מס"ע - הכיתה כארגון קהילתי
פורטל תוכן בהוראה והכשרת מורים
15.06.08 סיכום    הדפסה מאמר
תגובות
מאמר ותגובות

הכיתה כארגון קהילתי

מהמדור: סביבות למידה
 
 
 הכיתה כארגון קהילתי
בית-ספר ממלכתי-קהילתי "צאלים" אילת
 
מקור וקרדיט:
הרפז , ירדנה ( עורכת ראשית ). מדברים קהילתיות : שפה שיוצרת מציאות חינוכית חדשה . מכון יעדים , 2004 . הוצאת ידיעות אחרונות , ספרי חמד 2004 .
עורכת: דליה שטנצלר, מכון יעדים
 
 
ניהול עצמי של כיתה מצמיח ניהול עצמי בארגון
 
בשלב הראשון כונתה התוכנית בפי אנשי ביה"ס "צאלים", הכיתה כארגון חברתי משמעותי בבית הספר. שלב זה היווה חוליית שדרוג בפיתוח תפישת העולם של בית הספר. במהלך השנים שקדמו לו , התגבשה בבית הספר תפישת עולם הנוגעת לתפקידו במציאות העכשווית . תובנותיה של תפישה זו , מקרינות על כל תחומי העבודה החינוכית, החברתית והקהילתית של בית-הספר, כמו גם על התייחסותו אל כל הפרטים הבאים בשעריו. ממנה נגזרת עבודה שבה מנהלת, מורות, תלמידים , הורים ובעלי תפקידים בבית הספר מגדירים את תפקידיהם ומשימותיהם ובוחנים את הצלחותיהם לאור השגת המטרות שהוצבו.
 
על רקע ההתפתחות הקהילתית-חברתית – חינוכית בבית הספר, הגדירו המנהלת ושותפיה , הצוותים המובילים, את ייעודו של בית-ספרם, כמקדם  אוטונומיה אישית ושיתופיות קהילתית, המבטאת אמונה  בקידום אינטרסים ומשאלות של פרטים רבים המשתייכים לקהילה, על ידי התנהלות משתפת של כל הפרטים , או לפחות נציגיהם.
 
לאחר שנבנו בבית הספר מסגרת לקידום אוטונומיה אישית ושיתופיות קהילתית, שאפשרו הגדרת צרכים ורצונות, ניסוח מטרות ברות-ביצוע, ביצוע מעקב והערכה, הם תורגמו ויושמו ברמת העבודה האישית של המורים והתלמידים וברמת העבודה האישית של המורים והתלמידים וברמת תכנון העבודה הכלל-בית-ספרית, הגיע גם זמנה של הכיתה להתנסות בניהול עצמי של הארגון ושל הפרטים בתוכו. כך פותחה תוכנית המעודדת אוטונומיה הכיתתית  תוך הקפדה על ערכי היסוד: אוטונומיה אישית של כל פרט השותף לארגון הנקרא כיתה, ושיתופיות קהילתית מתוך דיאלוג המתקיים בכל עת.
 
גורמים מקדמים
שותפות  בעיצוב חיי הכיתה ובניהולם
הכיתה כארגון קהילתי שותפה בעיצוב חייה ובניהולם ומהווה מסגרת חינוכית חברתית המספקת לו את התנאים המרביים להצלחת הילד, הן בתחום הלימודי, והן בתחום החברתי והרגשי.
הילדים, כל אחד על-פי גילו וכישוריו תופשים את הכיתה ואת בית –הספר כמקום שבו מתקיימים יחסי גומלין בין נתינה וקבלה: מטפחים את חברת הילדים , תורמים מכישוריהם ומזמנם ומקבלים תנאים לביטוי עצמי, ליכולות של  "גאוות יחידה", לצמיחה  אישית, חברתית , ועוד .
כדי להגיע להישגים חינוכיים אלה, יצרה הנהלת בית-הספר "צאלים" תבנית פעילות בדגשים של נתינה ובמה מרבית לפיתוח כישורים ומיומנויות אישיות וחברתיות : חינוך לאחריות אישית וקבוצתית , חינוך לערכי דמוקרטיה, הצמחת מנהיגות , הדדיות , נתינה ועוד .
 
ביסוד התכנית עומד העיקרון  שהילדים, המורים וההורים , שותפים בעיצוב חיי הכיתה ובשיפור איכות החיים בבית הספר. התוכנית מקדמת , מפתחת ומצמיחה את שלושת האוכלוסיות האלה.
 
איך רואים כיתה כארגון משתף
ההנהגה הכיתתית היא מבנה ארגוני משמעותי ביותר לשותפיה: תלמידים , מורים , הורים.
 
ההנהגה הכיתתית מזמנת דיאלוג בו, המחנכת , ההורים והילדים הם שותפים שווים. הם מביעים דעתם, לוקחים חלק בתהליך קבלת ההחלטות, שותפים לתכנון , לביצוע ולהערכה. הילדים וההורים שותפים בבחירת נושאים הקרובים לליבם והמעניינים אותם. כתוצאה מכך, גדל הסיכוי שתתרחש למידה משמעותית ותתפתח תחושת שייכות לבית הספר ולסביבתו.
 
ההתייחסות אל הילדים כאוטונומיים , ואל ההורים כשותפי חינוך, הלוקחים על עצמם אחריות בהכרעות בדרך מודעת וביקורתית, מאפשרת לילדים להיות בוגרים עצמאיים, חושבים ואחראים , בעלי יכולת השפעה ומנהיגות, המיומנים בעבודת צוות והמסוגלים להיות מעורבים ולהשפיע.
 
ההנהגה הכיתתית היא בית-ספר קהילתי בזעיר אנפין. יש בהאת תמצית הרעיון הקהילתי . זוהי קבוצה המקבלת החלטות. זו קבוצה מנהיגות , המערבת את הנוגעים בדבר בנושאים בעלי אינטרס ראשוני, הנוגעים לכולם. יעודה הוא לקדם את מטרות הכיתה.
 
התכנית , שגובשה בשיתוף המנהלת והצוות המוביל , שכלל מורים והורים , מכוונת ליצירת אקלים חברתי לשיפור איכות החיים בכיתה ובבית הספר, תוך רכישת מיומנויות חברתיות. בו-בזמן, מכוונת התוכנית לפיתוח אחריות, להצמחת מנהיגות, להעצמה ושותפות, לפיתוח מורה כמחנך-מנהיג , לשיתוף הורים בהנהגה הכיתתית והבית-ספרית.
 
בהתאם לדגשים אלה  פותחה התכנית , כך שהיא פועלת בחמישה מוקדים:
  • תכנון שעת נתינה אישית של התלמיד לכיתתו ( פעמיים בשנה) .
  • תכנון וביצוע של תוכניות חווייתיות משותפות לתלמידי הכיתה ולהוריהם.
  • תכנון שבוע תרומה כיתתי לשיפור איכות החיים בבית-הספר.
  • תכנון טקס או אירוע בית-ספרי בשיתוף ילדי הכיתה וההנהגה הכיתתית .
  • ניהול תקציב קופה קטנה ( שאינו תקציב ועד הכיתה) על פי יעדים משותפים.
 
מוקדי פעילות אלה מכוונים את התלמיד, המחנכת וההורים , להיות שותפים מעורבים בחשיבה, בתכנון הזמן והתקציב, באיתור צרכים של הכיתה ושל בית הספר או כלל התלמידים, ביצירת מחויבות לסביבה החינוכית על בסיס הדדי , בפיתוח גאות יחידה בזכות התפקיד והתרומה ובזיהוי העשייה המשמעותית בכל תחום ותחום.
 
משוב והערכה
 
בביה"ס "צאלים" מונהגת שיטה מתקדמת של טפסי משוב וההערכה ייחודיים .
טפסי המשוב עוברים עיבוד וכימות ומתוכו נגזרים לקחים ומטרות חדשות לשלבי המשימה הבאים בכל תחום ותחום. הגדרת המטרות כרוכה גם בהגדרת מדדי הצלחה , עוד בטרם ביצוע המשימות .
חלק מן הטפסים ממולאים בקבוצות דיון וחלקם באופן פרטני. כך לדוגמא , מקבוצת דיון של קהילת ילדי כיתה ה' 1 , עולות כמה נקודות מעניינות במיוחד: מסתבר ששעת הנתינה האישית העלתה את הביטחון העצמי של התלמידים וכי נחשפו תלמידים אחדים שהיו "בשולי החברה" , אשר התגלו דרך שעת הנתינה שלהם באור מעניין וחדש. הכיתה כולה עברה תהליך של גיבוש מעצם ההקשבה לשעת הנתינה של החברים.
 
ממשובי המורים ניתן ללמוד כי התלמידים עברו תהליך של קבלת החלטות, למדו מהו הליך דמוקרטי, חוו גאוות יחידה וגיבוש כיתתי, יצרו אווירה נעימה יותר בכיתה, למדו שיש להם יכולת השפעה וכושר לארגן אירועים חברתיים, קיבלו במה להביע דעות בלי לחשוש ולהסס , וכי חל שיפור ברצונם לתרום מעצמם.
 
 
 
 
 

תגובות (12)

20.08.18 yeezy shoes    |   http://www.yeezy-shoes.us.org
Would you be concerned about exchanging hyperlinks?
20.08.18 ultra boost    |   http://cbi.as/8oa32
I definitely wanted to compose a quick comment to be able to thank you for those amazing instructions you are giving out at this website. My particularly long internet research has at the end been compensated with good quality strategies to write about with my company. I 'd express that we website visitors are truly endowed to be in a fantastic site with so many outstanding individuals with very beneficial solutions. I feel pretty lucky to have seen your website page and look forward to plenty of more exciting minutes reading here. Thanks again for all the details.
20.08.18 yeezy boost    |   http://ix.sk/cPUqq
Thanks a lot for giving everyone an extraordinarily remarkable opportunity to discover important secrets from here. It really is so kind plus jam-packed with a lot of fun for me and my office co-workers to visit your site really thrice a week to find out the fresh guides you have got. And lastly, I'm always happy with the tremendous suggestions you give. Some 2 facts on this page are in fact the very best I have had.
19.08.18 Kanye West shoes    |   http://www.yeezyshoesuk.com
Aw, this was a very nice post. In thought I wish to put in writing like this additionally ?taking time and actual effort to make a very good article?however what can I say?I procrastinate alot and not at all appear to get one thing done.
18.08.18 nike dunks    |   http://www.nikedunks.us.org
You made some first rate factors there. I seemed on the web for the difficulty and located most people will go along with along with your website.
17.08.18 moncler jackets    |   http://www.monclerjackets.us
There is noticeably a bundle to find out about this. I assume you made sure good factors in features also.
17.08.18 louboutin shoes    |   http://www.louboutinshoes.uk
Youre so cool! I dont suppose Ive learn something like this before. So nice to seek out any person with some original ideas on this subject. realy thank you for starting this up. this website is one thing that's needed on the internet, someone with a bit of originality. useful job for bringing one thing new to the web!
17.08.18 yeezy boost    |   http://piep.net/yzyinc
I simply had to say thanks all over again. I'm not certain the things that I would've implemented in the absence of the type of suggestions discussed by you over that concern. It was actually the traumatic scenario in my view, however , noticing the very professional way you handled the issue forced me to weep for delight. I am thankful for your assistance as well as hope you are aware of a powerful job you are putting in teaching men and women by way of your website. Most likely you haven't got to know all of us.
17.08.18 nmd uk    |   http://urlr.be/short/nmduk
My spouse and i felt so more than happy Raymond managed to deal with his inquiry through the entire precious recommendations he grabbed while using the web pages. It's not at all simplistic to just always be giving away facts that some people have been selling. And we all grasp we have the website owner to be grateful to for this. The type of illustrations you've made, the simple website menu, the friendships you aid to engender - it's got mostly amazing, and it's facilitating our son in addition to the family consider that that subject is awesome, which is particularly pressing. Many thanks for all the pieces!
16.08.18 paul george shoes    |   http://www.paulgeorgeshoes.us
You need to take part in a contest for probably the greatest blogs on the web. I will advocate this website!
16.08.18 iniki    |   http://www.adidasiniki.us
You need to participate in a contest for among the finest blogs on the web. I will recommend this website!
14.08.18 yeezy 700    |   http://www.yeezy700.us.com
You need to participate in a contest for probably the greatest blogs on the web. I will suggest this site!

שליחת תגובה

  (הכתובת לא תוצג באתר)
בטל שלח