מס"ע - דו"ח מחקר: השפעת תכנית החינוך בשוברים בבתי הספר בוושינגטון על ההרשמה למכללות
פורטל תוכן בהוראה והכשרת מורים
16.03.19 תקציר   

דו"ח מחקר: השפעת תכנית החינוך בשוברים בבתי הספר בוושינגטון על ההרשמה למכללות

מהמדור: מדיניות בחינוך

Chingos, M. M. (2018). The effect of the DC school voucher program on college enrollment. Urban Institute Research Report, 1-26

למאמר המלא

לקריאה נוספת

רפורמת השובָרים בשוודיה: ללמוד מהשוודים, אבל את הדבר הנכון

הפרטת החינוך נמשכת

 

תכנית הזדמנות למלגה (Opportunity Scholarship Program, OSP) בוושינגטון, תכנית השוברים היחידה בארצות הברית, הממומנת על ידי הממשל הפדרלי, קיימת מאז 2004 ומציעה לתלמידים ממשפחות בעלות הכנסה נמוכה, מלגות לבתי ספר פרטיים בוושינגטון די.סי. התכנית קטנה אך זכתה לתשומת לב רבה במסגרת הדיונים והוויכוחים ברחבי המדינה כולה אודות שיטת השוברים בחינוך וסוגיית הבחירה בבתי ספר פרטיים.

המחקר הנוכחי בוחן לראשונה את השפעת התכנית על ההרשמה של בוגריה למכללות, באמצעות השוואה בין שיעורי ההרשמה של תלמידים שזכו במלגה ללימודים ב-2004 וב-2005 לבין תלמידים שפנו בבקשה למלגה אך לא זכו בהגרלה, באמצעותה מחולקים השוברים.

נמצא כי אין הבדל משמעותי בין תלמידים שזכו במלגת לימוד לבתי ספר פרטיים, לבין אלה שלא זכו בה, בשיעורי ההרשמה למכללות.

אמנם קיימים מחקרים המצביעים על תרומה עקיפה לחינוך בעקבות התחרות שנוצרה בין בתי הספר הפרטיים לבין בתי הספר הציבוריים עם פתיחת האפשרות להירשם לבתי הספר הפרטיים. על פי מחקרים אלה התחרות דרבנה את בתי הספר הציבוריים להשתפר (Figlio and Hart, 2014), אך בהקשר המחקר הנוכחי, כנראה בגלל מספר המשתתפים המצומצם, השפעה זו לא ניכרה.

מסקנה זו מפתיעה, במיוחד לאור עדויות קודמות שהצביעו על ציוני בגרות גבוהים בקרב משתתפי התכנית (Wolf et al., 2010), אך ייתכן שאת הפער בין שני המחקרים ניתן להסביר באמצעות שינויים שנערכו במהלך השנים האחרונות בתכנית.

 

ביבליוגרפיה

Figlio, David, and Cassandra M. D. Hart. 2014. “Competitive Effects of Means-Tested School Vouchers.” American Economic Journal: Applied Economics 6 (1): 133–56

Wolf, Patrick J., Babette Gutmann, Michael Puma, Brian Kisida, Lou Rizzo, Nada Eissa, and Matthew Carr. 2010. Evaluation of the DC Opportunity Scholarship Program: Final Report. Washington, DC: US Department of Education, Institute for Education Studies, National Center for Education Evaluation and Regional Assistance