מס"ע - ארבעה כללים החיוניים ללמידה במאה ה-21
פורטל תוכן בהוראה והכשרת מורים
יום רביעי 16 אוגוסט 2017
מכון מופ"ת שער הפורטל
פורטל תוכן בהוראה והכשרת מורים
31.03.13 לינק   

ארבעה כללים החיוניים ללמידה במאה ה-21

מהמדור: דרכי הוראה

Jennifer Nichols. "4 Essential Rules Of 21st Century Learning", 03/31/2013.


מחנכים ומנהלים מחפשים דרכים להכין את התלמידים לעתיד, והמערכת החינוכית מתפתחת מהר יותר מאשר לפני כן.

יש דברים מעטים שיש צורך לשקול אותם בעת ההחלטה כיצד החינוך ייראה בכיתות ובבתי הספר שלנו, כדי להכין את התלמידים למלא את תפקידם בחברה של המאה ה-21 שאנו חלק ממנה.


1. ההוראה צריכה לשים את התלמיד במרכז

ימי ההרצאה של המורים חלפו כמעט לחלוטין.

החינוך כבר אינו הקשבה למורה מדבר וקליטת הידע. כדי לתרום לחברה, התלמידים יצטרכו לרכוש מידע חדש כאשר צצות בעיות.

אחרי כן, התלמידים יצטרכו לקשר בין המידע החדש לבין הידע שכבר יש ברשותם וליישם אותו כדי לפתור את הבעיה שעל הפרק. הם יצטרכו "ללמוד כיצד ללמוד" בעצמם.

במודל הכיתה הזה, המורה ישמש כמנחה עבור התלמידים.

במקום לקבל את המידע באופן פאסיבי, התלמידים יאספו מידע בעצמם, בהדרכתו של המורה שלהם.

המורה יעודד סגנונות למידה שונים ולתלמידים תהיה תחושת הנעה מוגברת ואחריות. התלמידים יהיו מעורבים בסוגי פעילויות שונים הקשורים להתנסות מעשית, והם גם יפגינו למידה בדרכים שונות.

למידה היא לגבי גילוי, ולא לגבי שינון של עובדות.


2. החינוך צריך להיות שיתופי

התלמידים חייבים ללמוד כיצד לשתף פעולה עם אחרים.

יש לעודד את התלמידים לעבוד ביחד כדי לגלות מידע, לחבר אותו ביחד ולהבנות משמעות. שיתוף הפעולה צריך גם להיות דינמי.

התלמידים צריכים ללמוד כיצד להכיר ביתרונות ובכישרונות השונים שכל אחד יכול להביא לפרויקט, ולשנות את התפקידים בהתאם לתכונות הללו.

גם בתי הספר צריכים לשתף פעולה עם מוסדות חינוכיים אחרים מסביב לעולם כדי לחלוק מידע וללמוד לגבי השיטות או הפרקטיקות השונות שפותחו. הם צריכים להיות מוכנים לשנות את שיטות ההוראה שלהם לאור ההתקדמות החדשה.


3. ללמידה צריך להיות הקשר

למידה הממוקדת בתלמיד אין משמעה שהמורה מוותר על שליטה בכיתה.

בעוד שמעודדים את התלמידים ללמוד בדרכים שונות, המורה עדיין מספק הדרכה לגבי המיומנויות שיש לרכוש.

המורה יכול לסייע לתלמידים להבין כיצד המיומנויות שהם בונים יכולות להיות מיושמות בחייהם.

התלמידים יהיו מונעים הרבה יותר ללמוד משהו שהם יכולים לראות את הערך שבו.

מאחר ואנו לא מכינים יותר את תלמידינו לתפקידים ולמשימות מסוימים, עלינו לנקוט גישה כללית יותר וללמד את התלמידים את המיומנויות שיהיו שימושיות בכל מצב. לשיעורים תהיה מטרה אם תהיה להם השפעה על חיי התלמידים מחוץ לבית הספר.


4. בתי הספר צריכים להיות משולבים עם החברה

כדי להכין את התלמידים כך שיהפכו לאזרחים אחראים, עלינו להדגים מיהו אזרח אחראי.

בתי הספר יפעלו לעתים קרובות להשגת מטרה זו על ידי יצירת אירועים עבור קהילת בית הספר, על ידי עידוד התלמידים להצטרף לקהילות או להשתתף בפרויקטים של בית הספר, ועל ידי סיוע לקהילה שמסביבם בפעילויות כגון: העברת מזון או ניקוי השכונה.

בעזרת האינטרנט והטכנולוגיה, התלמידים של היום יכולים לעשות אפילו יותר.

החינוך צריך לסייע לתלמידים להשתתף בקהילה העולמית ולמצוא דרכים להשפיע יותר מאשר על השכונה שלהם.

על התלמידים ללמוד לא רק את הערך של סיוע לאנשים אחרים סביבם ולהגן על סביבתם הקרובה, אלא עליהם ללמוד גם כיצד הם יכולים לסייע ולהגן על העולם המרוחק יותר.


קישור למאמר באנגלית


האם למידה היא תוצר או תהליך?



שליחת תגובה

  (הכתובת לא תוצג באתר)
בטל שלח