מס"ע - מחשב נייד לכל ילד – תמונת מצב גלובלית – 2009
פורטל תוכן בהוראה והכשרת מורים
12.02.09 מאמר מלא   

מחשב נייד לכל ילד – תמונת מצב גלובלית – 2009

מהמדור: סביבות למידה ממוחשבות
 
פרויקט הבינלאומי "מחשב נייד לכל תלמיד"  ( ( OLPC, שיזם פרופ' ניקולס נגרופונטה, זכה להדים גדולים בכלי התקשורת בכל העולם, אך פריצת הדרך במדינות העולם מתחוללת עתה כאשר המחשב הנייד שנכנס בצורה מסיבית למערכות החינוך בעולם הוא דווקא המחשב הנייד החינוכי שפיתחה חברת אינטל והידוע בשם Classmate.
 
פרויקט הבינלאומי "מחשב נייד לכל תלמיד", שיזם פרופ' ניקולס נגרופונטה, זכה להדים גדולים בכלי התקשורת בכל העולם. אך בפועל דשדש הפרויקט ולא הצליח להתרומם . הייתה זו חברת אינטל ש"הרימה את הכפפה" ומצליחה מאד בתקופה האחרונה לשלב את המחשב הנייד החינוכי למדינות המפותחות כגון בריטניה.
 
אינטל, חברה רב-לאומית הפרוסה בכל רחבי העולם, החלה לשווק את ה-Classmate ברחבי העולם, במצב של יתרון משמעותי עלOLPC,  ( הפרוייקט של פרופסור נגורפונטה ) שהוא ארגון שלא למטרות רווח.
  • במרכז-אמריקה ובדרום-אמריקה הכניסה אינטל את Classmate  למדינות רבות: מקסיקו, ארגנטינה, אורוגוואי, ברזיל, צ'ילה, קולומביה, קוסטה ריקה, ונצואלה, אקוודור ופרו.
  • גם באסיה חדרה אינטל למדינות רבות: אזרבייג'ן, סין, הודו, סרי לנקה, אינדונזיה, תאילנד, מלזיה, וייטנאם, פקיסטן והפיליפינים.
  • במזרח התיכון ובאפריקהלבנון, ירדן, פלסטין, מצרים, לוב, מרוקו, גאנה, קניה, ניגריה ודרום אפריקה.
  • באירופהרוסיה, אוקראינה, סרביה, רומניה, תורכיה, יוון ופורטוגל, שחתמה לאחרונה על הסכם עם אינטל להזמנת 500,000  Classmates  לתלמידי בית-הספר היסודי.
מחשב ל-40% מילדי פורטוגל!

בפורטוגל יהיה ל-500,000 תלמידים מחשב נייד בבית-הספר Classmate)   של אינטל) . מספר זה הוא כמעט 40% מסך כל התלמידים במדינה זאת! כל אלה יהיו מחובריםלרשת האינטרנט וזה לזה במהלך יום הלימודים שלהם. כל אלה יממשו את החזון שלניקולס נגרופונטה (ועכשיו גם שלאינטל,( וכנראה, יוכיחו כי "הפתרון לכל בעיה בעולם שלנו, המענה לכל סוגיה בכוכב-הלכת הזה, כולל אתהחינוך... ובתחום החינוך ההצלחה תלויה במחשב הנייד."
 
מדינות נוספות רוכשות מאות אלפי מחשבי Classmate בתכניות לאומיות ארוכות טווח על מנת לשנות את פני ההוראה והלמידה.
 
פרופסור סימור פאפרט, שותפו של נגרופונטה ב-Media Lab ואבי תורת ה-Constructionism,  מטיף כבר יותר מ-25 שנה לשינוי מהותי של סביבת הלמידה ושל אופני הלמידה. פאפרט, כמו נגרופונטה, טוען שהמחשב הוא מכשיר לימודי רב עוצמה, אולי החשובביותר מאז המצאת השפה. לכן, גם על-פי פאפרט, רק המחשב האישי הנייד יאפשרלמדינות העולם השלישי לצמצם את פער הידע בעולם ואף לסגור אותו.  אבל מה שקורה עתה כי דווקא מדינות המערב הן אלו הממהרות  "לעלות על העגלה " של המחשבים הניידים לתלמידי בתי ספר הן מסיבות יוקרתיות והן מסיבות פדגוגיות. משרדי חינוך בעולם לא נרתעים מהמשבר הכלכלי . הם שכנעו את הממשלות כי ההצטיידות במחשבים ניידים יש בה כדי להניע את גלגלי הכלכלה.
 
ההחלטה של ממשלת בריטניה משנת 2008 לחדש את הצטיידות המחשבים הניידים  במסגרת תכנית Home Access schemeתאפשר למיליון תלמידים להצטייד במחשבים ניידים. המהלך האחרון של כניסת חברת אינטל לבריטניה עם המחשב הנייד לתלמידים מסוג classmate   מהדור השני תחיש את הפרויקט השאפתני של הבריטים . המחשבים הניידים יוצעו  לבתי הספר במחיר מיוחד של  £260 למחשב.  הבריטים נוטים לעודד את הכלכלה המקומית באמצעות תקצוב פרויקטים טכנולוגיים כגון מחשב נייד לכל ילד.
 
התחרות בין פרויקט נגורפנטה  (OLPC ) ובין אינטל
 
בספטמבר 2008 השיקה OLPC בפרו (דרום אמריקה) את סדרת מחשבי XO הראשונים, בעלי מערכת הפעלה Windows XP שלמיקרוסופט. הייתה זאת פריצת דרך גם לחברתOLPC,  משום שעד אז המחשב שלהם פעל רק במערכתלינוקס, וגם למיקרוסופט, אשר ממצבת עצמה כשחקן מרכזי בשוק החינוך העולמי המתהווה.
 התחרות בין חברת אינטל ובין OLPC גברה לאחרונה במיוחד מאז שפותחה הגרסה השנייה והמתקדמת של אינטל למחשב הנייד החינוכי הכולל מצלמת רשתׁ WEB CAM  משוכללת לכל מחשב ומערכת אבטחת מידע המגנה על המחשב הנייד.  בנוסף לכך ניתן לרכוש את המחשב החינוכי הנייד של אינטל בגרסת tablet mode, כלומר, יכולת להניע את המסך ב180 מעלות לכל הכיוונים.

כמה מחשבי XO יסופקו בכל שנה?

מספר המחשבים שיסופקו לילדים בכל שנה, אינו ידוע. ההערכה לשנת 2009 היא: 5  עד 10 מיליוני מחשבים. היעד: ייצור של יותר מ-100 מיליון מחשבים בשנה.  אנחנו נמצאים, כנראה, בראשיתו של תהליך, שעשוי לשנות את פני החינוך בעולםשוו בנפשכם: 600 מיליון ילדים לומדים ברשת האינטרנט כל יום – כמעט 10 אחוזים מאוכלוסיית העולם.

ומה בישראל?

בישראל 1,500 ילדים הולכים כל יום עם מחשב נייד לבית-הספר, מרביתם ביישובים מבוססים, מקצתם בפריפריה, רובם ביזמות מקומיות, מיעוטם ביוזמת השלטון המרכזי. 1,500 ילדים הם רק 0.1% מאוכלוסיית התלמידים במדינת ישראל.

 מקורות המידע
 
 
 
גיא לוי, מט"ח, ינואר 2009
 
 
 
 
 

שליחת תגובה

  (הכתובת לא תוצג באתר)
בטל שלח