מס"ע - נירופדגוגיה: לא על המוטיבציה (האינדוידואלית) לבדה: מנגנוני למידה גמול ומוטיבציה במוח ובכיתה
פורטל תוכן בהוראה והכשרת מורים
18.11.12 מאמר מלא    הדפסה מאמר
תגובות
מאמר ותגובות

נירופדגוגיה: לא על המוטיבציה (האינדוידואלית) לבדה: מנגנוני למידה גמול ומוטיבציה במוח ובכיתה

מהמדור: פסיכולוגיה חינוכית

נירופדגוגיה היא תחום דעת חדש ששואף ליצירת פדגוגיה שמתחשבת בתכונות המוח, תוך דו-שיח והכרות הדדית. במאמרים קודמים דנו מזווית ראיה נירופדגוגית בלמידה במוח ובכתה [2-5]. במאמר הנוכחי אנו מרחיבים את היריעה, ומתמקדים בקשר בין למידה לבין מוטיבציה במוח ובכתה.

המאמר ייחודי ומציע זווית ראיה חדשה להבנה וניתוח המוטיבציה שלנו ושל האחר. באופן משלים או כתוספת למקובל [1] אנו מציעים לצאת לדרך הבנת המוטיבציה מהתבוננות במנגנוני מערכת הגמול המוחית: הנאה, ציפייה לגמול, רצון, והנעה, וכן מהתבוננות בבסיס העיצבי של מסלולי הגמול השונים במוח ובכיתה. המאמר שזור בדוגמאות נירו-פדגוגיות רבות.

מוטיבציה היא רכיב מרכזי בחיי הנפש שלנו. היכולת להבין מה מניע את האני הפנימי שלנו ומה מניע אחרים היא יכולת רבת ערך, ומשמשת נושא מחקר מרתק בשדות ידע רבים. שדה החינוך רואה במוטיבציה פאן מרכזי וחשוב שעל המורה לשקוד על עידודו וטיפוחו, והניסיון המצטבר רב השנים מעיד שתרומת המוטיבציה ללמידה משמעותית [הרפז, 26]. מה מספקת המוטיבציה ללומד שתומך בלמידה? אילו מסלולי יצירת מוטיבציה עומדים לפני המורה בכתה מגוונת תלמידים? מדוע חשובים האתגר, מטרות ברות השגה וצחוק – בזמן הלמידה? והעיקר, איך ניתן להקטין את התלות במילה הגדולה "מוטיבציה" ולפרקה לפרקטיקות כלליות בנות השגה, גם בכיתה מגוונת תלמידים?

המאמר מחולק ל 3 חלקים:

חלק א: נירופדגוגיה: "כסף" (כימי) מסובב את העולם: מוטיבציה ומערכת הגמול במח
חלק ב: נירופדגוגיה: לא על המוטיבציה (האישית) לבדה.... : מסלולי גמול ומוטיבציה במוח ובכיתה.
חלק ג: מה ניקח לארגז הכלים הנירופדגוגי? דוגמאות ויישומים.

 המאמר המלא מצורף כקובץ WORD  , בטור המידע מצד מצד שמאל ( "חומרים נוספים" )

יעל עדיני, אהוד נורי, אבי קרני, ומעיין ורטמן

מאמרים קודמים בנושא

תגובות (1)

26.03.17 שמרית צור    |   בית ברל
שלום, אשמח לקבל את המאמר המלא למייל שלי:shumertm@gmail.com
תודה מראש! שמרית

שליחת תגובה

  (הכתובת לא תוצג באתר)
בטל שלח