מס"ע - מסוגלות עצמית אקדמית, תחושת קוהרנטיות, תקווה ועייפות בקרב סטודנטים עם ליקויי למידה הלומדים במכללה
פורטל תוכן בהוראה והכשרת מורים
01.02.17 תקציר   

מסוגלות עצמית אקדמית, תחושת קוהרנטיות, תקווה ועייפות בקרב סטודנטים עם ליקויי למידה הלומדים במכללה

מהמדור: חינוך מיוחד ולקויי למידה

Ben-Naim, Shiri; Laslo-Roth, Roni; Einav, Michal; Biran, Hadar; Margalit, Malka. Academic self-efficacy, sense of coherence, hope and tiredness among college students with learning disabilities. European Journal of Special Needs Education, Feb2017, Vol. 32 Issue 1, p18-34.

ישנם סטודנטים עמידים (resilient) עם ליקויי למידה המצליחים "כנגד כל הסיכויים" ומגיעים למכללה. המטרות של המחקר הן לבחון את משאביהם ואת החסמים העומדים בפניהם במהלך לימודיהם. המאמר בוחן את הקשרים בין מסוגלות עצמית אקדמית לבין משאבים אישיים (תקווה ותחושת קוהרנטיות) בקרב סטודנטים עם ליקויי למידה הלומדים במכללה.

המדגם כלל 438 סטודנטים הלומדים במכללה שחולקו לשתי קבוצות: 149 סטודנטים עם ליקויי למידה ו-289 סטודנטים ללא ליקויי למידה. התוצאות העידו כי סטודנטים הלומדים במכללה עם ליקויי למידה דיווחו על רמות נמוכות יותר של מסוגלות עצמית אקדמית, כמו גם על רמות נמוכות יותר של תתי-סולמות התקווה ותחושת הקוהרנטיות.

אתגרים נמשכים של מצוקת למידה מוקדמת שנחוותה על ידי אותם סטודנטים במהלך תקופות בית הספר ממשיכים להימצא במהלך לימודיהם במכללה. המסוגלות העצמית האקדמית נובאה על ידי המשאבים האישיים, ועל ידי גורם הסיכון (העייפות איבדה את משמעותה).

החשיבות של משאבים אישיים (תתי-סולמות התקווה ותחושת הקוהרנטיות) הודגשה בהמשך על ידי מודל התיווך (mediation model). הם תיווכו את הקשרים בין ליקויי למידה לבין מסוגלות עצמית אקדמית. תוצאות אלה קוראות להעצמה של תכניות התערבות כדי לקדם חשיבה מלאת-תקווה וקוהרנטיות אישית.

קישור לתקציר המאמר באנגלית

ראו גם:

פרחי הוראה עם ליקויי למידה כמורים וכמחנכים לעתיד

לקויות למידה: מודל נוירו-התפתחותי – לאחר 15 שנים

שליחת תגובה

  (הכתובת לא תוצג באתר)
בטל שלח