מס"ע - שימוש במפות חשיבה לשיפור הבנת מטפורות וניבים אצל ילדים לקויי למידה
פורטל תוכן בהוראה והכשרת מורים
19.07.10 לינק    הדפסה מאמר
תגובות
מאמר ותגובות

שימוש במפות חשיבה לשיפור הבנת מטפורות וניבים אצל ילדים לקויי למידה

מהמדור: חינוך מיוחד ולקויי למידה
 מירב חנש ונירה משעל, אוניברסיטת בר-אילן
מקור וקרדיט : כנס אוריינות ושפה , יולי 2010 , האגודה לאוריינות ושפה בשיתוף עם החוג ללקויות למידה , אוניברסיטת חיפה , 2010 .
מעוט של מחקרים בחן את היכולות המטפוריות של ילדים עם לקויות למידה. מטרת המחקר הנוכחי היא להציג את הפער הקיים בהבנת מטפורות וניבים בין תלמידים לקויי למידה (ל"ל) לבין תלמידים תקינים ולהציג תכנית התערבות לצמצום הפער. אוכלוסיית המחקר כללה 60 תלמידים ל"ל, ללא לקות שפתית, ו–60 תלמידים בעלי התפתחות תקינה בכיתות ה'-ו'. ראשית הראנו שקיים פער משמעותי בהבנת השפה הפיגורטיבית בין תלמידים ל"ל לבין התקינים. בהמשך, קבוצה אחת של ל"ל עברה תוכנית התערבות להבנת מטפורות וניבים, קבוצה שנייה למדה את המטפורות ע"י שינון, וקבוצה השלישית לא עברה כל התערבות. בתוכנית ההתערבות בשני מפגשים שניתנה ע"י החוקרת, התלמידים קיבלו מפות חשיבה שסייעו להם למצוא מושגים משותפים לצירוף המטפורי ע"י כתיבת אסוציאציות. ל"ל שעברו התערבות ושינון, שיפרו את הבנת ניבים והמטפורות (שראו בהתערבות) אולם רק קבוצת ההתערבות הגיעה לרמתם של התלמידים התקינים בהבנת מטפורות וניבים שלא נחשפו להם בהתערבות. לתוצאות חשיבות בפיתוח תכנית התערבות לשיפור ההבנה של השפה הפיגורטיבית באוכלוסיות מתקשות.

תגובות (18)

15.05.17 ש. ה    |   חבד
אשמח לקבל את המאמר המלא. תודה
04.09.16 יעקב גולדמן
אשמח לקבל גישה למאמר המלא לצורך כתיבת עבודה הקשורה לנושא. תודה רבה
07.08.16 הדס לוי    |   בית יעקב
אנא שלחו לי את המאמר, הוא חיוני לי לצורך כתיבת עבודה (אציין את המקור בעז"ה).
תודה.
09.04.16 דוד ליאת    |   קופת חולים כללית
האם אוכל לקבל את המאמר לקריאה?
20.09.14 אלין אב    |   אוניברסיטת חיפה
מעוניינת לקבל את המאמר למייל לקריאה. רב תודות על השיתוף
24.12.13 שרה ברזניץ
אני עוסקת בטיפול תלמידים עם ל"ל, אשמח לקבל את המאמר השלם
21.08.13 יעל בלום    |   האוניברסיטה העברית
אנא שילחו לי במייל את המאמר במלואו או שתאמרו לי היכן אני עשויה למצוא אותו תודה
19.08.13 אילנה קפלן    |   כפר הנוער בן שמן
אודה לכם אם תשלחו את המאמר/ מחקר לתיבת הדואר שלי.
12.03.13 היאס חנה
נא למחוק את התגובית הנושאת את שמי. אינני מעוניינת ששמי יופיע שם.
עד כה לא הצלחתי להגיע למאמר השלם. אודה לכם אם תשלחו לי אותו במייל.
24.11.12 יעל עדיני
שלום טל, אני עוסקת בjחקר המוח ובנירופדגוגיה. אשמח להיות איתך בקשר ולשמוע על אסטרטגיות למידה בכיתה. יעל
badini1@zahav.net.il
24.11.12 טל לביא    |   מכללת בית ברל
לצערי הקישור שננתם לא מאפשר כניסה למאמר המלא אלא רק לתקציר.
23.11.12 יעל עדיני
מחקר מעניין. אשמח לקרוא את המאמר המלא

badini1@zahav.net.il

תודה
21.11.12 חנה היאס    |   מכללת דוד ילין
אשמח לקבל את המאמר המלא לצורך מחקר
30.10.12 אילנה טבת    |   מת"לית ומדריכת מתי"א אשקלון
אשמח לקבל את המאמר כולו לצורך הדרכת מורים.
20.10.12 טל לביא    |   בית ברל
אשמח מאוד לקבל את המאמר. אני עוסקת בהכשרת מורים בתחום אסטרטגיות למידה בכיתה.
15.02.12 חוה    |   בר אילן
אשמח לקבל את המאמר המלא לשם עבודה בנושא המטאפורות
05.08.11 שמוט סחר    |   אוניברסיטה פתוחה
אני רוצה לקרוא את המאמר כי יש לי עבודה בקורס זה
14.05.11 נעמי הדרי    |   תיכון שער הנגב
מעוניינת לקרוא את המחקר . היכן אני יכולה לקרוא אותו?
תודה