מס"ע - הומור ושילובו בהוראה האקדמית
פורטל תוכן בהוראה והכשרת מורים
27.03.07 תקציר    הדפסה מאמר
תגובות
מאמר ותגובות

הומור ושילובו בהוראה האקדמית

מהמדור: דרכי הוראה
מקור: על הגובה 6, כתה עת לענייני הוראה בחינוך הגבוה, המסלול האקדמי המכללה למנהל.
 
סקרים ומחקרים בנושא מראים, כי סטודנטים מצדדים בשילוב הומור בהרצאות אקדמיות ומבכרים מרצים המשלבים הומור בשיעוריהם. כמחצית מתלמידי האוניברסיטה שנבדקו במחקריו של זיו*, ראו בחוש ההומור של המרצה תכונה חשובה ביותר, משום שההומור תורם
א. לכידות החברתית בכיתה
ב. לשיפור האקלים הלימודי
ג. להנאה אינטלקטואלית, יצירתיות ופיתוח חשיבה
ד. להפגת חרדות
ה. שיפור הישגים אקדמיים
ו. לחיזוק מנהיגותו של המרצה בכיתתו
 
המאמר מפרט אודות תרומות אלה ונותן "טיפים" להוראה משלבת הומור, כגון:
  • שימוש ב"תרשים זרימה" של עיקרון סיפור הבדיחות (הכנה-מתח-הפתעה)
  • להכיר ולאמץ את טיפוסי ההומור לשימוש בהוראה (הומור מילולי, חזותי והתנהגותי)
  • בניית מאגר נתונים של פרטי הומור בהתאמה לצרכי השיעור ונושאיו
  • פיתוח היכולת העצמית לשימוש בהומור
  • על ההומור להלום את אופיו של המרצה
 
המחברת מתייחסת בהרחבה לתופעה של פחד משילוב הומור בהרצאה:
יש מרצים החוששים מעצם שילובו של ההומור בשיעוריהם ורואים בו טעם לפגם או מחשש למעוד באמירה מעליבה, להיתפס כמוקיונים ואף לאבד את הרסן והשליטה בכתה. יתר על כן, הואיל וההומור נתפס כשובר מחיצות יעיל בכל ארגון, עלולים מרצים לחשוש שהשימוש בהומור יגרום לצמצום המרחק ("דיסטאנס") הקיים בין מרצה לתלמידו ולהתרופפות מתח, או שהשימוש בהומור יתפס כ"בידור" בעלמא וכניעה כפופוליזם.
למרות כל זאת, טוענת המחברת כי הומור מצליח הוא הומור המשולב באופן אופטימלי בנושאי השיעור והוא נטול לעג, קנטרנות או ציניות. על המרצה להיות מודע לעיתוי הבדיחה ולקהל היעד שאליו הוא מכוון אותה. תכני ההומור צריכים להיות רלוונטים לשיעור, מתאימים ומקובלים מבחינה לשונית – אז יופקו היתרונות הרבים הטמונים בחובו הן למרצה והן לתלמידים.
 
*זיו, א' (1981). פסיכולוגיה של ההומור, תל אביב: הוצאת יחדיו

תגובות (10)

08.05.18 לירון    |   אוניברסיטת תל אביב
שלום, אשמח לקבל את המאמר המלא על מנת להעמיק בנושא.
בתודה ובברכה, לירון
09.01.17 מתן פרנקל
אהלן, אשמח לקבל את המאמר לצורך עבודה סמינריונית בנושא של הומור והוראה.
תודה.
28.11.15 ליביה ממי
שלום, אשמח לקבל את המאמר כדי להעזר בו לכתיבת עבודת סמנריון ובמאמרים נוספים בנושא הומור ולמידה / הומור בחינוך / הומור ויצירתיות / הומור ומוטיבציה וכל נושא רלוונטי אחר.
תודה
03.12.14 חוי
מעוניינת במאמרים בנושא הומור, ובמיוחד בהומור בגיל הרך. תודה!
17.06.14 מירה
אשמח לקבל את המאמר המלא לצורך עבודה סמינריונית
08.05.14 מור    |   ממ"ד נועם
אשמח לקבל את המאמר המלא.
וכל מאמר שקשור להומור במיוחד בגן הילדים
07.04.14 מרוות חתר
אשמח לקבל את המאמר המלא....
וכל מאמר שקשור להומור בכיתה או בגן
מרוות
06.04.14 ענת גריאני    |   אופ
אשמח לקבל את המאמר המלא כדי להעזר בו לעבודת סמינריון
11.01.14 מרוות חתר
ערב טוב,
מעוניינת במאמרים בנושא הומור ובמיוחד בהוראה ולמידה לגיל הרך.
תודה
16.07.13 גילה בוחניק
בעבודת הגמר לתואר שני אני מעוניינת לערוך מחקר על שילוב הומר בהוראה. הייתי מעוניינת לקבל מאמרים בנושא.
תודה

שליחת תגובה

  (הכתובת לא תוצג באתר)
בטל שלח