מס"ע - יוצרי 'הסטורי של אווה' מסבירים למה זה טוב להכניס את השואה לאינסטגרם
פורטל תוכן בהוראה והכשרת מורים

מילות מפתח

מאמרים סמוכים

לעמוד או לא בצפירה? על שלושה ממדים בהגותו של יאנוש קורצ'אק

חיפוש במאגרי מופ"ת

01.05.19 תקציר   

יוצרי 'הסטורי של אווה' מסבירים למה זה טוב להכניס את השואה לאינסטגרם

מהמדור: על הפרק

אנדרמן, נ. "יוצרי 'הסטורי של אווה' מסבירים למה זה טוב להכניס את השואה לאינסטגרם", הארץ, 30.04.2019

המהומה סביב סדרת האינסטגרם "הסטורי של אווה" לא מפתיעה. כל עיסוק חדשני ונועז בזיכרון השואה עלול או אולי דווקא עשוי לעורר תגובות חזקות. האם מדובר בזלזול בזיכרון השואה? במה שמכונה "זילות השואה"? בהפיכת ההיסטוריה המורכבת לרדודה ושטחית? האם מביעה פניה למתודה חינוכית זו זלזול בבני הנוער? כניעה לבינוניות? או אולי נמצאה כאן דווקא פדגוגיה חדשנית ופורצת דרך שתוכל סוף-סוף להנגיש ולשמר את זיכרון השואה באופן אפקטיבי יותר?

לכתבה המלאה

לקריאה נוספת

אמפתיה לעומת רפלקציה ביקורתית: התמודדות עם עדויות ניצולי שואה בכיתות לימוד בישראל

"החיים ממשיכים אפילו אם יש מצבה": פילוסופיה עם ילדים ומתבגרים באתרי זיכרון וירטואליים

השואה: שעת חינוך

לפני הכל ראוי להסביר בקצרה את מהות הפרויקט. "הסטורי של אווה" הוא למעשה סרט המורכב מעשרות סרטונים קצרים, שעולים בערב יום השואה וביום השואה עצמו (1-2.5.2019) בזה אחר זה כסטוריז באינסטגרם. הסרטונים עולים מדי חצי שעה, במשך 24 שעות. עלילת הסרט מבוססת על יומן שכתבה אווה היימן, נערה הונגרייה שהיתה בת 13 כשהנאצים פלשו למולדתה ב–1944. המערך השיווקי של הפרויקט כלל את שלטי החוצות שהוצבו מעל נתיבי איילון ששאלו: "מה היה קורה אם לילדה בשואה היה אינסטגרם?" ייתכן ששלטי החוצות הללו עוררו את התגובות הקשות, עוד לפני שהציבור הבין לאשורו את הפרוייקט.

שני היזמים שעומדים מאחורי הפרויקט יוצא הדופן הזה מבקשים לענות להתקפות שהתחילו עוד לפני שעלה הסיפור לאינסטגרם, כדי לקדם את "הסטורי של אווה", שעליו עבדו באינטנסיביות בשנה האחרונה. מתי ומאיה כוכבי, אב ובתו, הם האחראים הבלעדיים לפרויקט הזה. מתי כוכבי, יזם הייטק ובן לאב חוקר שואה, ובתו, מאיה, מייעצת לחברות בינלאומיות כיצד להשתמש ברשתות החברתיות על מנת לתקשר דרכן עם ילדים ובני נוער.

טענתם המרכזית היא שהאינסטגרם כשלעצמו אינו כלי שטחי, כפי שטוענים המקטרגים, או למצער אין הכרח שיעביר תכנים שטחיים. התכנים הנמצאים בפלטפורמה אינם חד ממדיים או רדודים מתוקף הפלטפורמה בה הם מוצגים. מצד שני, מידת המעורבות שהכלי מעורר רבה, ולכן האפקטיביות שלו גדולה. ככזה דומה שהוא דווקא ראוי במיוחד להעברת תכנים חינוכיים. על פי מאיה כוכבי, האינסטגרם הוא היומן החדש. דווקא בשל נקודת המבט הייחודית שלו, זו שמאפשרת לצופה בו (למשתמש) להרגיש כאילו הוא עצמו חי את החיים של אדם שהוא/היא רואה מולו, ניתן להעביר באמצעותו תכנים היסטוריים. בנוסף, דווקא השימוש בפלטפורמה שיוצרת אינטימיות גדולה יותר מסרטי קולנוע למשל, מאפשרת לשאול שאלות חדשות, בקנה מידה אישי יותר, סיפורי יותר, שאלות שמחברות את הנוער אל העבר באופן חדש, אחר, וחזק יותר.

באשר לשאלות הגדולות יותר, החוזרות ועולות מדי פעם, גם בלי קשר לפרויקט הייחודי - למה בכלל לזכור את השואה, האם לא ראוי לפטור את הילדים מהעול ההיסטורי? האם לא מדובר באובססיה לשימור זיכרון השואה המעורר חרדה בקרב הילדים? - עונה היזם כך: "נכון, זיכרון השואה הוא עניין מורכב, אבל אני חושב שאדם הוא בין היתר זיקוק של כל הזיכרונות האישיים והקולקטיביים שהוא נושא עמו. אתה יכול להחליט שזיכרונות מכבידים עליך, אתה יכול להחליט שמסובך להיות יהודי, אז למה לך להמשיך להיות כזה. השאלה מי אתה ומה המטען שאתה רוצה שיהיה לך. אני, המטען הזה הוא חלק ממני, והאפשרות לוותר עליו לא קיימת אצלי".