מס"ע - הקניית אוריינות מידע באמצעות מרחב למידה מבוסס MOODLE
פורטל תוכן בהוראה והכשרת מורים
12.01.11 לינק   

הקניית אוריינות מידע באמצעות מרחב למידה מבוסס MOODLE

מהמדור: ניהול ידע ומידענות
הגורם המפתח והיוזם : ראובן ורבר , ביה"ס אולפנת נווה חנה
יותר ויותר בתי ספר בארץ עוברים לביסוס הפעילות הפדגוגית המקוונת שלהם על מרחבי למידה מבוססי פלטפורמת MOODLE . אחרי התנסות לא קצרה והשוואתית הגיע צוות  ביה"ס התיכון  אולפנת נווה חנה למסקנה שעדיף להשתמש במערכת מבוססת  MOODLE מאשר מערכת הWIKI-  שהפעיל בעבר להתנסות תלמידים במטלות חקר  לאוריינות מידע.
 ביה"ס אולפנת נווה חנה הוא מחלוצי הפעלת התכנית "השישייה הפותחת" לפתרון בעיות מידע, שנוצר באוניברסיטת סירקוז, ניו יורק. על ידי פרופסור מיכאל אייזנברג ורוברט ברקוביץ. ביקור באתר הMOODLE   החדש של ביה"ס משקף אכן פעילות שיטתית להתנסות תלמידות בגישת "השישייה הפותחת".  מטרת לימודי "למידת חקר" בתכנית המקוונת לסייע לתלמידות לרכוש מיומנויות של פתרון בעיות מידע, ביצוע מטלות למידה בתחומים רבים, ורכישת מיומנויות מחשב. האינטראקציה הבנויה במרחבי הלמידה המתוקשבים המחודשים במערכת MOODLE  ומטלות הלמידה משקפות שיטת הוראה ותיקה שנעשתה עתה יותר ברורה ויותר מגובשת. עדויות של תלמידות מלמדות כי ההתמצאות באתר המחודש נוחה יותר והדבר מקל על ההתמודדות עם מטלות החקר  ומיומנויות המידע הנדרשות. אחת מן המטלות המעניינות היא מטלה מקוונת להערכת מיומנויות מידע בתחומי הויטמינים. התלמידות צריכות להעריך את מומחיות הכותבים באתר תוספי המזון של חברת סולגר . תוך כדי כך מגלות התלמידות כי הסמכות המקצועית של הכותב העיקרי  באתר זה שהוא בעל תואר דוקטור אינה בהכרח בתחומי מדעי החיים או הרפואה אלא בתחומי האנתרופולוגיה.
o        מורה: ראובן ורבר
o        מורה: ראובן וורבר
o        מורה: phylis goldman
 
 
ראה יחידה הוראה מס' 13 – מטלת ביולוגיה , קריטריונים להערכת מידע
מטלת ביולוגיה - ויטמינים וגוף האדם - הערכת אתרים > שימוש במידע
·         "אנו עוברים למטלה חדשה בביולוגיה - ויטמינים וגוף האדם. המורות לביולוגיה יציגו לכן את המטלה ויסבירו אותו. בהמשך, יש קישור למטלה וכן קישור לדפי כרטיסי פריט ודפי יומן תהליך שעליכן למלא לאורך עבודתכן במטלה ולהגיש עם מטלה בסוף. יש גם קישור למחוון בו נעשה שימוש להערכת העבודה שלכן במיומנויות ל"ח במטלה. כדאי לעיין בו כדי להבין יותר טוב מה נדרש מכן במטלה".
"בשבוע שעבר למדנו מבוא על האינטרנט שכלל הבנת דרכי העבודה של האינטרנט והכרת מושגים בסיסיים בתחום, דברים המסייעים להבין איך לעבוד יותר טוב באינטרנט. בין היתר, התחלנו גם ללמוד על הבעיה של הקושי לדעת איזה מידע באינטרנט הוא אמין וניתן להסתמך עליו ואיזה מידע אינו אמין. בהמשך, העלינו קובץ עם רשימה של קריטריונים שיסייע לכן להעריך את האמינות והסמכות של מידע באינטרנט.
 נעבור על המסמך בשיעור. כדאי להשתמש בקריטריונים האלו על מנת לוודא שהאתרים בהם אתם עושים שימוש, הם בעלי אמינות וסמכות ואמנם ניתן להסתמך עליהם.  כדי להתרגל לבדיקת אמינות אתרים, יצרנו תרגיל על מקורות מידע על ויטמינים. עבדו בזוגות. פתחו את הקובץ, ובצעו את התרגיל. בקרו בכל האתרים וענו על השאלות בגוף הקובץ לאחר מחשבה ושיקול הדעת ולאחר שסיימתן, העלו אותו למוודל במקום המיועד לכך בהמשך, כל בת עם שם המשתמש שלה".
 
 

 תרגול הערכת מידע – אתרי ויטמינים
 
טבת תשע"א
 
בס"ד
 
 

שם: ______________________________________________    כיתה   ט'1 o      ט'2 o     ט'3 o   
יש להגיש למורה את הדף המלא בסוף השיעור.
 
א. חיפשת מאמרים בנושא ויטמינים וקשישים ומצאת את המאמר הבא:––(מאמר זה קיים רק בארכיון של דפי אינטרנט ישנים. הוא כבר לא קיים באינטרנט פעיל).
 
עייני במאמר, ועני על השאלות הבאות:
    • מהי מסקנת המאמר לגבי השימוש בויטמינים לגבי אנשים קשישים?
________________________________________________________________
    • מהו האתר בו מופיע מאמר זה? __________________
כדי לבדוק, עברי לדף הבית של האתר (על ידי הקשה על התמונה עם המילה SOLGAR בראש הדף) וקראי את הכתוב.
    • האם לבעלי האתר יש עמדה אובייקטיבית לגבי ויטמינים או שיש להם מגמה מסוימת?
     _______________________ ___________מהי המגמה?   ___________________________
    • מיהו כותב המאמר? מה שמו? _______________________________
      האם נראה שהוא מוסמך בתחום העיסוק שלו? __________________________
 
    • מהו תחום עיסוקו של המחבר? _______________________________________________
    • האם הוא מרצה באוניברסיטה מוכרת? __________________________________________
    • עיון בכתבה זו מאתר NRG מלמד אותנו במה עוסק המחבר במרב מרצו.       
      http://www.nrg.co.il/online/archive/ART/241/169.html
      האם לאור מה שגילית היית מסתמכת על מאמר זה כמקור מוסמך למידע על ויטמינים והגיל השלישי? ____________________________________________________________________
    • מה למדת ממה שגילית לגבי שימוש באתר זה כמקור מידע בנושא ויטמינים בכלל?
__________________________________________________________
 
ב. חיפשת מאמר על סכנות של נטילת ויטמינים ומצאת את המאמר הבא:
 
עייני במאמר, ועני על השאלות הבאות:
·         מהי מסקנת המאמר לגבי הסכנות של נטילת ויטמינים? _______________________
     _____________________________________________________________
·         מהו האתר בו מופיע מאמר זה? _______________________________________
      כדי לבדוק, עברי לדף הבית של האתר וקראי את הכתוב. הקישי על הכיתוב בתחתית העמוד    
      "אודות דוקטורס" וקראי את הכתוב.
§         האם נראה לך שלבעלי האתר יש עמדה אובייקטיבית בנושאי בריאות או שיש להם מגמה מסוימת?
       _____________________________________________________________
     מהי מטרת האתר? ____________________________________________________
האם יש להם מומחיות בתחום? __________________________________________
·         מיהו כותב המאמר? מה שמו? ___________________________________
האם נראה שהוא מוסמך בתחום העיסוק שלו? _________________________________
בואי נבדוק עוד קצת על כותב המאמר כאן ברשימת כותבי המאמרים לאתר: http://www.doctors.co.il/xID-4193,xCT-0,m-Doctors,a-Article.html
                 מהי ההכשרה והתפקידים העיקריים שלו?    _________________________________
האם נראה שהוא בר סמכא בענייני טיפול רפואי?   _________________________________
·         חזרי למאמר המקורי. האם מצוין קישור לאתר עליו מסתמך המאמר? (שימי לב: יש שגיאה בקישור. אם תרצי להגיע לאתר, העתיקי את הכתובת לחלון הכתובות של הדפדפן שלך. הקשה על הקישור לא תביא אותך לאתר עצמו!) _______________
     האם הוא נראה כמקור מוסמך? הסבירי ____________________________________ 
   האם הכתובת האינטרנטית ( (URL של האתר עליו מסתמך המאמר מלמד משהו על סמכותיותו?
 __________________________________________________________________
·         עייני בתחתית המאמר באתר "דוקטורס" וקראי את התאריך בו פורסם המאמר לראשונה. האם זה אומר לך משהו לגבי הערך של המאמר? ______________________________________________
·         האם לאור מה שגילית היית מסתמכת על מאמר זה כמקור מוסמך למידע על ויטמינים? הסבירי
_____________________________________________________________
·          האם היית משתמשת במאמר הזה כמקור מוסמך עבור עבודה מדעית אקדמית מעמיקה? מדוע?
                      __________________________________________________________
 
 
ג.חיפשת מאמר על התפלת מים בישראל ומצאת את המאמר הבא:
http://bit.ly/ef9QVg    עייני במאמר ועני על השאלות הבאות:
 
·         מהן מסקנות המאמר לגבי התפלת מים בישראל?
       _______________________________________________________________
·         מהו האתר בו מופיע מאמר זה? ________________________
 
 
·         האם לבעלי האתר יש עמדה אובייקטיבית לגבי התפלת מים או שיש להם מגמה מסוימת? ______
·         מהי המגמה? _________________________________________
·         האם יש להם מומחיות בתחום?_______________________________________
·         איזה סוג מאמר זה? _________________________________________
·         מיהם המחברים של המאמר? מה שמותיהם? _________________________________
      האם נראה שהם מוסמכים בתחום העיסוק של התפלת מים? _____________________
           חזרי למאמר המקורי. האם מצוין קישורים לאתרים עליהם מסתמך המאמר? ____________  
           האם הם נראים כמקורות מוסמכים? ________________________________
·         האם לאור מה שגילית היית מסתמכת על מאמר זה כמקור מוסמך למידע על התפלת מים? איך תוכלי להגיע ממאמר למקורות יותר מתאימים לעבודה שלך?
                           __________________________________________________________
                     
ד.  בתום הבדיקה רשמי לפחות 3 נקודות שצריך לבדוק כדי להעריך את המהימנות של אתר אינטרנט ואיך היית בודקת כל אחד.
____________________     _____________________   ____________________
 
הגורם המפתח והיוזם : ראובן ורבר , ביה"ס אולפנת נווה חנה
 

שליחת תגובה

  (הכתובת לא תוצג באתר)
בטל שלח