מס"ע - סיפורה של מערכת החינוך הישראלית: בין ריכוזיות לביזור; בין המוצהר לנסתר; בין חיקוי לייחוד
פורטל תוכן בהוראה והכשרת מורים
28.07.08 לינק    הדפסה מאמר
תגובות
מאמר ותגובות

סיפורה של מערכת החינוך הישראלית: בין ריכוזיות לביזור; בין המוצהר לנסתר; בין חיקוי לייחוד

מהמדור: ממכבש הדפוס
נירית רייכל. סיפורה של מערכת החינוך הישראלית : בין ריכוזיות לביזור; בין המוצהר לנסתר; בין חיקוי לייחוד
הוצאה משותפת של מכון מופ"ת ומאגנס , האוניברסיטה העברית , 2008 .487 עמודים 
 
 
מערכת החינוך הישראלית צומחת בעת ובעונה אחת עם החברה הישראלית ועם תרבותה. היא נוצרה על ידי החברה העברית בראשית התהוותה והייתה כלי ליצירתה, מאז היא ממשיכה לקחת חלק בעיצוב החברה הישראלית במכוון או באקראי. השתיים משקפות זו את פניה של זו, את מאבקיה ואת בעיותיה של זו וחוזר חלילה. היכרות עם מערכת החינוך פרושה היכרות עם החברה הישראלית, עם הלכי הרוח המקובלים בה, עם השלבים השונים המאפיינים את התפתחותה ועם ציפיותיה לעתיד.
 
בספר זה לוקחת אותנו המחברת למסע היכרות עם מערכת החינוך הישראלית, עם מאפייניה, עם קשייה ועם הצלחותיה מנקודת המוצא שהיכרות וידע הם תנאי להבנה, לשותפות, לביקורת ולשיפור. מטרת הספר היא לתת מבט כולל על סיפורה של מערכת החינוך הישראלית תוך הפניית תשומת לב לזרמים ולמגמות שבה, למגזרים שבהם היא פועלת ולמאפייניה השונים. הספר אינו מתיימר להעמיק בכל אחד מהנושאים הקשורים למערכת החינוך אלא לתת רקע כללי על ציר הזמן, לאפשר את המשך המסע ולעודד חקירה בנתיבים שהקורא יבחר לעצמו.
 
ד"ר נירית רייכל מילאה זה למעלה משלושה עשורים תפקידים שונים במערכת החינוך הישראלית: מחנכת בני גילים שונים; מנהלת בית ספר יסודי באופירה (כיום שארם א-שייח`);מנהלת חטיבת ביניים בכפר הנוער "כדורי"; וראש החוג לחינוך בלתי פורמלי באורנים, המכללה האקדמית לחינוך` התנועה הקיבוצית. כיום היא משמשת ראש אקדמי של מכללת אוהלו בקצרין; מרצה בכירה במכללה האזורית כנרת בעמק-הירדן; וחוקרת בתחום ההיסטוריה של החינוך והכשרת מורים.
 
ספרה הקודם: "בית ספר צומח בין ים למדבר ונעקר, בית ספר `אופירה` (שארם א-שייח` 1982-1974)" ראה אור בשנת 2005 בהוצאת מכון מופ"ת. פרסמה מאמרים בכתבי עת שונים, בהם: דור-לדור, דפים, זמנים, עיונים בתקומת ישראל, קתדרה, History of Education, History of Education Review, Teacher and Teaching
 
תוכן העניינים של הספר
 
חלק ראשון- מסע בנתיב ההיסטוריה של החינוך
 
מסע בנתיב ההיסטוריה של החינוך
  • שינויים במהותו של המחקר ההיסטורי
  • שינויים במהותו של מחקר החינוך
  • השפעת השינויים על תפיסת מהות המקור ההיסטורי
  • השפעת השינויים של מחקר ההיסטוריה של החינוך
  • השפעת השינויים על נושאי המחקר
  • מחקר ההיסטוריה של החינוך בישראל
  • הרהורים וערעורים
  • ביבליוגראפיה
 
 חלק שני – מערכת החינוך הישראלית : בין ריכוזיות לביזור ( 2005-1882 ).
 
  • מערכת החינוך ה(ארץ) ישראלית (1948-2882 ) – מהי ?
  • מערכת החינוך הישראלית בתקופת היישוב
  • מערכת החינוך של מדינת ישראל
  
חלק שלישי- מערכת החינוך בין מוצהר לנסתר , חינוך ליצרנות – סיפורו של החינוך המקצועי
 
  • החינוך המקצועי בתקופת היישוב
  • החינוך המקצועי במדינת ישראל
 
חלק רביעי – בין חיקוי לייחוד : ייחודה של מערכת החינוך הישראלית – סיפורו של החינוך הבלתי פורמאלי
 
  • החינוך המשלים
  • תנועות נוער
  • החינוך החברתי
  • טיפול בנוער מנותק וטיפוחו –קידום נוער
  • הרהורים וערעורים
  • ביבליוגראפיה
 
 

תגובות (1)

08.04.12 אורלי וידר
אני מעוניינת לרכוש את הספר של נירית רייכל- סיפורה של מערכת החינוך הישראלית
ניסיתי בחנות אוניברסיטת תא אך לא מצאתי
איפה אני יכולה לקנות אותו באזור המרכז?