פורטל תוכן בהוראה והכשרת מורים
יום שישי 24 אוקטובר 2014
מכון מופ"ת שער הפורטל
פורטל תוכן בהוראה והכשרת מורים
20.01.10 לינק    הדפסה מאמר
תגובות
מאמר ותגובות

בתי ספר פרטיים בישראל – היקף התופעה ומגמות

מהמדור: סביבות למידה
יותר ויותר בתי ספר פרטיים נפתחים בשנים האחרונות. במשרד החינוך מתנגדים לרעיון ובכל זאת, 200 בתי ספר פרטיים ועשרות אלפי תלמידים לומדים בחינוך הפרטי החילוני המשמש כאלטרנטיבה לחינוך הממלכתי.  
בשנים האחרונות הפכו בתי הספר הפרטיים לתופעה רווחת ומבלי ששמנו לב כבר הוקמו 200 מהם מתחת לאפו של משרד החינוך. גובה שכר הלימוד לשנה בבית הספר הפרטי "חברותא" בכפר רופין עומד על 35 אלף שקלים כאשר 12 תלמידים בכיתה לומדים בשיטת "אטקינס" סביב שולחן.

תגובות (61)

15.10.14 ליה יוסף
השנה נפתח גן ובית ספר פתוח כרמים ברחוב ווינהוז 20 ביהוד. זהו גן ילדים שכל שנה יצמח הלאה לבית הספר. ממליצה לבקרא בו. זהו בית ספר פרטי עם רצון לשפר את פני החינוך באזור יהוד.
06.07.14 נטלי ברלב
באם תקבלי תגובות לגבי בית ספר יסודי פרטי אודה באם תפרסמי. הבן שלי גם עובר לכיתה ג' ואני מחפשת בית ספר פרטי
06.07.14 רינת ג׳רסי    |   אביגור
ביתי עולה לכיתה ג׳ מבקשת המלצות לגבי ביה״ס פרטי באיזור גוש דן
25.04.14 מירב
מחפשת בית ספר פרטי לחטיבת ביניים ותיכון באזור רעננה האם יש כזה? האם יש המלצות?
16.10.13 ילנה
מבקשת לדעת האם קיים אתר המרכז את כל בתי הספר הפרטיים בארץ.
מחפשת בית ספר פרטי יסודי באזור המרכז, גרים בחולון. תודה
16.10.13 ילנה
מבקשת לדעת האם קיים אתר המרכז את כל בתי הספר הפרטיים בארץ.
מחפשת בית ספר פרטי יסודי באזור המרכז, גרים בחולון. תודה
18.06.13 קפוסטין ליודמילה    |   בית ספר יסודי
מחפשת בית ספר יסודי פרטי באזור גוש דן
03.05.13 יאיר בנישו
שלום אני יאיר בנישו ואני מחפש לילד שלי ששנה הבאה עולה לכיתה א
באזור אשדוד
07.04.13 סבינה סיגאוי
מחפשת בית ספר פרטי החל מכיתה ח' באיזור נתניה
07.02.13 נטלי ברלב
באיזור פתח תקווה אין בתי ספר יסוד פרטיים
07.02.13 שמענוב רעיה
מבקשת לדעת אם יש בית ספר יסודי פרטי באיזור פתח תקווה,מרכז.
תודה מראש.
18.01.13 גדי סטרוזברג
בתגובה לפוסט של עדי, כולי תקווה שימצא לתלמידה בית ספר פרטי מתאים. בית הספר הממלכתי בישראל לא רק שהוא הרסני ונצלני לתלמידים רבים מדי, אלא הוא גם כבר לא מתאים לצרכים לא רק של התלמידים כאינדיבידואלים, אלא גם גם לא לצורך של הכנת התלמידים לחברה ולשוק העבודה בארץ של ימינו. תראו את ההגירה המתרחבת מזה שנים של מיטב הצעירים לאירופה, לאמריקה, לקנדה ואפילו לסין (כן,לסין!). תראו את האמנים בברלין שלפי דעות רבות יש כבר יותר אמנים ישראלים בגרמניה מאשר בישראל. כל אלה הם תעודת עניות לבתי הספר הממלכתיים וכשלון צועק שלהם.
17.01.13 עדי ש    |   מורה להוראה מתקנת
שלום רב,
אני עובדת בתחום ההוראה ומחפשת בית ספר לתלמידה שלי בכיתה י"א. ביהס שלה בעייתי מאוד, לא מאפשר לה לצמוח ולהתפתח. הייתי מצפה שבשלב הזה של השנה יכול שיפור משמעותי בנוגע לעמדותיה כלפי מקצועות הלימוד ובמידת הסקנות והעניין שלה, לאור עבודתי איתה.. אולם, כל הצלחה קטנה נרמסת ע"י מכבש ושמו "בית הספר".
אשמח לשמוע המלצות לבתי ספר תיכונים פרטיים שיכולים לשקם את מצבה הלימודי ובעיקר הנפשי של התלמידה שלי.
תודה רבה מראש.

04.01.13 רוית    |   ביה"ס פרטי באזור המרכז והשרון
מעוניינת לקבל המלצה לגבי ביה"ס יסודי פרטי באזור המרכז והשרון .
אשמח אם תשתפו מניסיונכם. בקרוב יחלו ההרשמות ...
30.12.12 נטלי ברלב
בעבר הינו בגן חובה פרטי (מסגרת בה למדו הכל בשפת אנגלית בלבד). כעת הנני מחפשת בית ספר פרטי לילד בגיל 6, כיתה ב' בתחילת שנת הלימודים, עם ידע בחשבון לפי רמה של כיתה סוף כיתה ב ורמת ו' באנגלית. אנו רק מעודדים את הילד ללמוד, מיוזמתו הוא נכנס לאתרים כמו Brainpop , IXL.com . כעת הוא לומד בבית הספר רגיל בפתח תקווה ומתחילת השנה הוא משתעמם בכיתה. בבית ספר אין מענה, ואנו מוציאים אותו הן לחוג חשבון, הן לחוג אנגלית 3 שעות שבועיות, הן לאריקה לנדאו אך הוא בכל זאת מבקש למצוא לו בית ספר אחר. אנו מוכנים לעבור מקום מגורים לאחר מציאת בית ספר מתאים.
27.11.12 כלפון סמי    |   יסודי
מחפש בית ספר פרטי באזור אשדוד לבני בכיתה ה'.
אם יש מה מומלץ ?
תודה
27.11.12 סמדר שי
קראתי הרגע את מה שכתב גדי,כל כך נכון, כל כך אמיתי שפשוט הייתי חייבת לכתוב.
מערכת החינוך כיום בנוי על בסיס דמגוגי מובהק ומבהיל.
כמו שציינת ,נתקלתי גם אני במורים שמשפילים ילד לפני כיתה שלמה,
ששפתם אינם תיקנית,הכשרתם אפסית,ואפילו בסיכום ניקוד של מבחן טועים (סכום מספרים סה"כ ,לא פונקציות דיפרנציאליות..).
,זלזול,התעלמות,חוסר שליטה של מורים בחומר הנלמד,,נקמנות של מורים כי הערתי על טעות (והערתי בכלל)ועוד ועוד.
נוכח המצב העגום שמתהלך לו אי שם במסדרונות בית הספר.
המצב הנוכחי במערכת החינוך זה לא עניין המשכורת הזעומה,(מורים תמיד קיבלו משכורת זעומה,רק שפעם ,בזמנים עברו ,מורים אהבו את העבודה שלהם) רבים המורים שלא מתאימים ואוהבים את עבודתם.
רבים המורים אשר אינם כשרים לעבוד עם ילדים וזה מה שעוד יותר מדאיג.
כאקדמאית מלמדת את ילדיי חומר אקדמאי(הם קולטים את החומר במהרה),הבעיה היא שהמערכת עצמה לא לא עושה כלום והם נהנים מעמל כפיי.
יש תגובות של הורים ששומעת ,שפשוט מפחדים לדבר ,על כשל של המערכת מפחד ההתנקלות בילד ע"י הצוות "החנך". לאן הגענו???
לא סומכת על המערכת ,לא סומכת על החומר הנילמד ,לא סומכת על זה שהילדים שלי נמצאים בידיים טובות.
ואחר כך מתפלאים שקמים להם בתי ספר פרטיים ??
שירבו בתי הספר הפרטיים,רק בזכותם יגדל נוער משכיל וטוב.

28.08.12 דניאל קיסר
ראשית כל הכבוד לגדי.אוסיף רק שיש גם להוסיף עזרים לשיפור האוירה הביתסיפרית והכוונה לפינת מרגוע מוצלת בחצר(טוב גם לצורך השגחת מורה תורנית על הילדים בהפסקות),יותר שיטחי גינון אורגני,יותר יציאות למוסדות ציבוריים ותעשייתיים לקבלת מושג אמיתי לדרישות ותנאי השתלבות כאדם בוגר,ריפוד מסעדי כיסאות לשמירה על תקינות הגוף +קשב ארוך יותר בשיעור,יותר מזגנים,ברזיות,העלאת רמת הידע,המאמרים וההגייה של שפות(אנגלית,סינית)שפות תיכנות, וכן מבוא לבנקאות,כלכלה,אסטרונומיה תורת האבולוצייה לאיזון עם לימודי יסודות הדת לגווניה.אנו זקוקים בבהילות לרוויזיה מחשבתית לתפיסת קרון אחרון של הרכבת!ולא רק בתחום החינוך שבו יש הרבה אגו ,קיבעון מחשבתי.לבסוף אבקש לברר בירושלים באם יפתח בעתיד בי"ס פרטי במחיר שפוי.תודה.
21.06.12 ולריה גרופמן
אשמח לקבל רשימת בת ספר םרטיים באזור המרכז והשרון ועד אזור בנימינה.
30.04.12 אסתר    |   מורה ספרדית-מחשב-יסודי
תעודה הוראה בית ספר יסודי
תעודה טכני מחשב-תעודה מורה ספרדית
0543465116
19.03.12 ולדימיר שוחט    |   מכללת אפקה
מעוניין ללמד פיסיקה/מתמטיקה בתיכון פרטי. יש לי ניסיון אקדמי עשיר
16.03.12 מדעים ויהדות    |   מדעים ויהדות חדרה
מומלץ מאוד בית ספר פרטי בחדרה "מדעים ויהדות" מא- ט
מוביל בתחום המדעים והערכים
14.03.12 אגם
מחפשת בית ספר דתי פרטי באזור המרכז יכול לנוע מאזור גדרה ועד פרדס חנה
מישהו יודע
06.03.12 דפנה    |   בית ספר פרטי בירושלים
בני תלמיד כיתה ט' עולה לכיתה י' לומד בבית ספר אורט מכללה ורע לו ממש. ההישגים שלו בהתאם. רוצה לרשום אותו לבית ספר פרטי עם כיתות קטנות יותר ועם אווירה יותר אינטימית וקטנה. מישהו יכול להמליץ? תודה ופורים שמח. דחוף!!!
24.02.12 אוזילוב ליאון
מחפש בית הספר פרטי באיזור ראשון לציון
כיתה א
07.02.12 חיה אביב
שלום
בתי עולה שנה הבאה לכיתה א', אנחנו מתגוררים בכפר יונה (איזור השרון) וברצוני לברר לגבי בתי ספר פרטיים באיזור ומה הטווח מחירים שלהם נא חזרו אליי בדחיפות, תודה
01.02.12 ויקטוריה קומרנקו
שלום רב
ברצוני לעדת שמות וכתובתות בתי ספר בפתח תקווה (כיטה א)
תודה מראש
10.01.12 אמא לילד בכיתה א
אני מחפשת בית ספר פרטי החל מכיתה א' באיזור רחובות. האם מישהו יכול להמליץ?
18.12.11 שי צורר    |   מחפש בי״הס פרטי בת״א עם סייעת
אשמח לקבל המלצות על ביהס בת״א שמתירים להכניס סייעת שפתית לילד עם איחור שפתי. מן הסתם, המערכת של משרד החינוך הינה בבחינת גזר דין של כשלון בין אם במיוחד או חינוך רגיל.
15.11.11 רינה ליש
שלום רב. אנחנו חוזרים משליחות בחו״ל. מחפשים מקום מגורים שיקבע לפי בי״ס של הילדים- כיתה ג וכיתה ז (ת״א, רעננה, או אזור מודיעין, או עמק האלה). מחפשים בי״ס פרטי עבורם. תודה. המשך יום נעים ומוצלח
22.09.11 אנה קריבורוצקי    |   בי"ס פרטיים באזור מרכז (חולון)
1. מחפשת אנשים שמכירים ויכולים להמליץ על בי"ס עתיד (אגב, השנה הוא עבר מחולון ליהוד)
2. אשמח לקבל המלצות לבתי ספר פרטיים נוספים במרחק נסיעה סביר מחולון.

תודה רבה!
22.09.11 אנה קריבורוצקי    |   בי"ס פרטיים באזור מרכז (חולון)
1. מחפשת אנשים שמכירים ויכולים להמליץ על בי"ס עתיד (אגב, השנה הוא עבר מחולון ליהוד)
2. אשמח לקבל המלצות לבתי ספר פרטיים נוספים במרחק נסיעה סביר מחולון.

תודה רבה!
10.07.11 דוד רוזן
האם יש מקום לבתי ספר פרטיים בארץ? מצד אחד מערכת החינוך הישראלית היא די "שחוקה" ובתי ספר פרטיים יגרמו לתחרות חיובית בענף. מצד שני בתי ספר פרטיים עלולים להגדיל פערים חברתיים.פתחתי סקר כאן:
http://gminds.co.il/item_id/171
לכו להצביע !
01.07.11 אמא של עולה ל- ח'    |   הכפר הירוק
אני באמת ממליצה לכל מי שגר באיזור המרכז ללכת לבדוק אופציות בבית הספר הכפר הירוק . רמת לימודים גבוה , דגש עעל היבט חברתי... ביתי נהנצת ללכת לבית הספר ורמת הידע שלה עלתה פי כמה וכמה .. בבית הספר מסלולים כגון מופת , רפואה ווטרינריה, מנהיגות, מנהיגות אנגלית ומחוננים (בו ביתי לומדת) . המורים מקצועיים ויש הסעות ממקומות שונים . בכיתתה ילדים מראשון לציון ועד ישובים אחרי נתניה ..
23.06.11 אירנה
שלום רב!רציתי לדעת אם יש בתי ספר יסודיים פרטיים באזור גדרה,אשדוד.
16.06.11 שוקי גבאי
מעוניין לקבל הצעות עבודה לניהול בית ספר פרטי. יש לי נסיון ניהולי רב בארץ ובארות הברית. אני מומחה עם נסיון מוצלח בניהול בתי ספר פרטיים עם דגש על מצויינות איתגור התלמיד למיצוי יכולתו ונסיון רב בניהול בית ספר דמוקרטי עם דגש לפיתוח מנהיגות וערכים.
16.06.11 שוקי גבאי
מעוניין לקבל הצעות עבודה לניהול בית ספר פרטי. יש לי נסיון ניהולי רב בארץ ובארות הברית. אני מומחה עם נסיון מוצלח בניהול בתי ספר פרטיים עם דגש על מצויינות איתגור התלמיד למיצוי יכולתו ונסיון רב בניהול בית ספר דמוקרטי עם דגש לפיתוח מנהיגות וערכים.
27.05.11 וטיטו שרון
שלום אני גרה בכפר יונה בית ספר פרטי לכיתה ב עם מספר ילדים נמוך בכיתה או בנתניה או ישוב על יד
בבקשה תעזרו לי
26.04.11 נירית בירן
בתי עולה בשנה הבאה לכתה ז', מבקשת לקבל רשימת בתי ספר פרטיים בפתח תקוה ורמת גן.
07.04.11 ליאורה כהן-קוגל
מבקשת לדעת אם יש מוסדות חינוך פרטיים באזור נס ציונה. וכן אשמח לדעת אם אפשר לקבל את המצע לפיו מחנכים את הילדים.
תודה,
02.04.11 גדי סטרוזברג
אבקש לברר האם יש בית ספר פרטי באזור ירושלים וסביבתה?מה הם פרטי ההתקשרות?
בברכה ובתודה
גדי
01.04.11 שלמה ב
הייתי רוצה לדעת האם יש בית ספר פרטי - יסודי ו/או על יסודי באזור נס ציונה
10.03.11 ענבר מורן
מחפסת בית ספר פרטיי ב אזור רמת גן או מרקז ל כיתה ג
11.11.10 אשר עידן אייזנברג    |   יימסר
מחפש ללמד בבית ספר פרטי ריאלי+ הומני
28.10.10 מדלן ליבנה
מבקשת לברר עם מישהו יודע ,על בית ספר יסודי פרטי או אחר עם דרך חינוכית שונה. באזור ישובי השרון מרכז ומיזרח ???
24.10.10 הלן כצמן    |   בית ספר פרטי
מחפשת בית ספר פרטי באזור הרצליה.
21.10.10 רקפת מלכר
מעוניינת לדעת אם יש בית ספר פרטי מכיתה א' והלאה באזור פתח תקווה תודה.
20.10.10 ליאור אדרי
מחפשת בי"ס פרטי לכיתה ד' ה' באזור צפון ת"א
25.09.10 גדי
מה באמת קורה לילדים שלנו בבתי הספר בארץ:רשימה של איש חינוך שהיה שם
ילד איננו יכול ללמוד ע"י אדם שבז לו, וילד לא יכול להרשות לעצמו שישטו בו (ג'ימס בולדו'ין)
אני גדי. יש לי שני תארים בחינוך, תעודת הוראה וניסיון של עשר שנים בעבודה עם ילדים במערכת החינוך. אבקש להדגיש שמה שאתאר להלן נאמר לא מתוך דאגה לי או למערכת החינוך, אלא מתוך דאגה לילדים. הואיל ולמרות כל ניסיונותיי ואינני מצליח לרתום את התייחסות אנשי משרד החינוך לנסיבות שאתאר להלן, אני פונה אליכם, בתקווה שיחדיו אולי נוכל לגרום לשינוי שהוא.
מניסיוני הרב שנים כאיש חינוך בכמה בתי ספר, אני חייב לשתף אתכם בהכרתי
העמוקה, שהחינוך שאותו מקבלים הילדים בבתי הספר שלנו הוא חינוך משחית. בתי הספר מתעללים בילדים והופכים אותם לחולים. הילדים הופכים למנוכרים, רדודים רגשית, לא מודעים לעצמם, מופרעים, אומללים ומלאי ריקנות.
דימוי בית הספר כמוסד חברתי יציב של העת המודרנית, מתבסס על כמה מיתוסים שהמשרד החינוך והממשלה מנסים לבצר. מיתוס אחד בולט הוא שבית הספר הוא המסגרת האופטימאלית להתפתחות האינטלקטואלית, הרגשית והחברתית של הילדים. אולם בפועל ילדים רבים בבית הספר נמצאים במצוקה.
זאת ועוד, בית הספר בארץ מפעיל אלימות על הילדים, כשהכוונה היא לדרך בה הוא כופה את הנהלים שלו ואת המדיניות שלו על הילדים, תוך יצירת אפליה, דיכוי ושרירותיות כלפי הילדים. יש לכך כמה ביטויים:למשל, בית הספר הוא ארגון בירוקראטי המאופיין בדה-פרסונליזציה של המורים והילדים. זאת ועוד, בארץ במיוחד, ההתייחסות לניהול בית הספר היא במונחים של ארגון צבאי, כפי שבא לידי ביטוי בשפה של "תכנון אסטרטגי" מצד המנהל או בביטויים בהם משתמשים המורים, כמו "להשתלט על הכיתה", "לתקוף את הבעיה", "להציב גבולות", "להשליט משמעת" וכו'. כלומר, הילדים הם בבחינת אויב שיש לכבוש אותם ולהכניעם.
האלימות מתבטאת גם בעיוורון של המבוגרים בבית הספר, בחוסר יכולתם להבחין ולתת מענה למצוקה של הילדים, ללא קשר לסיבה שלה.
כאיש חינוך וכאידיאליסט, כואב לי מאוד לגלות שבבתי הספר בארץ קיים פער רציני בין הכוונות למציאות. יתכן כי בסיס הפעילות בבית הספר נסמך על כוונות טובות, אולם במציאות בית הספר כלל וכלל לא מצליח להעניק סביבה לימודית מהוגנת ומטפחת לילדים. בבתי הספר שלנו קיימות דעות קדומות, גזענות ושובניזם. יתרה מכך, חלק משמעותי מהמורים ומהמורות לא מתאימים כלל לעבודה חינוכית, לחלק גדול מהם אין אפילו תואר אקדמי וההכשרה מתאימה. מפחיד עוד יותר לגלות שדפוסי פעילות רבים של בית הספר נסמכים על בסיס שרירותי, כוחני ואינטרסנטי (אינטריגות פנימיות, "שמור לי ואשמור לך" וכו' וכו'), שבינו לעשייה חינוכית משמעותית אין דבר וחצי דבר.
מניסיוני, מסתבר שהמשאבים העומדים לרשותו של בית הספר בארץ למימוש עשייה חינוכית משמעותית ומספקת הם למצער דלים ולא מתאימים, ואין ממש בכל הפרסומים בעיתונים על הכנסת ציוד חדיש לבתי הספר, כמו מחשבים וכו'.
זאת ועוד, המגמה שקיימת כיום במשרד החינוך לתת למנהלים אוטונומיה ניהולית ויותר סמכויות, היא בעצם אמצעי להסתרה ולהתחמקות מהתמודדות עם המציאות הנוראה בבתי הספר. נוצר מצב בו מתבצעים בבתי הספר דברים לא כשרים ואף אחד לא בודק, ולא יכול כמעט לבדוק. לא באמת ברור מה קורה שם.
הייתי עד לכך שבבתי הספר בארץ יש יותר מדי התרחשויות של שימוש לא מוצדק באלימות מצד מורים כלפי הילדים. יש אלימות פיזית ונפשית . ילדים רבים חווים השפלה, התעלמות, ענישה בפומבי, לעג מצד המורים, הפעלת לחצים למיניהם
ו "טרור פסיכולוגי" המופעל על הילדים כדי לעורר אצלם רגשות אשם ותחושות קשות של "אני לא בסדר". ראיתי מקרים של ילדים שהגיעו למשברים נפשיים עד כדי "תסמונת פוסט טראומטית" ונצרכו לטיפולים פסיכולוגיים ארוכי טווח. זאת ועוד, בבתי הספר יש "סטנדרטים כפולים" בדרך שבה המורים מתייחסים לתלמידים, ויש הרס ממשי של חוש הצדק הטבעי שלהם. אחד הביטויים של האלימות של המורים בא לידי ביטוי בהמרת חוסר האונים של המורים למול ילד פעיל ושובב, או למול ילד שהוא פשוט שונה לדמוניזציה של הילד, להפיכת אותו הילד למפלצת, תיוג שמאפשר למורים לסמם אותו (למשל, בריטלין), להכשיל אותו, לסלק אותם מבית הספר, והכי גרוע, להוסיף ולפגוע בו. כל אלה קורים בתוך כותלי בית הספר, נסתרים מהסביבה, מבלי שאתם או אחרים רואים ויודעים.
תופעה מדאיגה נוספת היא אלימות שהילדים חווים מצד ילדים אחרים בבית הספר שהמורים עצמם מפחדים להתערב ולהפסיקה ושהנהלת בית הספר עושה הכל כדי להסתיר ולטאטא מתחת לשולחן, כדי להימנע מתביעות מיותרות ומנזק לדימוי ולמעמד של בית הספר. כל אלה באים על חשבון הילד.
גיליתי שבית הספר לא מעוניין ולא מסוגל לפתח את הכישורים, היכולות והנטיות המיוחדים של הילד, כך שבבית הספר מתקיים תהליך של כפיה המרחיק את הילד מצרכיו הייחודיים ומנטיותיו הטבעיות. כך בית הספר יוצר באופן שיטתי ומכוון מצוקה , במיוחד בקרב הילד המוכשר ו/או השונה שלא מוכן לקבל עליו את הבינוניות הנורמטיבית שבית הספר בארץ כופה עליו.
לחמלה יש מקום מועט בבית הספר בארץ. למרות שהמורים חשים צער וכעס ותכופות הם לא מסכימים להשלים עם מציאות חיים קשה של הילדים, הרי בפועל הם כמעט ולא עושים כלום. יש לכך כמה ביטויים בבית הספר:
קהות רגשית: בשביל ילדים רבים ביה"ס הוא לא מקום שבו יש אפשרות להבעה רגשית. רגשות, אם בכלל יש להם ביטוי, מקומם הוא צדדי ונלווה בלבד לעשייה הבית ספרית ואף מתקיימים בניגוד מוחלט לה, בבחינת התרסה. אפילו והילד יעז לבטא רגשות, התגובה לרוב לא תהיה רגשית, אלא תגובה המתאימה לסוגי תקשורת אחרים.
זאת ועוד, המורה תמיד עושה רציונליזציה של הרגש ופועל להדגיש את החשיבה הרציונאלית ולתקן את הילד על "טעותו": מקובל לומר לילד:"התגובות שלך אינן מתאימות לגיל שלך, את כבר בוגרת מכדי להתפרץ", "עלייך לשלוט בתגובותייך", "חשבי היטב לפני שאת עונה".
התעלמות והכחשה: למורים בבתי הספר יש קושי להתוודע למצוקה של הילדים.
יש להבין שהתמודדות עם כאב של ילד מחייבת אומץ, להתמודד עם עולם מלא של חוסר אונים.הפתרון לכך הוא התעלמות. עדיף לא לדעת, עדיף לא לשאול.
פחד מילדים: המסוגלות להסתכל על הילד בחמלה דורשת ביטחון ואומץ. האויב הקשה של החמלה הוא הפחד. הייתי עד לכך שיש המון פחד בבית הספר, גם בגלל שההפחדה של הילדים היא דרך פעולה של בית הספר האמור לבצע חיברות, קרי, לכפות על הילדים תפיסה ערכית נורמטיבית באופן אחיד, תכליתי ויעיל , וגם בגלל שבבית הספר יש מצב קיומי חרדתי של תחושת איבוד שליטה במציאות כאוטית. מסתבר שהפחד הקשה ביותר הוא הפחד של המורים מהילדים. אולם אדם לא יכול להיות מבוגר משמעותי עבור ילד כשהוא מפחד ממנו.
נוכחתי לדעת שבמקרים רבים לא מתקיימות ישיבות צוות ואם כן הם מתקיימות לזמן קצר והן טכניות ושטחיות ביותר, שלא לדבר על כך שאין די זמן וסבלנות לדון בכל תלמיד ותלמיד, כפי שצריך להיות. במקרים רבים לישיבות הצוות לא כל המעורבים טורחים להגיע, ואלה שכבר טורחים להגיע עוזבים באמצע בנימוקים שונים. בדרך זאת מידע חיוני לא מגיע לכלל אנשי הצוות שעובדים עם הילד.
יש לציין שתקציבים, "סל" שניתן לביה"ס במטרה להיטיב עם התלמידים, לא בהכרח מגיע למטרה זאת, ואף אחד לא יודע על כך, הואיל ויש בבית הספר מי שדואג להסתיר זאת מההורים ומהפיקוח עצמו. למשל: תקציב לסייע לשיעורים לתלמיד מסוים, כלל לא מגיעים לתלמיד זה, אלא לצורכי שיכפול, מסיבות וכו' והמורים וההנהלה מסתירים זאת.
יש להבין שהמציאות כיום בארץ, המנהל והרכזים למיניהם לא בהכרח מתגמלים את המורים הטובים והמקצועיים, אלא את אנשי שלומם ומפילים ומפקירים מורים טובים רק משום שאינם חביבים עליו, או אינם אנשי שלומם.
המציאות היא שבבית הספר בארץ השאיפה העליונה היא לסדר, לשקט תעשייתי הקודמת לרווחת התלמיד. המורים מעוניינים רק "ללמד" ולהגיע הביתה בהקדם. הם מקיאים את החומר, תוך החזקת הילדים ביד ברזל.
בשיטת ההוראה הנהוגה בבתי הספר המורה היחיד לא מגיע ולא יכול להגיע ולהכיל את הילד שלכם באמת, והוא מכוון לממוצע כללי שאינו קיים. ולכן הילדים במצוקה נפשית יום יומית ולכן, בין השאר, ההישגים של הילדים בישראל כה נמוכים.
עם השנים למדתי שהמציאות בבתי הספר היא של תרבות בה הדמגוגיה היא העיקר ולא התוכן באמת.מדובר במציאות בה חיי רוח, הומניזם, הכלה, חשיבה ביקורתית הפכו למילה גסה בתרבות "מדעית" לכאורה בבית הספר, בה הציון במבחן per-se הוא ורק הוא היעד המקודש. מדובר בעשייה חינוכית בה הכול מופרד ומובדל וממודר להתמחויות ולתת התמחויות ולתת תת התמחויות ולתת תת תת התמחויות (של תכני הלימוד ושל בעלי התפקידים העובדים עם הילדים) שמפרקים את הילד כאדם הוליסטי לפיסות פיסות מלאכותיות של התנהגויות מדידות.
ההתמחות הא-נורמאלית הזאת המונחת בבסיס העשייה החינוכית הבית-ספרית הפכה לכלי למידור, להתקת אחריות, להסתרה. היא גורמת להרס של הילד כמכלול הומניסטי, בעל ייחוד משלו ובעל צריכים ייחודיים וחד פעמיים.
חשוב לציין שכשם שההתנהלות הכוחנית, המבזה והרדוקציוניסטית בבתי הספר בארץ שתוארה לעי"ל מופנית כלפי התלמידים, היא גם מופנית כלפי המורים עצמם וכלפי בוגרי לימודי הוראה וחינוך בארץ. יש לכך ביטויים רבים. הבולטים שבהם הם שכר הרעב והמשרות החלקיות שמקבלים המורים שמועסקים ע"י משרד החינוך, וכן היחס הכוחני, האטום, המבזה האכזרי והשחצני שמקבלים בוגרים של מסלולי חינוך והוראה ותחומים משיקים בנסותם למצוא את מקומם ואת פרנסתם בעשייה חינוכית וטיפולית בבתי הספר ובמוסדות חינוך אחרים..
לדעת כותב שורות אלה העשייה החינוכית משמעה מחויבות מוחלטת לאדם, שמתבטאת בנכונות להנכיח את האחר, את הילד כאדם שלם. מדובר במחויבות עקרונית, קודמת לכל השקפת עולם אחרת. תפיסה זו מתבססת על היותנו אנושיים, קרי, יצורים המסוגלים לבטא אמפתיה, הגדרה עצמית, אהבה ומימוש אך ורק ע"י הזולת.
בתי הספר בארץ לא מאפשרים את מימוש הקשר האנושי-חינוכי, הואיל ומימוש כזה מגלה את מנגנוני הדיכוי הפועלים בו. בתי הספר בארץ נועדו ובנויים לבצע אקדמיזציה מוצלחת לבני המעמדות המבוססים בחברה הישראלית, ולהרגיל ולאמן את הנותרים בהסתפקות בפנטזיות לא ממומשות ונטולות ערך של תהילה רגעית בשעשועונים בטלוויזיה.
הפיתרון הוא חזרה לבסיס ההומאני של העשייה החינוכית, כלומר, ליחס
מורה-תלמיד כיחס שמבטא עולם תוכן שלם, מתודה ורגש, עולם בו אדם בוגר מאפשר לילד להכיר בעצמו כנושא ערך לזולתו, ותוך כדי כך גם המבוגר לומד לראות עצמו כבעל ערך. אלה יושגו באמצעות תכני לימוד הומאניים אוניברסאליים שלא יחתכו במלאכותיות ובשרירותיות ל "מקצועות לימוד" ובאמצעות מתן אפשרות לבעלי מקצוע שונים ורבים לקחת חלק בתהליך החינוכי.
מאת: גדי zamunda@netvision.net.il




24.09.10 לירן לוי    |   פרטי
מסיים תואר שני בלימודי מזרחנות באוני' ת"א. מחפש בי"ס פרטי קרוב לצפון ת"א ללמד בו.
21.09.10 ענבל מלניק
רציתי לדעת מתנאי קבלה בתור מורה ללמד בבתי ספר פרטיים?
ומה השכר? אני סטודנטית כרגע להוראה.
תודה מראש.
20.09.10 מיכל מור
מבקשת לדעת איפה יש בית ספר פרטי לבאזור ראשל"צ או נס ציונה
19.09.10 מיכל שלום    |   מדעים ויהדות בחדרה
אחד מבתי הספר הטובים בארץ (מנסיון , כמובן ) הוא בית ספר "מדעים ויהדות" של הרב בנצי נורדמן , בחדרה , בשונה משאר בתי הספר הפרטיים. שכר הלימוד בו נמוך משמעותית
17.09.10 שמעוני חיה    |   ביה"ס החל מכיתות ו
שלום, מבקשת לדעת האם קיימים בתי ספר פרטיים לכיתות ו והלאה באזור ראשל"צ, נס ציונה באר יעקב
תודה
15.09.10 איל פטרן
כתובת האתר של בית ספר הפרטי עתיד: http://www.atid-school.com
15.09.10 איל פטרן
הי דפנה, מצאתי בית ספר פרטי באזור המרכז בשם בית ספר עתיד,הבית ספר נמצא בחולון
13.09.10 ליבי    |   בית ספר פרטי
ברצוני לדעת אם קיים בית ספר פרטי באזור נתניה?????
11.09.10 רז בצלאל    |   ??
מעוניין לדעת אם יש בי"ס פרטי, כיתה א', באיזור רמת אפעל
10.09.10 שחר מירב    |   בית - יסודי
מבקשת לדעת אם יש בית ספר פרטי באזור נתניה והצפון

תודה מירב
09.09.10 מאיר לוי
מבקש לברר על בתי ספר יסודיים פרטיים באזור רעננה. תודה מראש
24.07.10 דר אן ינקו    |   בית ספר פרטי
מחפשת בית ספר פרטי באזור רשלצ

שליחת תגובה

  (הכתובת לא תוצג באתר)
בטל שלח