פורטל תוכן בהוראה והכשרת מורים
04.04.10 לינק    הדפסה מאמר
תגובות
מאמר ותגובות

תכנית "חותם"

מהמדור: מדיניות בהכשרת מורים
תכנית "חותם" היא יוזמה חדשה ומשותפת של משרד החינוך, ג'וינט ישראל, ותנועת 'הכל חינוך' לגיוסם של צעירים בוגרי תואר ראשון בהצטיינות, להוראה בבתי הספר. התכנית תפעל במסגרת הארגון העולמי Teachfor All, המאגד פעילות חינוכית חדשנית במספר מדינות בעולם, בראשן ארצות הברית ואנגליה שגם מובילות את הארגון.

על פי מחקרים, סיכוייהם של תלמידים מרקע סוציו-אקונומי נמוך להצליח בלימודיהם ולעמוד בתנאים הנדרשים ללימודים גבוהים קטנים בהרבה מסיכוייהם של תלמידים משכבות מבוססות יותר, וכי מורים מצוינים יוכלו לשפר באופן משמעותי את סיכוייהם להצלחה.

אסף בנר, ראש תכנית "חותם" אומר: "אנו מחפשים אנשים אשר רוצים להטביע חותם בחייהם של ילדים. מערכת החינוך שלנו כיום היא מערכת חינוך טובה ויש בה מורים מעולים. אנו מחפשים את אותם אנשים שמאמינים במערכת ורוצים להצטרף ולהשפיע עליה מבפנים".

משך התכנית הינו שנתיים. לאחר סיום לימודי התואר הראשון יצטרפו לתכנית סטונדטים מצטיינים אשר יעברו סינון קפדני. ביוני יחל מסלול הכשרה אינטנסיבי ומעשיר למשך 5 שבועות וכבר ב- 1 לספטמבר 2010 יצטרפו מורי המחזור הראשון למערכת החינוך וילמדו במסגרת 80% משרה. במהלך שנת הלימודים ימשיכו חברי התכנית ללמוד פעם בשבוע לשם קבלת תעודת הוראה ועם סיומה יוכלו להתחיל בלימודי תואר שני על חשבון התכנית.

בנר מוסיף כי "אחת ממטרות התכנית היא להפוך את ההוראה למקצוע איכותי, יוקרתי ומבוקש. השתלבותם של כוחות צעירים ואיכותיים בהוראה בבתי הספר, הינה הזדמנות לצמיחה אישית ולהתנסות בתפקידים של מנהיגות, בצד שליחות חברתית ואפשרות להשפיע על פני החינוך בישראל".
     
התכניות הפועלות בעולם מתמודדת אף הן עם הקושי בגיוס מורים איכותיים ומדווחות על תוצאות מרשימות בכל הנוגע
לכניסת כוחות רעננים ואיכותיים של מורים מקצועיים ומצטיינים למערכת, מורים שבחלקם הפכו, לכוחות מובילים במערכות החינוך בהן השתלבו. מבין אלפי הבוגרים של תוכנית האם בארצות הברית ובאנגליה 65% נשארים בתחום החינוך, בתפקידי הוראה וניהול ברמות שונות, גם לאחר סיום השנתיים הראשונות.

מהאחרים שהשתלבו לאחר תקופת ההתחייבות במגוון תפקידים במגזר הציבורי, בתעשייה ובעסקים, יותר מ- 90% עדיין מעורבים בפעילות ציבורית לצמצום פערים בחינוך ופועלים לקידום מטרות חינוכיות במסגרות השונות בהן הם נמצאים. מרשימים במיוחד הם הנתונים שמציגים ראשי התכנית על שיפור ממשי בהישגיהם של מיליוני תלמידים בפריפריה ובאזורי מצוקה במדינות שונות בעולם.

תגובות (32)

18.03.12 יהורם גנדל
שלום,
אני מסכים עם גדי, אין זה צודק להעדיף את המורים שכביכול הם "חדשניים" על המורים מן הדור הישן, כמו הפתגם הישן אם ישנה החיפושית בסלע אין יבוא הזחל.
18.03.12 יהורם גנדל
שלום,
אני מסכים עם גדי, אין זה צודק להעדיף את המורים שכביכול הם "חדשניים" על המורים מן הדור הישן, כמו הפתגם הישן אם ישנה החיפושית בסלע אין יבוא הזחל.
18.03.12 יהורם גנדל
שלום,
אני מסכים עם גדי, אין זה צודק להעדיף את המורים שכביכול הם "חדשניים" על המורים מן הדור הישן, כמו הפתגם הישן אם ישנה החיפושית בסלע אין יבוא הזחל.
09.02.12 גדי
שרון, התגובה שלך מלאה בצביעות ובהתחסדות. מצאת לך עבודה ואתה מנצל בציניות את המצוקה שלי כדי להחניף לבוסים שלך בחות"ם. באמת מצאת על חשבון מי לעשות רווחים. אתם לוקחים מאחרים את מקום העבודה והפרנסה שלהם, באופן לא צודק ועוד מעיזים לומר להם להשתנות? מי אתה בכלל שתאמר לי להשתנות? מה כבר אפשר לשנות כאן? אתה לא מתבייש, הרצחת וגם ירשת?
08.02.12 גדי
שלום שרון,
ברור שתדברך כך, הרי מצאת עבודה ובודאי שלא תפגע במקור פרנסתך.
אתה לא מתייחס לרוב מה שכתבתי וברור שלא תתייחס.
אתה מהמעטים שכן נכנסו ולא מייצג ולא יכול לייצג רבים אחרים.
08.02.12 שרון בן דליה    |   חותם
שלום גדי,
הגעתי במקרה לתגובה שלך כאן וקשה היה לי לא להתייחס כמורה שנה ב' דרך תכנית חותם. ראשית - אין לי מושג מהיכן אתה שואב את המידע שלך, אבל התכנית כוללת מראש גיוס של הסטודנטים לבתי ספר. שנית, אני לא יודע על אילו "תנאים והטבות מרחיקי לכת" אתה מדבר. האמן לי - ההטבות הן הדבר האחרון שיכול להווה גורם מושך. מבחינתי - ההסבה להוראה הייתה כרוכה בירידה ברמת החיים. למזלי - אני שואב סיפוק מהילדים, סיפוק עצום שמפצה על התנאים. ושלישית - כמורה של חותם וכמי שנמצא בקשר עם לפחות עוד שלושים מורים אחרים - אנחנו מתקבלים בסבר פנים מאוד יפה, ואף אחד לא מאוים על ידינו. להיפך, מורים אחרים מאוד מפרגנים לנו. אני אישית מקבל המון חיזוקים מהצוות בבית הספר בו אני עובד.
כתבת דברים מאוד קשים ותיארת מציאות ישראלית עגומה. אני לא בהכרח חולק על הדברים שכתבת, אלא רק מאמין שאם אנחנו רוצים לשנות עלינו לעשות זאת מכאן ולא מחו"ל. אני מקווה בשבילך שתמצא את הדרך לעשות שינוי ולהגשים את עצמך.
כל טוב, שרון
06.02.12 אלי קלר
אשמח להצטרף. איך עושים את זה?
03.02.12 גדי
אני טוען כנגד תוכנית חות"ם שהיא תוכנית לא מוסרית ולא מקצועית. אני עצמי יש לי תואר ראשון ושני בחינוך ובחינוך מיוחד בהצטיינות מהאוניברסיטה העברית וכן תעודת הוראה. למרות ההישגים הללו אין לי עבודה בהוראה כבר שנים. הייתי בפיקוח עצמו ושם נאמר לי בפירוש שאין עבודה. כיום אני כבר בין 41 ואפילו עבודה כסייע הוראה אני לא מוצא, פשוט אין עבודה בארץ. מסתבר שאני לא היחיד ויש רבים במצב שלי. תואר ואפילו בהצטיינות, ובודאי במדעי הרוח לא מקנה עדיפות כיום. לפיכך, התוכנית שמציעה הטבות מפליגות לפונים להכשרה מקוצרת בהוראה במסגרתה היא בגדר פשע והטעיה נוראה, משום שהיא מתעלמת מאקדמאים רבים וטובים שעמלו שנים וביזע כדי להכשיר את עצמם, שאין להם עבודה ושמשוועים לעבוד' בהוראה. יתרה מכך, גם המורים שכבר נמצאים במערכת, מועסקים בתנאים של רעב. זאת ועוד, מחקרים שנערכו בעולם מוכיחים שהכשרה קצרה כמו שמציעה חות"ם לא יכולה לבוא במקום ההכשרה הארוכה והמסודרת הרגיל בהכשרה של מורים איכותיים. לפיכך התוכנית היא עוולה. היא נועדה לדעתי לכסות על ערוות איכות החינוך הנמוכה ועל ההישגים הירודים של התלמידים במערכת החינוך בארץ.
לשאלתך, אינני יודע מה קורה ספציפית בחות"ם. מכל מקום ברור לי שלא בהכרח תתקבל בברכה בבתי הספר.מניסיון שלי ושל רבים אחרים שאני מכיר, המורים בבתי הספר יראו בך איום על מעמדם ויתנכלו לך. התחרות בארץ על משרות הוראה היא קשה מאוד (לפחות 6 מורים על כל תקן!!) וכל מורה ישתמש במרפקים כדי להיפטר ממך. לגבי תעודת הוראה שלא במסגרת חות"ם, הרי שאתה נכנס שוב למצב של שוק רווי שמאפס כל הצטיינות יתרה.המערכת לא תציע לך כלום ותתנער ממך ואתה תהיה ברחוב, ללא פרנסה, כמו שקרה לי. תדע לך, כמי שכבר כמעט 8 שנים מחפש עבודה בהוראה ולא מוצא, שההצהרות של משרד החינוך על הצורך במורים הן לא מדויקות, ואף מטעות במכוון, כי הן מבטאות רק מצב אידילי, כלומר שאיפה עלומה שיהיו יותר מורים כשבפועל אין מספיק תקני הוראה והרבה לא נעשה כדי לתקן את המצב. תוכניות כמו הרפורמה ועוז לתמורה, מתייחסות רק למיעוט המורים עתירי הזכויות שבמערכת ומתעלמת מרבים אחרים שרק יכולים לחלום להיכנס למערכת.
יש להבין שיש במערכת החינוך קבוצה קטנה של מורים עם קביעות ועתירי זכויות כשבפועל מורים רבים אחרים מתקיימים בתנאי עבדות ממש במקרה הטוב, או מוצאים עצמם מחוסרי עבודה, במקרה הרע. אני כיום עם כל התארים שלי מתפרנס בארץ מאבטחה וממלצרות.
כמו בהרבה תחומים אחרים בארץ, גם בתחום ההוראה, יש קבוצה קטנה ועתירת זכויות שמספסרת בגורל של רבים אחרים והורסת להם את החיים. מדובר בקבוצה קטנה שלוקחת לנו את המדינה, את העתיד ואת החיים. כמעט בכל תחום גדל כאן דור אבוד ללא עתיד.וזאת עוד במדינה "ציונית" שאמורה להוקיר יותר מכל את החינוך וההוראה ולשמש "אור לגויים".
עצתי לך, היא, שכל עוד אתה יכול, היא לבדוק אפשרות לחיים בחו"ל. המציאות בארץ לא תשתנה. רע להיות כאן. אנשים לא מכבדים זה את זה, כל אחד אוכל את השני, יש סכסוך לאומי שלא יסתיים ומעבר לכך, משטר יש כאן לאומני ימני דתי קפיטליסטי חזירי ונצלני שלא אכפת לו ממה שקורה לאדם הפשוט. אם אין לך קשרים נכונים, אתה פשוט אבוד. אינני מכיר אותך. אולם הייתי מציע לך ללמוד שפה זרה ולנסות את גורלך בארץ אחרת, בה כן מעריכים ודואגים לאקדמאים ולאנשי רוח. נסה לחיות בארץ אחרת ותרוויח לך חיים. כאן, לאסוננו, אתה לא תקבל אותם. תלמד אנגלית, גרמנית, לא משנה מה. הידעת שבגרמניה יש קהילה גדולה של אמנים ישראלים, כך שבגרמניה יש יותר אמנים ישראלים מישראל? וזאת רק דוגמה אחת מיני רבות. הידעת שבאוסטרליה יש קהילה ישראלית גדולה?.
טוב, מקווה שהבהרתי יותר את ביקורתי באתר. אם יש שאלות נוספות, אשמח לענות
יום טוב, גדי
zamunda@netvision.net.il


18.09.11 יוני בן פזי    |   צוות חותם
אורית שלום
תחילת תקופת הגיוס והמיון מתחיל בחודש דצמבר ומסתיים בחודש מאי לקראת תחילת עבודה בחודש ספטמבר
ממוצעת הציונים משתנה על פי תחום הלימוד כאשר באופן כללי ניתן לומר שממוצעת הציונים צריכה להיות כזו אשר תאפשר קבלה לתואר שני המקצוע אותו למדת
בהצלחה
02.09.11 אורית ק    |   אוניברסיטת חיפה
שלום רב,
עד מתי אוכל להרשם לתוכנית השנה?
האם ממוצע 90 סוף תואר מאוניברסיטת חיפה נחשב למצטיין עבורכם?
תודה
13.02.11 חני נחמני
שלום לכם,

כיצד אוכל לדעת שפנייתי התקבלה אצלכם?
13.02.11 חני נחמני
שלום לכם,

כיצד אוכל לדעת שפנייתי התקבלה אצלכם?
04.01.11 נעמה    |   צוות חותם
שלום עובדיה.
את ההכשרה למורי חותם מקיימים יחדיו הצוותים הפדגוגיים של המכללה האקדמית בית ברל, ושל אוניברסיטת חיפה.
אתה מוזמן ליצור עימם קשר.
בהצלחה!
www.tfi.org.il
03.01.11 עובדיה מרגלית    |   מנחה מוסדית- אגף שח"ר
אני פונה אליכם, לאחר חיפוש מוסדות שלהם ובהם אוכל לתרום מנסיוני לערכת החינוך בישראל. למות גילי (56) יש לי וותק של 35 שנה בהוראת- תנ"ך לשון וספרות, לתלמידים מכלל הגוונים ממצוינות ועד כיתות מב"ר, אתגר, אומץ. מרצה בפסג"ות בהשתלמויות מורים, ועדיין יש בי מרץ להנחיל הוראה איכותי, אחרת ומגוונת למורים הרוצים להשתלב במערך הבית ספרי. אשמח לשלוח קו"ח ולהיפגש עם מובילי התוכנית ולהשתלב בצוות המרצים.
אנא צרו עימי קשר
בברכה ד"ר עובדיה מגלית
01.11.10 נעמה    |   צוות חותם
שלום מיכל,
אנא השאירי פרטי התקשרות באתר חותם
www.tfi.org.il
יום טוב ובהצלחה,
נעמה
31.10.10 פרץ מיכל
שלום רב,

שמי מיכל ואני מעוניינת לקבל פרטים עלת תכנית חותם.
כיצד מצטרפים?

בתודה מראש
מיכל
05.10.10 נעמה    |   צוות חותם
מעיין שלום.
הגיוס למחזור ב' של מורי חותם יתחיל במהלך חודש נובמבר 2010.
בשלב זה את מוזמנת להסתכל באתר האינטרנט שלנו לקבלת מידע
www.tfi.org.il
בהצלחה
05.10.10 מעיין זאבי    |   מכללת עמק יזרעאל
אני בוגרת תואר ראשון, כ"כ אשמח לקחת חלק בתוכנית. אני מעוניינת בפרטים ומקווה לקבל תשובה.
תודה,
מעיין
31.08.10 נעמה    |   צוות חותם
שלום אתי. התכנית מיועדת לסטודנטים מסיימי תואר ראשון - שאינם מורים.
למידע נוסף את מוזמנת להיכנס לאתר האינטרנט שלנו - www.tfi.org.il
ובהצלחה בהמשך דרכך
30.08.10 אתי כהן
השבוע, במסגרת השתלמות שהעברתי למורים בכפר הנוער מקווה ישראל, שמעתי לראשונה על המיזם שלכם. אני מנחה במכון well being בתוכנית "חוסן נעורים" למניעת אלימות והתנהגויות סיכון, מורה לשעבר. אשמח לשמוע פרטים נוספים ולבדוק הצטרפות לתוכנית אם יש צורך במנחים נוספים. אתי
18.08.10 נעמה    |   צוות חותם
שלום לכולם,
המחזור הראשון של 'חותם' כבר יצא לדרך ובו 70 סטודנטים מצטיינים.
התכנית מוכרת ופועלת בשיתוף משרד החינוך, וחלק ממערך התכנית הוא לדאוג ולשבץ את המורים בבתי ספר. בכל שאלה ובקשה, אתם מוזמנים לפנות אלינו ל- info@tfi.org.il וגם להתעדכן באתר שלנו על פתיחת המיונים למחזור השני: www.tfi.org.il בהצלחה לכולם :-)
30.06.10 בניה טרבלסי    |   אוניברסיטת בר אילן
זה בסדר.
בכל אופן, לי פשוט לא היה כוח לסמוך על אף אחד, ופשוט נראה לי שאלמד תעודת הוראה בבר אילן, למרות חוסר האתגר שבזה, ורמת הקורסים הנמוכה יחסית.
ציפיתי שחותם תהיה תכנית מאתגרת ומעניינת, שבטח מאושרת על ידי משרד החינוך. אני מניח שאתה לא סתם אומר את הדברים שאתה אומר. אז אני אברר בע"ה, ואשמח אם גם אתה תוכל לעשות את זה, ונהיה בקשר. זה המייל שלי: benaya6@walla.com
ישר כוח.
30.06.10 גדי סטרוזברג
שלום בניה
סליחה שפניתי אליך בלשון נקבה, חשבתי שהשם מתייחס לבת. לא התכוונתי להתנשא.
קח בחשבון שהנציגה של חותם בבר אילן, כמו הנציג בעברית הם קודם כל שליחים של התוכנית ולא שלנו. לי נאמר בכנס בהר הצופים שהתוכנית היא חדשה ונמצאת בשלבים ראשוניים בלבד שלה והרבה דברים לא ידועים.
לצערי אין לי פיתרון. גם אני במצוקה.
גדי
30.06.10 בניה טרבלסי    |   אוניברסיטת בר אילן
אחותך גברת, אני לא. החינוך שלך גם לא מעניין אותי, ותפסיק בבקשה לדבר בהתנשאות כזאת ולהאשים אותי עוד בחוסר צניעות. לא ראוי.
לצורך העניין, במילים שמעתי התכוונתי לכמה וכמה שיחות עם הנציגה של תכנית חותם בבר אילן, שישבה איתי וניסתה לשכנע אותי להצטרף. בכל אופן, אני עדיין לא יודע הכל, ואם יש לך פתרון הגיוני כלשהו כולנו נשמח לשמוע.
29.06.10 גדי סטרוזברג
גב' בניה היקרה!
הייתי מייעץ לך על מעט יותר צניעות. אל תבואי לחנך אותי מבלי שאת מכירה אותי. את מתבססת על "מה ששמעת", אלה שמועות בלבד, ואילו אני בדקתי כמו שצריך, הייתי גם בכנס בו הוצגה התוכנית, וגם פניתי למשרד החינוך.ולידיעתך, התוכנית משותפת גם למשרד החינוך. גם הוא חתום עליה. מה שקורה הוא, שכדי להסביר כיצד קורה שמחד, אין עבודה בהוראה ומאידך, המשרד מעורב בתוכנית זאת ואחרות, המשרד מתנער מאחריותו לכאורה לתוכנית. דיברתי עם גב' נכבדה באגף כוח אדם במשרד. אם תרצי את שמה, פני אליה במייל. גדי
27.06.10 בניה טרבלסי    |   אוניברסיטת בר אילן
מר גדי היקר, התכנית לפי מה ששמעתי לא קשורה כל כך למשרד החינוך. אולי יש משהו בדבריך, אבל בוא לא נצא בהצהרות של "תרגיל ביחסי ציבור"...כדאי לבדוק היטב את הדברים כמו שצריך...
בכל אופן, אני מחכה לשמוע מה קורה אם זה, כדי לשקול אם ללכת לזה בשנה הבאה...
18.06.10 גדי סטרוזברג
לכל החברים, גם אם התקבלתם שימו לב טוב לתנאים של החוזה עליהם מחתימים אתכם. משיחה עם הפיקוח ואגף כח אדם במשרד החינוך נאמר לי שהם לא מכירים בתוכנית, ושיש בעיה חמורה לקלוט מורים חדשים הואיל ויש מורים רבים שהם כבר במערכת ואין למשרד להציע להם פרנסה.לכן, גם אם התקבלתם, היזהרו, מדובר בתרגיל ביחסי ציבור!!!. לפרטים נוספים, אפשר לכתוב אלי ל: zamunda@netvision.net.il.
16.06.10 אלוש דליה    |   עצמאית
שלום רב
השארתי הודעה גם באתר של הכל חינוך
מעונינת להשתלב בתוכנית במסגרת קיום סדנאות ל"מורים" החדשים...
בברכה
דליה
16.06.10 אלוש דליה    |   עצמאית
שלום רב
השארתי הודעה גם באתר של הכל חינוך
מעונינת להשתלב בתוכנית במסגרת קיום סדנאות ל"מורים" החדשים...
בברכה
דליה
14.06.10 גדי סטרוזברג    |   האוניברסיטה העברית
בהמשך לדברי ד"ר סימון
גם אני מעוניין להצטרף, ולתרום, בעצם מתחנן כבר כמה שנים. אבל מסתבר שתואר שני בחינוך, תעודת הוראה וניסיון רב בהוראה של תלמידים אינם טובים מספיק בשביל משרד החינוך.
זה המצב לתפארת מדינת ישראל ומשרד החינוך
06.06.10 אלה גבע
לפני כמה חודשים יצרתם איתי קשר ומטעמים של חוסר זמן וחוסר מחשבה מעמיקה החלטתי לא להגיע לראיון. הייתי רוצה לדעת אם יש עדיין אפשרות להתמיין לתכנית?אני מאוד רוצה. תודה!אלה גבע
05.05.10 עידו סימון
שלומות,

אני פונה אליכם לאחר שיחה עם גב' שלומית עמיחי.
עפ"י השכלתי וחלק מעיסוקי אני משפטן. אני גם עוסק במיזמים עסקיים וכן במיזמים חברתיים.
אני רואה בחינוך את אחד משני התחומים החשובים ביותר במדינת ישראל.
למרות גילי (אני בן 50) אני מבקש להצטרף לתוכנית, ולתרום תרומה אישית איכותית.

אנא צרו אתי קשר.

אני מודה מראש.

בברכה
דר' אדי סימון

שליחת תגובה

  (הכתובת לא תוצג באתר)
בטל שלח