מס"ע - סיוע לתלמידים בעלי מוגבלויות להבין טקסט בקורסים מקוונים
פורטל תוכן בהוראה והכשרת מורים
01.05.14 תקציר   

סיוע לתלמידים בעלי מוגבלויות להבין טקסט בקורסים מקוונים

מהמדור: חינוך מיוחד ולקויי למידה

Rice, M., & Greer, D. (2014). Helping students with disabilities comprehend text in online course work. Teaching Exceptional Children, 46(5), 93-101.

מטרת המאמר היא לשתף אסטרטגיות תמיכה המסייעות לתלמידים בעלי מוגבלויות להבין טקסט בסביבות מקוונות. אסטרטגיות אלו יכולות להיות מיושמות על ידי מורים, הורים ומאמנים אישיים לפי צרכיהם של התלמידים.

תלמידים עם מוגבלויות נאבקים להבין טקסט רגיל בשל מספר סיבות אשר משתקפות גם בהבנת טקסט מקוון:

ראשית, תלמידים בעלי מוגבלויות אינם מבחינים שהם אינם מבינים את הטקסט, ולכן הם אינם משתמשים באסטרטגיות להבנת הנקרא באופן ספונטני. שנית, אותם תלמידים מתקשים בזיהוי סוג הטקסט שהם קוראים על מנת שיוכלו להתאים אסטרטגיות להבנת הטקסט אשר מולם. שלישית, תלמידים בעלי מוגבלויות ,בדרך כלל, מתוסכלים כאשר הם אינם מבינים את משמעות המילים החדשות. כמו כן, הם מתקשים בהבנת מילים מתוך הקשר כיוון שהם עסוקים בפענוח קריאת המילים. רביעית, לאותם תלמידים יש קשיים בזיכרון לטווח קצר בכל הקשור למידע מילולי לכן הם מתקשים בגישה מהירה לזיכרון לטווח ארוך כדי לפענח מילים במהירות. חמישית, הידע הכללי של תלמידים בעלי מוגבלויות בנושאים שונים הוא מוגבל כיוון שיש להם פחות ניסיון בקריאה. לבסוף, תלמידים אלה אינם מתמידים במשימות הקריאה בשל הניסיונות השליליים המצטברים בהבנת טקסט. בנוסף לכל אלה, בקריאה מקוונת קיימת גישה לא מוגבלת בסוגי הטקסט, סוגי הטקסט והנושאים משתנים במהירות כאשר המשתמש מנווט בהיפרטקסט ובכך הוא יוסח מהנושא המרכזי שלו.

מורים, הורים וחונכים יכולים לסייע לתלמידים בעלי מוגבלויות בדרכים הבאות:

1. להדגים לתלמידים באופן מעשי את אופן השימוש באסטרטגיות להבנת הנקרא בטקסט מקוון.

2. להעניק לתלמידים חומר תמיכה במבנה/סוג הטקסט – צריך להסביר את המבנה של סוגי טקסט שונים באמצעות תרשימי זרימה. חשוב שתהיה גישה לתרשימים אלו לתלמידים בזמן עבודתם בטקסט מקוון.

3. לתת לתלמידים אפשרויות לקריאה חוזרת של חומרים מקוונים למטרות שונות – ככל שהתלמידים מתעסקים עם אותו טקסט יותר פעמים כך הם מבינים אותו יותר. לדוגמא, תלמידים יכולים להדפיס חלק מטקסט שהם רוצים לשים עליו דגש, לקרוא שנית חלק מטקסט שהם רוצים ללמוד עליו יותר, לשתף מורה או עמית בסיכום טקסט.

4. לאפשר לתלמידים לבחור את נושאי הלמידה שלהם בסביבה המקוונת – ככל שהנושא שעליו הם קוראים יותר אותנטי עבורם, יהיה להם רקע על הנושא ובכך מקלים עליהם בהבנתו. סביבות לימודיות מקוונות רבות מציעות לתלמידים אתרי אינטרנט שמספקים מידע משלים לתכנית הלימוד שלהם ומורים צריכים לדרבן את התלמידים להשתמש באתרים אלה.

5. לתמוך בתלמידים להשלים קורסים מקוונים – חשוב לשבח ולתגמל את אותם תלמידים בעלי מוגבלויות, התמיכה ותחושת ההתקדמות וההצלחה במשימות מדרבנת את התלמידים להמשיך המשימות המקוונות. לכן, מן הרצוי שתהיה גישה לתלמידים ולהוריהם לדוחות ההתקדמות והניקוד.

סיכום והמלצות

ההנחה הרווחת הייתה שטקסטים מקוונים ישמשו כאמצעי טכנולוגי מופלא בהם הקריאה תהיה יותר קלה עבור אנשים רבים. תכונותיה הרבים של הטכנולוגיה כגון, הגדלת הגופן, הארת המסך, שילוב תמונות ומדיה יסייעו בהבנת הנקרא. אך למעשה, קיימים אתגרים רבים ולא פשוטים עבור תלמידים בעלי מוגבלויות אשר מנסים ללמוד באופן מקוון. כאן מגיע תורם של מורים, הורים ומדריכים אישיים בתמיכה באותם התלמידים, והדגמת אסטרטגיות להבנת הנקרא באופן מעשי.

לתקציר המאמר באנגלית

תקציר המאמר נכתב בידי רוקייה סואלחי ועאידה גאלב במסגרת הקורס "יישומים טכנולוגיים בחינוך המיוחד" בהנחיית ד"ר בטי שרייבר, במסגרת התכנית לתואר שני במכללת סמינר הקיבוצים

שליחת תגובה

  (הכתובת לא תוצג באתר)
בטל שלח