פורטל תוכן בהוראה והכשרת מורים
יום שישי 25 אפריל 2014
מכון מופ"ת שער הפורטל
פורטל תוכן בהוראה והכשרת מורים
29.10.10 לינק   

שאילת שאלות : לשבש את השגרה בכיתה

מהמדור: דרכי הוראה
שאילת שאלות : לשבש את השגרה בכיתה
שאילת שאלות ע"י מורים היא סוגיה פדגוגית ידועה , אך לא תמיד יודעים המורים או המרצים כיצד לשאול את השאלות הנכונות היכולות לעורר עניין . נקודת המוצא שמעלות עדנה וחברותיה המורות המלמדות בבתי ספר בארה"ב,  היא ששאלת השאלות בדרך הנכונה יש בה כדי לעורר שיעור מעניין או ליצור שיעור שגרתי הנתפס ע"י התלמידים כמשעמם. דבר ראשון , יש לשאול שאלות פתוחות שמובילות את התלמידים לשאול בעצמם שאלות נוספות ולעורר דיון בכיתה. שאלות טובות צריכות לעורר את הסקרנות של התלמידים. לצורך כך אפשר להשתמש בתמונות , ממצאים, יצירות אמות וכדומה ( ובוודאי שלמורה המתוקשב באינטרנט יש כאן יתרון משמעותי) .
רצוי להתמקד בשאלות שמעוררות חשיבה אצל התלמידים ומובילות אותם להמשיך לחקור בנושא. המלצה חשובה : יש לתת לתלמידים די זמן על מנת להתמודד ולענות על השאלה. אל תאפשרו לתלמידים הראשונים שמצביעים לענות , אלא בקשו מהתלמידים לחשוב רגע ולנסח את תשובותיהם במחברת או במחשב. אפשר גם לאפשר לתלמידים לעבד ביחד עם עמיתיהם בכיתה על התשובה . אפשר גם להשתמש בכלי עזר מתוקשבים ליצירת סיעור מוחין כגון bubbl.us. הכוונה כלי עזר ליצירת מפות חשיבה/סיעור מוחין. מעל לכל בכיתה בה שואלים שאלות יש ליצור בכיתה אווירה שמעודדת תרבות של חקר. המלצה נוספת, היא אולי החשובה ביותר . דבר/י פחות בכיתה , נסה/י לזוז מעט הצידה ולאפשר לתלמידים עצמם לעלות שאלות , הסברים וליצור דיון מקביל עם עמיתיהם בכיתה סביב השאלות. , לכן , בכיתה לא צריך לשרור שקט אלא ויכוחים בין תלמידים.
ראה גם :

שליחת תגובה

  (הכתובת לא תוצג באתר)
בטל שלח