברית
היי, אני מעוניינת במאמר המלא, כיצד אני יכולה לקבל אותו?
20.01.16 רושדי חמד    |   האוניברסיטה הפתוחה
איך אפשר לקבל את המאמר המלא?
"השתלבותן וקליטתן של מורות ערביות בבתי ספר יסודיים במגזר היהודי: יחסי שיתוף פעולה או יחסי עוינות?"
21.09.14 ערין עפוני    |   משרד חינוך
בוגרת תואר ראשון רב תחומי מורחב
עשיתי הוארה חטיבה ראשונה ערבית חטיבה שניה חינוך מיוחד

שליחת תגובה

  (הכתובת לא תוצג באתר)
בטל שלח