מס"ע - היי, אנחנו בכלל לא בכיוון הנכון!
פורטל תוכן בהוראה והכשרת מורים
29.03.09 תקציר   

היי, אנחנו בכלל לא בכיוון הנכון!

מהמדור: ניהול בחינוך
מקור וקרדיט:
הרפז. יורם. " היי, אנחנו בכלל לא בכיוון הנכון! " הד החינוך, פברואר 2009, גליון מס' 4, ע"ע 82-87.
 
 מנהיג חינוכי בימינו חייב למצוא ולהמציא את הסנטימנט הפדגוגי שלו, את גרעין הזהות החינוכית שלו – ובתנאים מורכבים, בלי סנטימנט פדגוגי מודע ומנומק (ואירוני במידה), הוא לא יוכל להנהיג את החינוך בכיוון "הנכון". המאפיין המכונן של מנהיג חינוכי הוא זהות חינוכית מודעת ומנומקת. זהות כזאת מאפשרת לו להגדיר מטרת חינוך ולהתאים לה אמצעים – לבצע שיקול דעת פדגוגי-אסטרטגי. את זהותו החינוכית עליו לבחור- שהרי היא אינה כפויה עליו על ידי המצב – בתנאים מורכבים. בסופו של דבר, הבחירה נובעת מסנטימנט פדגוגי – מנטייה מוסרית לאידיאה חינוכית מסוימת. לבחירה זו אין בסיס מוחלט אך יש לה כוח – היא מאפשרת למנהיג החינוכי לטפס על עץ, להצביע על הכיוון "הנכון" ולהוביל אליו.