פורטל תוכן בהוראה והכשרת מורים
17.10.10 לינק    הדפסה מאמר
תגובות
מאמר ותגובות

גוגל דוקס ככלי עזר למורים ליצירת פורטל כיתתי באינטרנט -תמונת מצב 2010

מהמדור: סביבות למידה ממוחשבות
השיפורים ביישום של גוגל דוקס בשנה האחרונה הופכים אותו לכלי עזר יעיל וידידותי למורים המבקשים להקים פורטל  שיתופי באינטרנט לכיתה שלהם , ואכן היקף השימוש של מורים בארה"ב ביישום של גוגל דוקס הולך וגובר. היישום של גוגגל דוקס נותן מענה להקניית מיומנויות המידענות והאוריינות הבאות: עבודה משותפת (collaborate)  , שמירה ואגירת מידע, ביטוי עצמי של רעיונות , כתיבה ושיפור יכולת הכתיבה.
שירות ניהול המסמכים המקוון של גוגל ( גוגל דוקס) מאפשר למורים להעלות מסמכים ולעבוד איתם בשיתוף עם אחרים . מורים בבתי ספר יכולים להשתמש בגוגל דוקס כדי לכתוב מטלות מקוונות ולהעלות אותן לאתר משותף שבו כל תלמידי הכיתה יכולים לצפות באינטרנט ולהוריד את המסמכים למחשב שלהם. למעשה , המורה יכול לנצל את התכונות של גוגל דוקס כדי ליצור פורטל כיתתי משלו באינטרנט .
גוגל  דוקס מציע אפשרויות של עריכת מסמכים על ידי משתמשים רבים. מה שיאפשר לא רק לבעל האתר אלא בעצם לכל מי שבעל האתר נותן לו הרשאה לערוך קבצים מסוימים.
עבודה על מסמך מבלי להיות מחובר לאינטרנט
גוגל מתקדמת לקראת הפיכת השירות המקוון Google Docs למתחרה רציני ב"אופיס" של מיקרוסופט: החל מאפריל 2008 ניתן להשתמש בשירותי גוגל-דוקס גם מבלי להיות מחובר לרשת.הפיצ'ר מאחסן עותקים של המסמכים המקוונים על מחשבו של המשתמש, ומאפשר לו לבצע בהם שינויים גם כאשר אין חיבור אינטרנט זמין. בפעם הבאה שבה המשתמש מתחבר לאינטרנט, המסמכים מתעדכנים באופן אוטומטי ומסתנכרנים עם העותק שנמצא בשרתי גוגל. הדבר מתאפשר באמצעות Google Gears, פלטפורמת קוד פתוח שגוגל הציגה לפני יותר משנה. את התוכנה ניתן להוריד חד-פעמית כתוסף לדפדפן אינטרנט אקספלורר או דפדפן פיירפוקס.
ראה הנחיות מפורטות ויעילות שפורסמו באתר NRG מעריב על שמירת קבצים תואמי WORD בגוגל דוקס
מיומנויות ארגון וכתיבה
באמצעות היישום של  GOOGLE  DOCSניתן ללמד את התלמידים לפתח את יכולות הארגון המידעניות שלהם. התלמידים לומדים את עקרון עץ-הנושאים וכיצד לארגן תיקיות נושאים לאחסון המטלות שקיבלו בכיתה או תכנים עפ"י נושאים. לכל תלמיד יש תיקייה משותפת עם המורה. כל טיוטות עבודות הפרויקטים של התלמידים ( או מטלות ההגשה ) מאוחסנות בתיקיה שיתופית של הכיתה הנגישה למורה ולכל התלמידים.
כך למעשה, הופך היישום של  google docs  לפורטפוליו ממוחשב ( תלקיט) . כמו כן , מחזיקים ומתעדים התלמידים תיקיה רק שלהם עם כל טיוטות הכתיבה וביבליוגרפיה שאספו.
 ראה גם : יצירת שיתופיות ודינמיקה של שיתוף בין תלמידי הכיתה באמצעות גוגל-דוקס
 
מהות הכתיבה והשימוש בגוגל דוקס
תיקונים ועריכה מחדש של מסמכים הן פעולות מהותיות בכל תהליך כתיבה ומבחינה זו מאפשר הגוגל דוקס למורה ולתלמידים לעבוד במשותף על חיבורים , סקירות ומאמרונים שכותבים התלמידים. מבחינה זו גוגל דוקס מאפשר עבודה שיתופית על מסמכים ותיקונים על ידי כמה תלמידים עמיתים השותפים לאותו אתר ייעודי של גוגל או לחלופין על ידי קבוצת מורים עמיתים העובדת על מסמכים שונים הנוגעים לעבודתם המקצועית . ראה נייר העבודה בנושא (באנגלית) :
Teach Collaborative Revision with Google Docs
כתיבה כתהליך שיתופי – נייר עמדה בארה"ב
הפצת סקרים בקרב התלמידים באמצעות גוגל-דוקס
 
 
לא מעט מורים כבר עובדים בישראל עם גוגל דוקס
יש כבר קבוצות מורים בדרום הארץ
 ( אשקלון, לדוגמא) שעובדות במשותף על מסמכים באמצעות גוגל דוקס .
יש דיווחים מרשת התקשוב החינוכית צפונט על סדנאות למורים בבתי הספר בצפון שנועדו להטמיע את השימוש בגוגל דוקס בכיתה
מטרות הסדנה למורים
  1. להכיר בפוטנציאל המצוי בכלים של גוגל דוקס לתהליכי למידה והערכה בקרב תלמידים.
  2. לכתוב מסמך משותף באמצעות גוגל דוקס
  3. להכין מצגת משותפת באמצעות גוגל דוקס
  4. לבנות שאלון/סקר/מבדק באמצעות הטפסים של גוגל דוקס
  5. לתכנן משימה לתלמידים באמצעות אחד הכלים שהכרנו במפגש זה:
    מסמך משותף, מצגת או טופס
 ראה גם :
הנחיות טכניות :
ניתן להפוך התפריטים של גוגל דוקס לעברית :נכנסים לגוגל דוקס ובוחרים ב Settings יש שם אפשרות לבחירה שפה ופשוט בוחרים ב :Hebrew שומרים והגוגל דוקס שלכם בעברית


 

תגובות (9)

04.01.11 דפנה    |   ort
שלום אברום
תודה, המכתב הגיע לידי וגם השתתפתי בהשקה ביום ה' האחרון,
תודה על תשובותיך, אני מניחה שנגלה את התשובות לכל שאלותינו בהמשך.
03.01.11 אברום רותם
עוד אנו מדברים והיום יצא מכתב ממשרד החינוך, בו הוא משיק את השירות לכל סגל החינוכי בארץ ולהלן מרכיבי המערכת:
"משרד החינוך, באמצעות מנהל תקשוב ומערכות מידע, מעניק לכם שירותי דואר אלקטרוני ארגוני, שירותי שיתופיות בסביבה
מאובטחת ונטולת פרסומות בתוספת מגוון רחב של יישומים אשר נבנו במיוחד עבורכם ומותאמים לצרכיכם:
• תיבת דואר בנפח 10GB הכוללת אנטי וירוס ואנטי ספאם
• אלפון כתובות ארגוני של כלל עובדי ההוראה בישראל
• רשימות תפוצה באמצעותן ניתן לשלוח בקלות הודעות לקבוצות מורים
• ספר אנשי קשר פרטיים
• יומנים אישיים וציבוריים
• ‘Disk on-Key’ פרטי ברשת, בנפח של 25GB, המאפשר אחסון, גיבוי ושיתוף קבצים
• תקשורת סינכרונית בינכם לבין המורים, המחוז וההנהלה במשרד החינוך
• Office 2010 באינטרנט לתצוגה, עריכה ועבודה שיתופית"
כלומר, גם אופיס 2010 כשירות רשת, לא במחשב האישי!
אם השירות של האופיס המקוון אכן פועל כדבעי, זה בהחלט שינוי משמעותי לטכנולוגיה בחינוך בישראל.
נחזיק לשירות אצבעות , שאכן יוכיח עצמו באמינות ותפקוד שוטף בכל מצב.
03.01.11 אברום רותם
הי דפנה. לא ראיתי במו עיני, אך ממה שהבנתי (ואשמח אםפ מישהו ישלים/ יעדכן) יונת דאר זה בעצם לייב-אי-די-יו של מיקרוסופט, כשהדגש הוא על דאר אלקטרוני לכל סגל החינוך הארץ ותלמידיו, כמו גם דיסק מקוון ("skydrive") לשמירה ושיתוף קבצים.
גוגל דוקס תואם במידה כזו או אחרת וורד, אך הוא לא וורד... כיום אפשר לשמור בו גם קבצים כקובץ וורד וליבא קובץ וורד ולהפכו לדוקס. מי שרוצה ביבלוגרפיה, תוכן עיניינים, אינדקס תמונות/ טבלאות שיעבוד על וורד... בזה כוחו הגדול ולא רנאה שמישהו ישקיע ויחקה וורד אחד לאחד, אלא רק בטכסט וטבלאות- השימוש הנפוץ.
03.01.11 דפנה זליג    |   ort
אברום תודה,
האם דבריך מתייחסים גם לפרויקט יונת דואר של משה"ח או ששם המצב שונה?
האם בגוגל דוקס קיימות יכולות עריכת המסמך של מיקרוסופט? (ביבליוגרפיה, אינדקס ענינים, אינדקס תרשימים... הערות...)?
02.01.11 אברום רותם    |   ....
תיקון קטן: לייב של מיקורסופט ממש לא LMS, רחוק מכך. במקור היא רשת חברתית חינוכית, והקומבינה מנצחת (לכאורה) עםה אופיס לייב (החלופה לדוקס של גוגל) - על הניר היא הפתרון האןלטימטיבי להוראה-למידה שיתופית.
בפועל המימוש המסורבל להפליא, אי היציבות של המערכת (כשכל מספר חודשים משתנה), הוצאה והכנסת כלים באופן שרירותי ואפילו אלים (למשל הוצאת הבלוגים משם), הפכו את המערכת לחוכה ואיטלולה, כשלמעשה, כיום, ינואר 2011, באופן מעשי היא רק דואר אלקטרוני ודיסק מקוון (אחסון ושיתוף קבצים ברשת). שאר הכלים המאד משמעותיים ואיכותיים, עומדים כאבן שאין לה הופכין (לפחות לאי-שימוש בהם בארץ).
עם זאת, לא הייתי מבטל מערכת זאת, שאולי תקום מן הקרשים, כשהפוטנציאל שלה להיות רשת חברתית לצרכי חינוך מאד ממשי וחם.
יש בהחלט מקום לסקירה מקיפה על הלייב של מיקרוסופט, אך יש להמתין שהם יתעשתו, יעברתו הכל, ייצבו את המערכת (ויכריזו שלא יכניסו בה עוד שינויים לתקופםת מה...) וזה עשוי להיות פתרון יוצא מן הכלל לחינוך. אך אם מקירוסופט תמשיך בזיגזג הזה - תצוך זלזול גמור במשתמשי המערכת, אז לא יצא מזה כלום, ושום חוזה עם הממשלה לא יציל אותה מתהום הנשיה של המערכות שאיש לא משתמש בהם...
01.01.11 עמי סלנט    |   פורטל מסע
שלום,

לא ניתן להשוות בין התוכנות . גוגל דוקס היא תוכנה שיתופית חינמית לניהול מידע ואילו live&edu היא תוכנה מסחרית מסוג LMS
01.01.11 דפנה זליג    |   ort
מדוע אין בסקירה השוואה ל LIVE@EDU ברמת התכולה והפונקציונליות
מהי דעתך, האם אחד הכלים עולה על השני?
31.10.10 רבקה מועלם    |   קפלן פתח תקוה
אין הערות
21.10.10 iTeacher
אני עובד עם גוגל דוקס כבר מספר שנים כחלק מקונספט של סביבת עבודה אישית למורה (נקראת iTeacher) אשר מיועדת למרצים/מורים לניהול הוראה וקורסים.
מערכת כזו מוצעת גם לסטודנטים (נקראת iStudent) ומשמשת אותם לארגון הלמידה:

http://www.youtube.com/watch?v=JfstaWi5E6s

לפרטים:
workspace.student (at) gmail (dot) com

שליחת תגובה

  (הכתובת לא תוצג באתר)
בטל שלח